WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Den bespottade tabellen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22864)

Patek Philippe 2007-08-14 16:30

Citat:

Originally posted by Fredrik S@Aug 14 2007, 14:28
Same shit different name.
Same shit? Verkligen inte, varje element fyller sin funktion, har sett alldeles för många "div-soppor" för att kunna hålla med. Det stora problemet är att väldigt många som använt sig av tabeller för layout fortsätter att tänka layout i form av celler.

Westman 2007-08-14 16:47

Citat:

Originally posted by Patek Philippe@Aug 14 2007, 14:45
Så fort någon snackar om att göra layout med hjälp av DIVar så vet man att uttalanden om att det skulle vara lättare att designa med tabeller beror på okunskap.

Man använder inte DIVar, man märker upp med hjälp av semantisk (x)html, och använder sig av CSS för layout.

Länktips: http://friendlybit.com/css/dont-use-divs-f...-layout-please/

Okunskap? Bullshit, du svänger dig med högtravande dynga även om det är en korrekt benämning. Om jag ska skapa t.ex. en joomlatemplate så använder jag just divelementet för att dela in de olika blocken så att måtten blir korrekta. Hur ska det annars gå till? Har du en bättre lösning på hur man gör templates där innehållet varierar så varsågod, jag tar gärna emot tips. Sidan du hänvisar till ger mig inget nytt.

En design kan validera utmärkt i massor med valideringsverktyg men ändå bli konstig i någon version av IE men det måste ju vara på grund av okunskap om man inte ska använda olika css eller ie-hack, eller hur?

Daniel.st 2007-08-14 16:52

Jag får erkänna att jag länge höll kvar vid att använda tabeller för layout helt enkelt av gammal vana. Tabeller var tidigare det enklaste sättet att bygga en snygg layout (innan webbläsarna började följa gemensamma css standarder osv) och har man blivit duktig på det är det enklare än att lära sig något nytt, även om det kanske inte är det bästa.

Tycker mig kunna se att många som började bygga webbsidor 94, 95 och de tidiga åren gärna håller kvar vid sina tabeller fortfarande (några iaf) och de som kommit in i spelet lite senare här lärt sig "rätt" från början.

SweCat 2007-08-14 16:58

Problemet är att när man ska göra vissa saker med divvar och börjar leta på W3C för att riktigt göra det rätt eftersom det inte fungerar i IE och ens kunskap är skral på divvar, så föreslår faktiskt W3C fulhack.....
Det tycker jag känns lite som att tabeller inte är ett helt överspelat kapitel.

Patek Philippe 2007-08-14 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Ursprungligen postat av Patek Philippe
Så fort någon snackar om att göra layout med hjälp av DIVar så vet man att uttalanden om att det skulle vara lättare att designa med tabeller beror på okunskap.
Man använder inte DIVar, man märker upp med hjälp av semantisk (x)html, och använder sig av CSS för layout.
Länktips: http://friendlybit.com/css/dont-use-...layout-please/

Okunskap? Bullshit, du svänger dig med högtravande dynga även om det är en korrekt benämning. Om jag ska skapa t.ex. en joomlatemplate så använder jag just divelementet för att dela in de olika blocken så att måtten blir korrekta. Hur ska det annars gå till? Har du en bättre lösning på hur man gör templates där innehållet varierar så varsågod, jag tar gärna emot tips. Sidan du hänvisar till ger mig inget nytt.
En design kan validera utmärkt i massor med valideringsverktyg men ändå bli konstig i någon version av IE men det måste ju vara på grund av okunskap om man inte ska använda olika css eller ie-hack, eller hur?

Nu har jag aldrig gjort några joomlatemplates, så det kan jag inte svara på. Dock finns det ju massor med andra element som du med hjälp av css kan "styla" på precis samma sätt som ett div-element, tillåter inte Joomla att du använder dig av dessa? De flesta templatesystem går ju ut på att du gör någon typ av platshållare för innehåll, den platshållaren borde i sig inte vara beroende av i vilket element du placerar den.

Ja, att en sida validerar bör bara vara en del av kollen man gör, självklart bör du också kolla den i alla webbläsare och om du behöver använda något hack (oftast för ie), vilket är ganska sällan tycker jag, är det i min mening ett billigt pris för att slippa tabellsörjan.

Westman 2007-08-14 19:48

De flesta CMS spottar ur sig en massa olika typer av taggar beroende på hur man ställer in det. Mig veterligen finns det inga element som lämpar sig för att innehålla i stort sett alla andra element än just div. Kalla det platshållare om du vill, jag har precis tittat igenom listan över element samt läst en del rekommendationer och det är bara divelemtet kvar som generisk platshållare/container.

Att sen div inte är det enda elementet som kan användas och används för layout trodde jag var självklart med tanke på vilket forum det är.

crazzy 2007-08-15 22:39

jag håller stenhårt på tabellen. den e logisk och klarar det mesta. sajter som byggts upp av divar och annat sådant joks ser i källkoden bara allmänt konstiga ut och är för mej helt obegripliga.

KarlRoos 2007-08-17 13:05

Citat:

Originally posted by Westman@Aug 14 2007, 14:33
Nja det är inte riktigt sant. Det går oftast mycket lättare att få en avancerad (läs knölig) design att fungera i flera olika läsare om man använder tabeller. DIV-ar har en tendens att i slutändan kräva antingen ie-hack eller separata css:er för IE och övriga.
Jag försöker köra DIV så långt det går men strular det och tiden inte finns så blir det tabell. Jag skyller det på IE.

Har dock aldrig hänt mig att jag inte lyckats i slutändan att få till det Browser neutralt.
En natts fight brukar räcka. :)

Micke_ 2007-08-21 10:27

Citat:

Har dock aldrig hänt mig att jag inte lyckats i slutändan att få till det Browser neutralt.
En natts fight brukar räcka.

Fight var ordet. Ibland blir man lite trött när en till synes enkel grej är helt omöjlig att göra utan instruktioner.

KarlRoos 2007-08-22 00:22

Det är bara i extrema fall,
oftast brukar det inte ta extra tid.
Det är isåfall mets för webbläsar neutralisering, vilket behövs göras även i tabeller. Dock är det lättare.

Jag håller på divs, hatar tables.
Man ska ju göra det...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson