![]() |
Novocain - Utan att känna till några som helst detaljer kring vilken ÅF eller domän detta avser,
så ser jag att du skriver att .com-adressen ligger i karantän. - Vad detta egentligen betyder är att perioden redan HAR expirat och att sedan aktuell registrar har en redemptionperiod ovanpå det innan domänen släpps för nyregistrering (längden på denna period varierar stort mellan registrarer). En registrant har endast rätt till domännamnet under den registreringperiod som man betalat för, vilket alltså förfallit eftersom den ligger i karantän/redemption. Att återaktivera en .com-adress ur karantän kostar ÅF i de allra flesta fall 10 gånger mer än vad en nyregistrering av samma domän kostar. Man kan ju anse att den tidigare registranten ska ha förtur till domänen, men detta är alltså något som ÅF väljer. Han kan tex ha inskrivet i avtal att om registrant inte betalat innan domänen förfaller så bryts automatisk registrantens rätt... Men även om du som tidigare innehavare inte har "rätt" till domänen, önskar man ju att aktuell ÅF skulle vara mer tillmötesgående. |
Citat:
Ja perioden expirade, jag pratade dock med ägaren för detta företag via telefon där han bokstavligen sa att detta var ingen fara, och att det var 3 månader karantän som gäller och att han skulle förnya den åt mig (jag ringde för att jag fick ett erbjudande av ett annat företag att köpa domänen som jag trodde jag redan ägde, därav blev jag nervös och ringde till min ÅF, varpå han sa det är lugnt, det är 3 månaders karantän, och att han skulle förnya den åt mig) också att pengarna var slut på kontot (dvs deras konto, inte mitt) och att det var därför inte omregistreringen hade gjorts till en början. vad det kostar att åter-registrera den är inget bekymmer. Jag undrar ska man inte få nån form av mail/notis när domänen håller på att expirar? |
Citat:
|
Ja har du ett muntligt avtal med ägaren är det ju det som gäller, kan dock vara svårt att bevisa vid tvist - speciellt om han nu ändrat registrantuppgifterna till sina egna som du beskriver.
Det är vanligt att ett ombud skickar ut erbjudande om förlängning, men även ganska vanligt att domänen förnyas automatiskt om ingen uppsägning kommit in. Men det finns också ÅF som låter kunden hålla reda på vilka domäner som går ut och när och att de betalas in osv..så det är lite olika. Några ord om ditt sk erbjudande du fick bara: Ditt erbjudande du fick från det andra företaget, var sannolikt ett sk DROA-erbjudande (Domain Registry of America) som brukar skicka detta erbjudande med god marginal, oftast långt före din ordinarie ÅF brukar debitera förnyelser. Men sedan ett år har vi även en svensk stjärna som tagit efter med dessa "erbjudanden" som lätt tas som en faktura, nämligen Levonline. http://www.levonline.se/domannamn/fornyelse.htm Sedan i somras har även en annan gammal kändis har startat upp med detta, men till skillnad från DROAs och Levonlines erbjudande som kommer per vanlig traditionell post så skickar dom email. Jag gissar att det är ett större antal medlemmar här inne som fått erbjudande om förlängning av "domainrenewal-online" http://www.domainrenewal-online.com/...tdomännamn.TLD Verksamhetens domäner registrerades genom Domaininfo av den inte helt okände Pierre Grundström som bla varit VD för Sellnet och Matchex IBC AB/Patent och Trademark Services AB (varumärkesscam ala "registrera-ditt-varumärke-genom-oss-för-10k-annars-kommer-vår-polska-kund-att-göra-det"), så det känns ju inte som en hit att hoppa på deras erbjudanden. Blev lite off-topic men kan ändå vara bra att känna till. Dessa erbjudanden är inte olagliga, men då de alltsom oftast uppfattas som fakturor som "måste" betalas brukar de hamna i genren "bluff". |
Jag tror inte på att tråden försvinner. Så vitt jag vet är vi några få moderatorer som också är inblandade i webbhotell. Det är jag som är inblandad i Sajthotellet och så Decibel, Jens och Thomas med JX.
Jag har inte sett något som talar för att ditt inlägg skulle raderas för att du talade om vilket företag det handlar om. |
Mail från min ÅF (26juni 2007)
Citat:
men som ni ser så står det snar expirering, dvs domänen hade inte ens gått ut när jag bad om förlängning. Jag avvaktar med företagets namn, detta kommer jag att använda som endel i en större process, jag har anlitat jurist i ärendet, dock vet jag inte hur pass insatt juristen är i webbärenden, någon som kan rekommendera en firma där man har tidigare erfarenhet av webb? Edit: företaget som försökte sälja domänen till mig heter webnamesolutions.com |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson