WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Plast (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23200)

Storen 2007-08-28 20:23

Citat:

Originally posted by Interface@Aug 28 2007, 13:11
Ja men med tanke på hur det ser ut i världen så är vårt ansvarstagande ett slag i luften. Om man ska raljera lite så vore ett riktigt ansvarstagande det att vi skulle försöka förbränna så mycket som möjligt, allt för att så mycket bensin/diesel som möjligt ska förbrännas av våra fina rena katalysator-bestyckade motorer istället för tredje tredje världens bensinsukande rökmolnutvecklare.

Vet inte hur du tänker här....

Vore i så fall bättre att sponsra med renare motorer i andra länder istället.

bonsai 2007-08-28 20:30

Tycker iaf man ska minska beroendet av oljan i Sverige.
Kärnkraft och elbilar är framtiden.

Interface 2007-08-28 22:23

[QUOTE=Storen,Aug 28 2007, 20:23]
Citat:

Ursprungligen postat av Interface,Aug 28 2007, 13:11
Ja men med tanke på hur det ser ut i världen så är vårt ansvarstagande ett slag i luften. Om man ska raljera lite så vore ett riktigt ansvarstagande det att vi skulle försöka förbränna så mycket som möjligt, allt för att så mycket bensin/diesel som möjligt ska förbrännas av våra fina rena katalysator-bestyckade motorer istället för tredje tredje världens bensinsukande rökmolnutvecklare.

Vet inte hur du tänker här....
Vore i så fall bättre att sponsra med renare motorer i andra länder istället.

Absolut, hur nu det skulle gå till, kanske man kunde finansiera det med höjd bensinskatt? Men nog förstår du hur jag tänker?

Citat:

Ursprungligen postat av bonsai,Aug 28 2007, 20:30
Tycker iaf man ska minska beroendet av oljan i Sverige.
Kärnkraft och elbilar är framtiden.

Absolut, tycker jag med, frågan är om hög bensinskatt är vad som gör det?

Decibel 2007-08-28 23:07

Jag har också börjat arbeta mer och mer med alternativa plaster.

Styren och epoxy har vi bytt mot något nytt (ska kolla innehållsdekl.) som är gjort på annat sätt och mindre giftigt.

Hållbarheten är väl sådär, man får armera lite mer men det är en ökning på några få hundringar per år, däremot slipper man stå i styrendoften o bränna hjärnceller.
I stora produktioner kan jag tänka mig det blir ett par miljoner med ökad armering.

clirre 2007-08-29 09:20

Håller med Interface, om plasten ska göras av majs måste det ske på bekostnad av ytterligare uppodlad mark och/eller kraftigt förhöjda priser på mat.

Dessutom är majoriteten av en bondes kostnader oljebaserade, i form av bensin till traktorer, uppvärmning av lador för att torka grödorna och sist men absolut inte minst oljebaserade konstgödningsmedel och besprutningsmedel. Försvinner oljan kommer böndernas produktion att minska kraftigt. Minskad produktion innebär höjda priser och i värsta fall svält. Ska vi då äta majskolven eller göra plast av den?

En sak är säker, vi kommer inte att se inplastade majskolvar i grönsaksdisken, som vi ser idag :)

Edit: Hittade av en slump en artikel om just höjda matpriser idag. De diskuterar att prishöjningarna delvis beror på höjt pris på vete. Som, gissar jag, inte är helt oberoende av att spannmål börjar mer och mer användas för produktion av etanol, vilket också det är en reaktion på stigande oljepriser.

Läs mer: http://www.e24.se/dynamiskt/familjeekonomi...id_16915024.asp

melin 2007-08-29 11:38

vi är för många människor helt enkelt.. vi får lösa det på samma sätt som med älgstammen..

3-4 människor per jägare låter väl hyffsat vettigt?

ChristofferJ 2007-08-29 14:14

Som nämnts tidigare har vi redan mängder av produkter i plast gjorda av naturliga stärkelser, majs ett exempel. PLA för a produkter som mejeri, kött, frukt och grönt packetering, men även läkemedel. Sen har vi också PHB med högre värmetålighet på framfart, med högre värmetålighet och kan också blandas till hårdare material såsom gummi, och även limm.

Visst är sedan produktionsledet ett problem i sig, men även där finns det grönare lösningar. Det handlar bara om sunt förnuft och vilja i längden. Om bara fler kunde tänka grönt så hade så hade vi kunna pressa priser och pusha för bättre tekniker inom produktion.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson