![]() |
Google Analytics, Awstats och Nielsen/Netratings.
|
Använder Awstats på ett antal sidor och är mycket nöjd.
|
Vad bygger Nielsen/Netratings (SiteCensus) på? Logfiler?
Skulle helst använda mig av något som inte bygger på det... men men är det bäst så visst! :-) |
Omniture tycker jag är grymt bra. Men rätt dyrt.
|
Citat:
TS gillar nog inte Mediaägarna ända sen de inte fick chansen att få revidera deras trafik, vilket de ville på den tiden jag satt med i en arbetsgrupp hos dem. Så min spontana reaktion är att man skall nog inte tillskriva TS allt för mycket innan man åtminstone vet mer om det testet mm. |
Någon mer som vet något om Nielsen/Netratings (SiteCensus) ??
Pris? Hur fungerar det? Har försökt kontakta dom men inte lyckats hittils... :S |
Citat:
Kia index har inget samband med TS. TS ägnar sig åt revision och säljer den tjänsten, om en site köper TS revision så innebär inte det att de kommer med på Kia index. Att TS godkänner verktyg är för mig en total nyhet. Godkänner för vad? Varken Webalizer eller Awstats är i dagsläget godkända för att redovisas på Kia index. Slutligen, var har du fått det ifrån att TS skulle anse att NN är säkrast i sin information? Känns inte som ett uttalande TS skulle komma med. Så ligger det till. |
Citat:
|
Nu vill jag inte hänga ut en tredje part i tråden men jag har i e-post från områdeschefen för Digitala Medier svart på vitt att om man väljer ett av de av TS rekommenderade applikationerna så kommer man också automatiskt med i KIA index. De applikationerna som TS rekommenderar är de som är godkända av Sveriges Annonsörer.
Jag vet mycket väl om att det är två olika företag som pysslar med olika saker. De helt godkända applikationerna är ju snuskigt dyra men i mailet tipsar även områdeschefen om Awstats, "Där kan vi erbjuda att revidera två av de godkända trafikmåtten sidvisningar och besökare men ej unika besökare per vecka." till en fraktion av priset på de övriga. Nackdelen är ju då att man inte hamnar med i KIA index. Att Nielsen Netratings skulle vara säkrast i sin information är inget som jag har att backa upp, förutom ett följande telefonsamtal på mailet då det framhölls. Om jag har fel så är jag den första att erkänna det. Jag försökte bara komma med vad jag fått veta. Tjipp! |
Tack för svaret Andreas!
Fakta i ärendet är som följer: KIA index (komitten för Internetannonsering) har fyra huvudmän, TU, Bitos, Sveriges mediabyråer och Sveriges annonsörer. Kia publicerar Kia index på Sveriges annonsöres hemsida, kia sätter upp regler för mätningarna, kia godkänner leverantörer som får redovisa till listan osv. Det operativa inom Kia sköts av ett kansli som jag är ansvarig för. TS har på inget vis någon inblandning i KIA, vare sig som leverantör, huvudman eller annat. TS har ej heller någon insyn i arbetet, tex kring vilka verktyg som är under utredning för eventuellt godkännande mm. Att de rekommenderar Awastats förvånar mig oerhört mycket. Om man siktar på att komma med på KIA så är det en total återvändgränd då det är ett verktyg som jobbar med loggfiler, något som aldrig kommer bli godkänt på Kia index. Gällande verktyg som får redovisa till KIA index så är några under granskning just nu. Om de kommer med vet vi senare i höst. Så Andreas, tyvärr fick du ingen vidare hjälp hos TS, men tack för att du tog dig tid och svarade. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson