WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webhotell för 9.- (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2325)

MickeH 2004-05-17 01:06

Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Citat:

Originally posted by -MickeH@May 16 2004, 08:59
Citat:

SPLA är ju enbart för att hyra ut en befintlig windowslicens till en kund genom Spectrum Software(?) eller HP (som är dom enda i världen som får hyra ut mot företag med SPLA), att hosta "shared hosting" *på en wintendoserver kräver inget SPLA.

Och det är du säker på ??

Kortade ner quote lite för att inte gå för mycket off-topic ;)

Enligt Nina Gustavsson på Software Spectrum där vi genomgår vår licensiering för just SPLA och MCP as we speak så är SPLA aktuell först då man hyr ut licenserna till tredje part månadsvis eller andra uthyrningar där kunden ensam disponerar servern/servrarna, just gällande shared hosting eller inte, sen har den många andra fördelar också ;)

Ok
Men skulle inte du kunna meddela vilka regler som gäller när du är klar med dina diskussioner med Nina Gustavsson. För när man läser på M$ sida så tyder jag det som att man måste ha ett SPLA avtal för att driva ett webbhotell med M$ produkter

Url:en (www microsoft com / serviceproviders / licensing / compare.asp)

Saxat från den sidan på M$
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Comparing Licensing Programs

Microsoft offers a wide range of Volume Licensing Programs, and information available on this page will help you select the correct Microsoft Licensing Program for your business.
The Services Provider License Agreement (SPLA) is for you if you have one of the following business models:

Web hoster
Application services provider
Messaging and/or collaboration services provider
Platform infrastructure provider
Streaming media service provider
Web/Internet Services Provider
ISV providing hosted applications
IT Outsourcers providing software licenses
Business Process Outsourcers providing software licenses
Consultants providing software services
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ingen skulle vara lyckligare än jag om det var så att man inte behöver vara SPLA-partner.
Men i stället för att redogöra vilka regler som gäller så har du kanske har något direktnummer till Nina så jag kan ringa upp hanne och höra vad hon vet som vår kontakt på HP inte vet.

Mats 2004-05-17 01:07

Citat:

Att göra reklam för företag med denna affärsidé innebär givetvis en större risk än att arbeta med Caramboile eller Internet.se.
1. Varför skriver du om "internet.se" som en "tredje person" när det är du som driver det?

2. Varför skulle det vara säkrare att göra reklam för dig än för något annat företag, att det är stort behöver ju inte betyda att det är safe? Jag syftar bl.a på Sexliv. com som var ett "stort" företag som många affiliates blev blåsta av TD när dom konkade.

3. Jag har i alla fall förstått att ni måste ha ganska goda marginaler med tanke på breven ni skickar ut till nyregistrerade företag där ni tar bra för att inte säga hutlöst betalt av företag som kanske inte är så insatta vad det kostar med webhotell o.s.v.

Jag registrerade ett nytt AB som blev klart i veckan och det första reklam (spam)-brevet som kom var från er där ni erbjöd att hjälpa mig att "skydda" mitt namn Lastbryggan även på internet för den nätta summan av 950.-

När man kan registrera en .se domän på Loopia för 160.- så tycker i alla fall jag att det är på gränsen till att lura "gröna" företagare som inte är så "insatta" i vad det "skall" kosta att ha en hemsida...

Jag är absolut ingen förespråkare för "9 kr-hotellen" utan jag vill ha det bästa och det spelar inte så stor roll vad det kostar, men jag vill inte bli lurad.

// Mats

Decibel 2004-05-17 01:33

Citat:

Ursprungligen postat av MickeH
Citat:

Originally posted by -Decibel@May 16 2004, 15:22
Citat:

Originally posted by -MickeH@May 16 2004, 08:59
Citat:

SPLA är ju enbart för att hyra ut en befintlig windowslicens till en kund genom Spectrum Software(?) eller HP (som är dom enda i världen som får hyra ut mot företag med SPLA), att hosta "shared hosting" *på en wintendoserver kräver inget SPLA.

Och det är du säker på ??

Kortade ner quote lite för att inte gå för mycket off-topic ;)

Enligt Nina Gustavsson på Software Spectrum där vi genomgår vår licensiering för just SPLA och MCP as we speak så är SPLA aktuell först då man hyr ut licenserna till tredje part månadsvis eller andra uthyrningar där kunden ensam disponerar servern/servrarna, just gällande shared hosting eller inte, sen har den många andra fördelar också ;)

Ok
Men skulle inte du kunna meddela vilka regler som gäller när du är klar med dina diskussioner med Nina Gustavsson. För när man läser på M$ sida så tyder jag det som att man måste ha ett SPLA avtal för att driva ett webbhotell med M$ produkter

Url:en (www microsoft com / serviceproviders / licensing / compare.asp)

Saxat från den sidan på M$
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Comparing Licensing Programs

Microsoft offers a wide range of Volume Licensing Programs, and information available on this page will help you select the correct Microsoft Licensing Program for your business.
The Services Provider License Agreement (SPLA) is for you if you have one of the following business models:

Web hoster
Application services provider
Messaging and/or collaboration services provider
Platform infrastructure provider
Streaming media service provider
Web/Internet Services Provider
ISV providing hosted applications
IT Outsourcers providing software licenses
Business Process Outsourcers providing software licenses
Consultants providing software services
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ingen skulle vara lyckligare än jag om det var så att man inte behöver vara SPLA-partner.
Men i stället för att redogöra vilka regler som gäller så har du kanske har något direktnummer till Nina så jag kan ringa upp hanne och höra vad hon vet som vår kontakt på HP inte vet.

Nedan urdrag ur det översta i avtalen vi erhöll. (säg till om du vill ha hela så mailar jag dom)
Länk till mailkonversation, där du även erhåller telefonnummer till Spectrum , som jag av diverse anledningar inte lägger i forumet
w w w . tmpurl . com / spla . txt

Vad är SPLA:
Microsofts SPLA (Service Provider License Agreement) avtal är avsett för hostingbolag som vill hyra ut Microsoftlicenser till sina hostade lösningar. Det är det enda sättet idag att hyra ut Microsoft licenser lagligt. Avtalet tecknas på tre år mellan dig som hostingbolag, Microsoft som tillverkare och Software Spectrum som licenspartner.

Grundkrav för att få teckna SPLA avtal:
• Innehav av hostad miljö
• Krav att vara Microsoft Certified Partner (MCP) (vid undantag kan du ansöka om en tidsfrist på 6 månader genom Software Spectrum för att bli MCP för att under denna tid uppnå MCP status (http://www.microsoft.com/sverige/par...ams/certified/)

MickeH 2004-05-17 01:42

Citat:

Originally posted by Decibel@May 16 2004, 22:33

Ok
Måste säga att den information som du har fått skiljer sig en del från vår.
Jag ska gräva lite i ämnet och återkommer när jag vet mer.

Jesper B 2004-05-17 01:59

Kan ju kanske tillägga att web10 just nu ligger efter med sina tradedoubler-fakturor och att Tradedoubler rekonmenderar sina användare att använda sig av B-one och Surftown istället. Synd bara att det är samma danska gangster som äger alla tre.

Decibel 2004-05-17 02:06

Citat:

Ursprungligen postat av MickeH
Citat:

Ok
Måste säga att den information som du har fått skiljer sig en del från vår.
Jag ska gräva lite i ämnet och återkommer när jag vet mer.

Kan inte annat än hålla med efter att grundligt läst igenom den amerikanska och även den svenska uppsättningen på microsoft.

Skall bli ytterst intressant att se varför det är olika budskap :)

EDIT:
Microsoft ringde upp oss på måfå idag och började prata om just SPLA.
Vi fanns med i registren men inte som fullvärdig spla och han pratade om licenser och strukturen, och även det vi diskuterat tidigare.
Spectrum har gett oss fel information, SPLA är för alla hostinglösningar :)
Han skulle ta kontakt med dom och kolla vart det brustit i kommunikation och regler.

Sen kan jag ju tipsa om en migration ifrån HP till Spectrum, då HP kör på marginaler i kostnader, Spectrum fakturerar SPLA vad Microsoft fakturerar dem.. Billigare alltså.

PeterHA 2004-05-21 15:31

I den här tråden som startades dagen före denna tråd,
kan ni läsa mer av diskussionen om web10.
Och dessutom få svar direkt från Tradedoubler i tråden.

Web10 ställer in betalningar

MickeH 2004-05-21 21:08

Hej
Såg att du har fått samma information som jag har fått sen tidigare. Tur att jag inta ringde upp M$ direkt då. För sist jag ringde upp dom angående licensregler så blev jag bollad fram och tillbaka mellan en uppsjö av personer innan jag fick ett svar.

Men om man ska sammanfatta detta så krävs det att man har ett SPLA- avtal med M$ när man ska driva ett webbhost företag.
En reflektion. Har inte BSA tipspengar till dom som tipsade om företag som bryter mot program licenserna :rolleyes:. Kan vara en lönande syssla.

För den erfarenhet jag har av webbhost branschen är att MÅNGA bryter mot licenserna medvetet eller omedvetet när dom använder M$ produkter.

Decibel 2004-05-21 22:49

Klockren affärsidé :)

Han på microsoft sa samma sak, många har kastat in handuken, andra har gått över till chili-asp under *nix , men han sa att han kommer ringa upp alla webbhotell och dom utgår från webbhotellsguider, och det är väl bra, mindre tattare och mer kvalité , kanske man kan höja priserna lite igen snart ;)

spon 2004-05-23 00:14

Tja, har man väl tagit sig igenom SPLA avtalet (många sidor med finstilt på engelska) så inser man att det inte är så illa och krångligt om man bara har tungan rätt i mun. Fast med Microsofts licenscykel så kommer det nog snart en uppdatering på hela avtalet så man får göra samma jobb en gång till. Första gången man satte sig in i vad det innebar så var ju den första tanken som dök upp "oh, detta följer inte många av (lågpris) konkurrenterna". ;) Med sådana här licensavtal så får man snart ha en anställd som inte gör annat än har koll på licenser...

Sedan finns det naturligtvis en del saker som inte är så fördelaktiga i det, speciellt ett par saker som drabbar (eller begränsar) kunden vilket inte är kul.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson