WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ett gymnasielinjevalsdilemma (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23410)

Per 2007-09-06 00:06

Jur. kand. klarar du att komma in på genom standardprogrammen (samhäll, natur, teknik) men du behöver ha ganska högt snitt (19+) alternativt glida in med ett bra hp-resultat. Det finns alternativ i Linköping och Jönköping som är affärsjuridiska där du inte behöver lika höga poäng.

andi 2007-09-06 00:24

Angående betyg så är det ju som sagt också en faktor, men om du tittar på antagningspoängen till IT-utbildningar så är det inte särskilt svårt att komma in, på många program är det färre sökande än vad det finns platser, dessutom är de flesta överens om att det ser ljust ut för IT-folk på arbetsmarknaden den närmaste tiden men sådant kan man aldrig vara helt säker på.

Visst kan man taktikvälja och ta lätta kurser men politikerna har fått upp ögonen för detta och även högskolorna vill börja favorisera de sökande som läst relevanta seriösa kurser gentemot de som valt typ fotboll och folkrace, så det kanske du skall akta dig för!

en länk med lite ansökningsstatistik

http://www.vhs.se/upload/antagning/s...tik_ht2006.pdf

Lycka till och godnatt!

/A

jonny 2007-09-06 09:15

Jag orkar inte kika i detalj och vet inte vad som ändrats; men när jag gick gymnasiet var NV-programmet självklart för mig. Bland annat för att du får bredast grund för fortsatta studier. Du har läst allt som krävs i högskolevärlden med några få undantag.

Om kemin och biologin inte tilltalar dig väljer du teknisk gren. Läser du SAM har du mycket färre alternativ längre fram i livet.

SAM läser knappt nån matte alls. Och Matte A-E är verkligen att rekommendera. Fysiken innehåller också rätt mycket matte...

jomper 2007-09-06 09:43

Om den linjen du går nu ger behörighet till det du tänkt läsa sen så är det skitsamma. Det är viktigt att du trivs i skolan också - precis som på ett jobb så är kollegorna väldigt viktiga.

Sen är inte skola, studier och utbildning allt. Jag har inte ens gått ut gymnasiet men har ändå alltid tjänat bättre än mina civilingenjörspolare. Dessutom jobbade jag under de fem åren de pluggade och har inte ett öre i studieskulder. Det handlar som nån nämnde ovan rätt mycket om bananskal också..

Frej 2007-09-06 10:30

Jag gick Teknik och jobbar nu som systemutvecklare. Så du lär kunna bli vad du vill vilket du än väljer.

digi 2007-09-06 10:31

Vet inte riktigt hur ni definierar bananskal, men jag håller med om att man ska göra det som känns rätt, stanna där man trivs.

Jag gick Natur - matte&data (hatar verkligen matte, men klassen var skön) och det går finfint med företaget. Bananskal eller inte - jag tror det handlar om hur företagsam man är, dvs. att man vet vad man vill och tar sig dit. Svårare än så är det inte ;)

Albax 2007-09-06 11:03

Även jag gick Natur - Matte/Data. Nu pluggar jag till Dataingenjör. De enda kurser jag har haft nån praktisk nytta av från gymnasiet är mattekurserna. Som många här i tråden redan sagt -diskret matte är inte fel.

De övriga datakurserserna ger inte speciellt mycket nya kunskaper om man kan lite innan, men det gör ju också att man får ett högre betygssnitt.

Som det ser ut nu så krävs det dock i princip bara behörigheten för att komma in på datautbildningarna på högskolan. Vi är ungefär 10 dataingenrörer i min klass, och det ser lika dant ut hos de som började första året nu. Universitetet har 40 platser tror jag, så betygssnittet spelar ingen som helst roll för att bli dataingenjör i Örebro i alla fall.

Nu inte sagt att detta inte kan ändra sig. Det är ju alltid bra att ha så höga betyg som möjligt. Man vet aldrig om de kan behövas nån gång i framtiden.

jahaa 2007-09-06 11:46

Citat:

Originally posted by Frej@Sep 6 2007, 10:30
Jag gick Teknik och jobbar nu som systemutvecklare. Så du lär kunna bli vad du vill vilket du än väljer.

Jag gick el och jobbar nu som systemutvecklare ;)

Roosweb 2007-09-06 11:53

Okej tack så mycket för er hjälp, jag har nu tänkt över hela saken och jag trivs jättebra i nya klassen och känner att jag kan jobba bra också med dom i grupparbeten och sånt. Så jag kommer stanna kvar på Natur/Tekniklinjen. Återigen tack för era bra inlägg och information!

fors 2007-09-06 12:14

Om jag hade valt gymnasium i dag hade jag valt natur/data istället för det datorprogrammet jag gick. Jag lärde mig inte särskilt mycket om datorer. Om man vill läsa vidare sedan är det bättre att ligga i fas med matten och lägga ner tid på den. Programmera kan du lära dig på fritiden istället. En annan viktig aspekt är att det oftast är fler tjejer på natur än på ett IT-gymnasium.

Om du sedan känner att du trivs jättebra i din nuvarande klass så ser jag ingen anledning till varför du skall byta. Som sagt, om du vill lära dig programmera så kan du lära dig det på fritiden istället. Av egen erfarenhet så håller inte gymnasium särskilt god kvalité när det gäller datorrelaterade kurser. Det som gäller är att du bygger en bra grund för om du skall studera vidare och att du trivs i din klass. Det är det viktigaste.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson