WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Webbutvecklares lön? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22611)

HenSod 2007-08-03 11:25

Citat:

Ursprungligen postat av palmik
Citat:

Ursprungligen postat av HenSod
Jag tror du kan begära någonstans mellan 15.000 och 20.000.

Nu var det väll inte fråga om lite enkel html/css programmering (??), har du en hyffsad examen och jobbar i sthlm området så dra i med 26 och se vad de säger (de kommer ju inte bara säga nej och be dig plocka av skrivbordet) ... svårt hitta utvecklare. Har du civ ing examen och känner du gjort ett bra jobb hittils så borde det inte vara några problem att få över 25.
PS. Sen om det är ett litet företag kan det ju vara så att de faktiskt inte har råd att betala riktigt bra löner.

Jag vetinte riktigt hur mycket en Stockholmare tjänar som programmerare utan jag utgick ifrån min egna lön. Men månadslönen bör ju inte ligga under 15.000 iaf.

Westman 2007-08-03 11:50

15?! Det är väl inte Bangladesh? 15 efter skatt möjligtvis. Med tanke på vad du beskrivit så skulle jag kunna tänka mig 22 - 25 om du inte har tidigare erfarenhet och någon form av utbildning. Med 5 års erfarenhet ligger lönen närmare 25 - 28

kullervo 2007-08-03 12:38

Citat:

Originally posted by goose@Aug 3 2007, 10:21
15000kr för en asp.net utvecklare?? Kom igen nu, det är lite mer kvalificerat arbete än så, hade det varit tal om att klistra kartonger så hade jag köpt den lönebilden.
Skillanden i krav på en webbhutvecklare och kartongklistrare är väl att kartongklistraren behöver ha någon form av motorik?

Edit: Kan stoltsera med att jag arbetat med kartonger på Dustins lager i ett par månader.

webbteknik 2007-08-03 12:52

De flesta jag känner som jobbar som webbutvecklare tjänar mellan 25 000 - 40 000. Då pratar vi om duktiga yrkes människor med relevant utbildning.

goose 2007-08-03 13:14

webbteknik - det är en mer rimlig lönebild ja.
kullervo - hahaha ja kartongutvecklare är kanske ett underskattat yrke :P

bjoahl 2007-08-03 14:24

Skulle också säga 25-40 i Stockholm beroende på hur slipad man är. Är det på någon mindre ort kan man väl ta bort 10 från det. Men det är ju naturligtvis billigare att leva i en mindre ort.

jonny 2007-08-03 14:55

Jag skrev från 15 000 kr och det framgår inget om tidigare erfarenheter eller utbildning.

Faktum är att en kille som kommer direkt från gymnasiet och till sitt första jobb givetvis kan fungera mycket bra eller riktigt dåligt.

agaton 2007-08-04 15:38

Beror mycket på hur välbehövd i företaget du är, samt om du är "bra kille som vi vill ha för framtiden". För så är det, de flesta företag letar bra folk till sina team - och är man en bra och trevlig prick som dessutom är duktig, då höjs lönen med nån tusenlapp.

Förövrigt är webbutvecklare/programmerare väldigt behövda just nu, det är jättesvårt att hitta bra folk till det. Därför:

Utanför stockholmsområdet: mellan 18-24 tusen
I Stockholmsområdet: 20-28 tusen

Men... Troligtvis har företaget rätt bra koll på vad de vill ge dig. Så börja inte förhandla i onödan.

FredrikMH 2007-08-04 19:07

Har du utbildning i ryggen för yrket så lägg din inte under 20 000. Det är dessutom helt fel tid att låta arbetsgivaren pressa ner din lön då det inte är det lättaste att hitta folk idag. Marknaden är i stort behov av folk.

Jag hoppade precis av min utbildning som annars skulle varit klart i höst. Nu är vi iof inte renodlade webbutvecklare men vi skulle kunna få jobb som det och vi har fått rekommendationerna att inte lägga oss under 22 000. Då har de flesta ändå ingen erfarenhet mer än skolan inkl 7 mån praktik.

RickardP 2007-08-05 09:46

Den ända utbildning jag har är gymnasiet där inte ens någon kurs i ASP.net var och om man sedan kanske ska räkna in en 3 dagars kurs i ASP.net som jag gick under en praktik så :-)

Nej men då vet jag på ett ungefär vad jag ska försöka få i lön, ska försöka kolla med kollegorna också.

och ja, det rör sig om ett jobb mitt i stockholm :-) även om jag inte bor där men men.

tack för all information.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson