![]() |
Tror nog du ska vara glad att denna läxa bara kostar dig registreringsavgiften och överlåtelseavgiften.
|
Citat:
Jag håller mig till de få principer jag har här i livet och tycker att rätt ska vara rätt, oavsätt vem som har rätt i denna frågan. Jag har fått PM av personen nu igen, han säger att han komemr avregistrera domänen och låte mig betala hans 100kr. Jag avaktar tills jag fått besked från aleborg... om han får domänen kommer jag få pengarna tillbaka och då gör vi det på hans sätt. Har dock ingen aning om hur det med avregistrering går till.. |
"Jag själv och personen som säger sig äga domänen har diskuterat väldigt mycket via PM här på WN och han vill helt enkelt ha kostnaden för domänen och överlåtelse avgiften. Jag Är extremt motvillig att lämna från mig ett enda öre, mer en princip sak."
Om han inte vill ha betalt för domänen så har han väl gjort dig en tjänst egentligen? Om han reggade domänen i ond tro för att tjäna en slant så hade väl han begärt pengar för den? Kostnad för överlåtelse är ju inte mycket och varför skulle han betala den när han egentligen "räddat" din domän? Om jag vore du så skulle jag genast ordna överlåtlsen och tacka honom... |
Här kan du läsa om hur Neware gör ett ägarbyte på en .se domän.
http://www.neware.se/Domäner/Överlåtelser/...19/Default.aspx |
Jag har för mig att man får ett år extra om man betalar överlåtelseavgiften... Kanske bara är på Loopia...
|
Citat:
Det började med att han ville ha pengar... Han ändrade sig sedan efter att diskussion pågått ett tag. Han har inte räddat min domän på något sätt, jag har ju reggat den och betalat den en dag tidigare än han... han har dock lyckats få in pengarna snabbare eftersom han använde sig av Visa. Jag vill bara att rätt ska vara rätt.. om hans köp är godkänt och domänen tilldelas han så är det hans domän, men jag är väldigt motvillig att betala någonting för överlåtelsen om det nu blir en sådan, oavsätt mängden pengar. Han säger ju dock nu att han kommer avregistrera domänen och låte mig betala 100kr till han, dvs kostnaden för domänen, vilket jag är tacksam för. Men det är ju tack vare mig (och min klantighet) som han överhuvudtaget fick reda på domänen, och på sätt och vis utnyttjade mig till egen vinning, vilket vad jag har förstått var hans syfte från början. |
Tänk på det om han avregistrerar domänen så hamnar den 3 månader i karantän och när den släps så ska du försöka snappa den i konkurens med Göran och grabbarna så är den nog bättre att du betalar ett ägarbyte.
|
Ingenting kommer hända förens jag fått svar från Aleborgs support. Jag tror och hoppas nämnligen att dem har möjlighet att spåra domänregistreringar, tiden den reggades och när betalningen gjordes.
|
Alternativt kan du ju bara låta bli att använda den domänen. Om det inte var den första du registrerade är den nog inte så värdefull för dig. Och knappast för personen som registrerade den i ond tro heller, vilket alltså innebär att han bara gått back på den.
|
Förmodligen kommer vi strunta i .se domänen om han blir ägare av den. Men återigen, rätt ska vara rätt. Aleborg har ingen funktion som Loopia har.. alltså att dem markerar den som reggad så fort man gjort en registrering via dem. Vilket hade varit till stor hjälp i detta fallet.. dock så hade han kunnat regga den via ett annat webbhotell.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson