![]() |
Kan man använda sig av en egenkodad webshopslösning som apportegendom tro?
Borde inte vara så svårt att få en sådan värderad, eller? |
Citat:
Det mesta går att använda till att starta företag, det finns företag som har andelsveckor i fjällstuga som säkerhet. Alldeles övertygad om att det går att använda domännamn som apartegendom, men vill du starta ett AB tror inte jag det faller på att du saknar bristen på att få fram 100 kkr i startkapital. En idé vore kanske att belåna domännamnet med 100 kkr privat och starta med hjälp av de pengarna och sälja domännamnet för 100 kkr till firman. Då slipper du dessutom upprätta kontrollbalansräkning, lika mycket kapital kvar efter köpet. Samtidigt kan du betala tillbaks lånet? Detta låter ju för bra för att vara sant. Varför är inte detta sant? (Bortsett från att väldigt få banker kommer ge dig banklån på ett domännamn) Lånar å andra sidan banken ut pengar är det nog inga problem att använda domännamnet som apartegendom direkt, smarto... |
Jag har funderat på samma sak som SweCat, att använda en modell större webbplats som värde. Jag har en webbplats som borde värderas till över 100k, så om en värderingsfirma kan bekräfta detta så vore ju att AB kanske inte så långt borta. Jag har aldrig tänkt i dessa banor förr, smart knep... eventuellt...
Frågan är bara hur de ska göra värderingen... Äh, det får nog vänta tills webbplatsen är publicerad då jag antar att ingen värderingsman vill gräva i tekniska specifikationer. |
Jag inser att den kanske inte är värderas likadant för alla, men om jag nu kodat den själv lagt ner tid som motsvarar det. Varför kan man inte få det värderat?
Om liknande lösningar säljs för runt 100 000, varför skulle det inte gå? Nu är det här inte aktuellt för mig utan endast en hypotetiskt fråga om ngn gjort på liknande sätt. |
Tog tillfället i akt och mailade bolagsverket angående trådens huvudfråga då jag själv suttit och funderat på det.
"Hej! Jag satt och läste ett forum där jag såg en fråga som jag själv länge har funderat på. Frågan löd om det var någon som hade användt flertal domännamn som apportegendom vid startande av ett aktiebolag. Jag själv sitter med ett flertal värdefulla domäner och några av dom har värderats av bl.a. Sedo som är störst i domänförsäljningsbranchen. Så min fråga är nu, går det att använda dessa domännamn som apportegendom, om man har fått en skriftlig värdering av ett sådant bolag?" Svaret: "Hej! Det ska gå bra. En revisor ska intyga värdet och det lär ju gå bra när det finns ett marknadsvärde i domänerna." |
Men går det inte att låna 100 000 av en polare, registrera bolaget och sätta in pengarna, och när allt är klart ta ut pengarna och göra en bank-kassa verifikation, alltså att de ligger på kassa-kontot i bokföringen?
|
Citat:
|
Om du ändå ska fiffla så kan du ju lika väl fixa fram prylar värderade till 100kkr och sedan om bolaget är på väg att kursa så råkar du ut för "inbrott" och hela AKt blir stulet....
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson