![]() |
Citat:
|
Citat:
En design kan validera utmärkt i massor med valideringsverktyg men ändå bli konstig i någon version av IE men det måste ju vara på grund av okunskap om man inte ska använda olika css eller ie-hack, eller hur? |
Jag får erkänna att jag länge höll kvar vid att använda tabeller för layout helt enkelt av gammal vana. Tabeller var tidigare det enklaste sättet att bygga en snygg layout (innan webbläsarna började följa gemensamma css standarder osv) och har man blivit duktig på det är det enklare än att lära sig något nytt, även om det kanske inte är det bästa.
Tycker mig kunna se att många som började bygga webbsidor 94, 95 och de tidiga åren gärna håller kvar vid sina tabeller fortfarande (några iaf) och de som kommit in i spelet lite senare här lärt sig "rätt" från början. |
Problemet är att när man ska göra vissa saker med divvar och börjar leta på W3C för att riktigt göra det rätt eftersom det inte fungerar i IE och ens kunskap är skral på divvar, så föreslår faktiskt W3C fulhack.....
Det tycker jag känns lite som att tabeller inte är ett helt överspelat kapitel. |
Citat:
Ja, att en sida validerar bör bara vara en del av kollen man gör, självklart bör du också kolla den i alla webbläsare och om du behöver använda något hack (oftast för ie), vilket är ganska sällan tycker jag, är det i min mening ett billigt pris för att slippa tabellsörjan. |
De flesta CMS spottar ur sig en massa olika typer av taggar beroende på hur man ställer in det. Mig veterligen finns det inga element som lämpar sig för att innehålla i stort sett alla andra element än just div. Kalla det platshållare om du vill, jag har precis tittat igenom listan över element samt läst en del rekommendationer och det är bara divelemtet kvar som generisk platshållare/container.
Att sen div inte är det enda elementet som kan användas och används för layout trodde jag var självklart med tanke på vilket forum det är. |
jag håller stenhårt på tabellen. den e logisk och klarar det mesta. sajter som byggts upp av divar och annat sådant joks ser i källkoden bara allmänt konstiga ut och är för mej helt obegripliga.
|
Citat:
En natts fight brukar räcka. :) |
Citat:
|
Det är bara i extrema fall,
oftast brukar det inte ta extra tid. Det är isåfall mets för webbläsar neutralisering, vilket behövs göras även i tabeller. Dock är det lättare. Jag håller på divs, hatar tables. Man ska ju göra det... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson