![]() |
Om det är en komplex eller lågupplöst bitmap får du nog göra det rätta; dvs trace bilden manuellt. Det är väldigt svårt att spika det med live trace även fast bilden är ren och klar.
|
Att använda automatiskt vektorisering är en genväg som gör att exempelvis vassa hörn blir runda istället. Det är även svårt att få till raka linjer. Självklart så beror resultatet på hur bra bilden/loggan är som du vill omvandla. Ska jag använda autotrace så brukar jag börja med att förstora den till runt 6000 pixlar med hjälp av Photoshop. Där kan du sedan använda diverse filter för att få till snyggare ytterlinjer. Försök att få till skarpa kanter. Desto bättre bild in - desto bättre ut! Det är inte bra att ha för många pixlar på bilden. Den enda som händer då är att det blir en himla massa noder (brytpunkter) i den vektoriserade versionen. Viktigare är att det är en jämn ytterkontur utan en massa gråtoner i övergången. Autotrace från Sourgeforge fungerar precis lika bra som Illustrator, Streamline, Corel Draw etc.
När det gäller logotyper med kanske en symbol + text så brukar jag dock alltid sätta om texten med rätt typsnitt. Myfonts.com har en funktion där du kan ladda upp loggan och få reda på vilket typsnitt som används. Den ev. symbolen i loggan ritar jag av för hand i Corel Draw eller Illustrator. |
dekaltrim: Vilket program är bäst, Corel Draw eller Illustrator? Vad är det för fördelar och nackdelar mellan dessa?
Antar att båda kan skapa text utifrån fonter i vektorgrafik? Jag menar det är väl så det normalt fungerar med fonter? eller är jag fel ute? Det jag vill göra är precis som du säger: En logga + text i en given font och allt i vektorformat för tryckerier etc. Någon kanske också har förslag på något företag som kan hjälpa till med sånt, alltså skapa loggar utifrån önskemål i vektorgrafik? |
|
Corel Eller Illustrator är en smaksak. Jag har tyvärr jobbat för lite med Illustrator för att kunna se några direkt för- eller nackdelar. Båda är ett verktyg att utföra ett jobb med. Dock så kräver båda programmen kunskap för att kunna använda det. Det är lite mer komplicerat än att sätta text i word exempelvis. Dock så har du betydligt mer kontroll över resultatet när du lärt dig hantera alla funktioner. Om det gäller enbart en logotyp som ska färdigställas för tryck så känns det lite overkill att lära sig rita vektor. Bättre är nog om du låter någon göra det åt dig.
Vill du inte betala vad det kostar så kanske det kan vara lämpligt att "ragga" på exempelvis http://www.grafisktforum.org eller http://capdesign.idg.se/ Där finns det väldigt många hobbyister som säkerligen är intresserade av att hjälpa dig... Det tar oftast inte längre tid än att skriva ett inlägg som detta..... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson