WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Microsoft Silverlight (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22802)

obe 2007-08-17 13:08

Nu när Java, Shockwave och allt annat har dött ut och Flash har blivit mer eller mindre standard så hade man ju hoppats att det skulle fortsätta så. Microsoft ska då alltid ställa till det. Man undrar när de beslutar sig för att döda Flash genom att sluta skicka att ha det som standard i IE, precis som de gjorde med Java...

KarlRoos 2007-08-17 18:48

Jag tycker personligen att det är bra att Silverlight kommer.
Monopol är aldrig bra för konsumenten/slutanvändaren (i detta fall.. oss).

Något som dock inte skulle vara bra är om Flash dör.
Skulle föredra om Flash kom med fler funktioner och fler möjligheter dock och det kanske är konkurans som behövs för detta.
Ett 3D stöd i Flash kanske?

crazzy 2007-08-17 22:55

silverlights installationsprogram verkar buggigt?? jag får veta att jag inte har admin rättigheter..konstigt för mitt xp har bara två användare: en inaktiverad gäst jag inte får bort, och min användare vid namn crazzy(jag bytte namn på det fördefinierade admin kontot).. weird....

blixtsystems 2007-08-18 01:09

Citat:

Originally posted by KarlRoos@Aug 17 2007, 18:48
Jag tycker personligen att det är bra att Silverlight kommer.
Monopol är aldrig bra för konsumenten/slutanvändaren (i detta fall.. oss).

Något som dock inte skulle vara bra är om Flash dör.
Skulle föredra om Flash kom med fler funktioner och fler möjligheter dock och det kanske är konkurans som behövs för detta.
Ett 3D stöd i Flash kanske?

Problemet med att lägga till för mycket funktioner i Flash är att pluggen lätt blir lite stor med t.ex. inbyggd 3d motor.
Inte lika viktigt idag då de flesta har en acceptabel internet kontakt, men det är bra att det är snabbt och smidigt att ladda ner pluggen för att de skall ha den spridning som den har.
Och med Flash 9 så exekveras kod snabbt nog för att man skall kunna göra skaplig 3D utan att pluggen behöver komma med färdiga instruktioner.
Du bl.a. http://www.papervision3d.org som jobbar på 3d funktion för Flash.

Det har hänt väldigt mycket med Flash på de senaste åren, och jag tror knappast utvecklingen kommer sakta ner inom den närmsta tiden.
Med Adobes satsningar på Flex och AIR kommer Flash bli ett ännu mer utbrett utvecklingsverktyg i framtiden.

Jag måste säga att även om jag inte är ett MS fan så var jag lite impad av de första demosarna på Silverlight, eller Spark som de kallade det då.
Framför allt dem smidiga integrationen mellan kod och design lägen, vilket dock Adobe hann före med att implementera i Flex builder.

Men även om det verkar vara en ovanligt lyckad produkt för att vara MS så tror jag inte att den är ett direkt hot mot Flash.
För webben kommer det dröja länge om någonsin innan de kan komma i närheten av Flash utbredning.
Och jag har fått för mig att det inte direkt är det MS fokuserar på heller.
Det kommer vara ett mycket populärt verktyg för folk som redan är vana att använda MS teknologier och då mest användas för att utveckla desktop mjukvara för Windows system.
Så de kommer konkurrera med Adobe AIR applikationer för desktop till viss del, men på webben kommer nog Flash inte bli hotat.

Jan Eriksson 2007-09-26 22:35

Silverlight fungerar inte så bra, eller rättare sagt, installationen fungerar inget bra.

Besökt microsoft.com, ser reklamen på HALO3 och klickar på videos. Kommer till en ny sida där man måste installera Silverlight för att kunna se videon. Klickar på "Get Micrsoft Silverlight" och försöker installerar den. Nu kommer problemmet, får felmeddelande och orsaken är "A newer version of Silverlight is already installed on this machine.". Och den versionen jag har kan inte visa videon. Så kan det gå... :)

Förmodligen beror det på att jag har installerat utvecklingsverktyget för Silverlight men bakåtkompabilitet borde väl finnas...

crazzy 2007-09-27 00:05

jag kunde som jag tidigare i tråden påpekat inte installera skiten alls... bra jobbat ms! inte ens deras egna system kan hantera allt crap de spottar ur sej...=)

M. Johansson 2007-09-29 03:11

Jag skriver här nu så att det är på pränt och jag kan referera tillbaka till det om tre år:

Silverlight kommer att äga.

Vi har för bara några veckor sedan blivit klara med en rätt avancerad flexapplikation (www.fatstatement.com) och det är bara att konstatera att .NET (och därmed silverlight) är en överlägsen utvecklingsmiljö. Flex är ganska trevligt, men det kan liksom inte mäta sig med .NETs mognad.

Sen att silverlight suger än så länge oroar mig inte så mycket, Micosofts produkter suger alltid, utan undantag, i första generation och tar sig först vid andra stora uppdateringen. :P Vi håller oss till Flex tills tvåpunktnållan.

DeSoto 2007-09-29 11:57

M. Johansson:
På vilket sätt menar du att Silverlight kommer att äga? Kommer det att vara en Flash-dödare, eller menar du att SL kommer att bli större än Flash och att "alla" webbapplikationer framöver kommer att vara i SL? Jag har svårt att se att SL kan riktigt slå HTML/CSS/JS/XMLHttpRequest, men det kanske är jag som är naiv. :)

Robert 2007-09-29 13:31

Det här är ett av dom områden där tillgången kommer att styra efterfrågan och inte tvärtom. Dvs folk "klickar på" silverlight på en teknikplattform dom behärskar (.Net) vilket gör att den initiala inlärningströskeln är obefintlig för denna relativt stora grupp utvecklare.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson