WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   USA stängde svensk lösenordssajt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23419)

autosvar 2007-11-12 16:48

Citat:

Originally posted by Danski@Sep 9 2007, 17:43
Onödig tråd, USA stängde min server i USA vilket de kan göra bäst de vill. Det är deras land. Att det antydes att det var i Sverige i en artikel är bara beklagligt... släpp det dära nu =)

"Polisen slog på måndagsmorgonen till mot den säkerhetskonsult som i augusti publicerade 100 lösenord till ambassader och regeringar världen över. En förundersökning har inletts och mannen misstänks nu för dataintrång." Länk

Danski 2007-11-12 16:49

Arbetar alltid lika snabbt...

autosvar 2007-11-12 16:59

Citat:

Originally posted by Danski@Nov 12 2007, 17:49
Arbetar alltid lika snabbt...

Du eller polisen? :)

Edit: Servern borta?

myapp 2007-11-12 16:59

Hur är det med .com domäner? Kan USA stänga ner även dessa. Många rootserverar finns ju i USA? Även om serverarna finns i Sverige?

teddyjohan 2007-11-12 18:46

Citat:

Originally posted by Gidlof@Sep 24 2007, 12:07
Jaha? Och vad har det med kontinenten Amerika att göra? Amerika är inget land, ingen stat. Därför kommer det förbli omöjligt för Amerika att styra Sverige.
Ganska meningslöst ordlek. Att han med Amerika menar USA är självklart och att USA påverkar Sverige och äger påtryckningsmedel som inte nödvändigtvis behöver kanaliseras via rättsväsendet och formella begäran är fakta. Detsamma gäller för Sverige och Norge eller Frankrike och Turkiet, det är ett ömsesidigt beroende (interdependens) som råder mellan alla stater, om än i olika grad.

Om jag fattat rätt är det alltså Danski som är "konsulten". Stämmer IDG-artikeln eller vill du inflika nåt? :)

Danski 2007-11-13 11:56

Citat:

Originally posted by teddyjohan@Nov 12 2007, 19:46
Stämmer IDG-artikeln eller vill du inflika nåt?

Kan inte säga så värst mycket i nuläget men...

Artikeln stämmer i sin helhet, är fortfarande mest irriterad över hur polisen valt att agera och hur jag ska kunna driva mina två företag nu. Fem specialutbildade poliser kör i två bilar ner från Sthlm till Malmö endast för att förhöra mig, resursslöseri på högsta nivå. Finns väldig mycket runt husransakan som inte är skött korrekt, min advokat kommer troligen dra flera saker vidare.

Har inget mot de tre poliser som ledde förhöret, däremot de två som skötte husransakan var enormt otrevliga och har gjort bort sig regält. Något de kommer inse relativt snart.

Efter lite efterforskningar så tror jag mig veta varför de agerat, om det stämmer kommer ett eventuellt åtal blir mycket pinsamt för it-avdelningen på rikskrim.

Nu ska jag fortsätta underhålla mig själv med att stirra på min micro och brödrost som är det mest tekniska jag fick ha kvar.

teddyjohan 2007-11-14 21:34

Får hoppas att det löser sig, följer detta med spänning! Kan annars rekommendera Mitnicks "The art of deception" för datorlösa hemmakvällar eller Anderssons "Long tail" ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson