![]() |
Citat:
ca 10 månader så börjat window'set hänga sig då och då, och vem är det då som tänker på att det kan vara CPU'n efter sån lång tid ? Hittade en sida med massa olika ESD Produkter: http://www.custom-products.com/CustomProdu...ct/ESD+PRODUCTS Mattor och handskar och allt möjligt, mattor kan ja tänka vara mkt bra för dom som slarvar med vanligt armbands ESD, om man har en större matta där man "brukar vara". |
Jodå, det är klart att ESD är ett existerande problem, men det överreageras en hel del kring det. Naturligtvis är det extremt känsligt på vissa ställen (t.ex. i ett laboratorium) där endast speciella kläder etc får förekomma, men tyvärr har rätt många fått för sig att bara för att man inte jordar sig så kan man inte hålla i ett kretskort.
Men men... Jag ska inte vara offensiv, jag tycker som sagt du gjorde rätt och det är bra att vara försiktig. |
Herregud, har jag hamnat på Sweclockers? Så fort ESD nämns där ska ett knippe självutnämnda experter göra sig märkvärdiga och bevisa att ESD inte finns genom att berätta hur urbota dumt de hanterat sin elektronik en gång, och att den minsann fortfarande fungerar.
Själv har jag aldrig krockat med bilen, så jag tror inte att sånt händer. Ska nog sluta med säkerhetsbälte. Jag har sett bilister som använder bälte, men de fattar ju inte ett skit, de vill bara se tuffa ut... |
Citat:
|
*hämtar popcorn och dricka - den här tråden lär ju slå filmen på bio igår*
|
Citat:
|
Jobbar en hel del med att utveckla mjukvara till hårdvara. Och är grymmt trött på folk som inte tar ESD på allvar. Vet inte hur många timmar jag har lagt ner i felsökning av mjukvara för att det sen ska visa sig att det är hårdvaran som har fått sig en kyss. En enhet funkar utmärkt medans den andre kan bete sig mycket skummt även om det är precis samma hårdvara och mjukvara. Och som någon annan skrev så behöver prylen inte gå sönder direkt utan det kan komma efter en vecka, månad eller år. Det är mycket sällan man kan se kratrarna med blotta ögat. Min chef lyckades dock "spränga" en display endast genom att peta på den, en kall vinterdag och heltäckningsmatta :D .
|
Om det roar dig att veta, Ara, så trillar himlen ned i detta ögonblick.
Stora mängder materia från rymden träffar atmosfären hela tiden. I atmosfären brinner det mesta upp, men ändå kommer viss mängd av stenbumlingarna att slå ned på jorden, och de allra flesta gångerna utan att någon märker det. Men du kan ju idiotförklara mig för det påståndet också om du vill, för du har säkert aldrig blivit träffad av en sådan, så då finns de inte. Vi behöver inte skydda oss specifikt mot rymdgruset, för det finns redan ett hyggligt skydd. Precis som i fallet med atmosfären så har den mesta av den elektronik vi ser skyddats. Seriösa elektronikföretag ser till att det finns ett skydd mot ESD. Skulle detta skydd inte finnas så skulle vi se betydligt fler "konstiga fel" i våra elektronikapparater. Det är inte bara för att det är kul att jävlas med leverantörerna som medicinteknikindustrin skickar tillbaka leveranser "bara" för att ESD-skyddspåsarna inte är förslutna på rätt sätt. ESD behöver inte totalkvadda något, men skador som försämrar kvalitet blir allt vanligare i takt med att ledarbanor i kretsar blir tunnare och allt packas tätare i chipen. På 80-talet "fanns" knappt några ESD-skador, för allt var grövre byggt. Materialen tål en viss fältstyrka, det går inte att ändra på (annat än genom materialbyten), och när avstånden krymper ökar fältstyrkan. Vid en viss gräns smäller det, och ledare i kretsarna kan brinna av, helt eller delvis. När partiella skador uppstår blir ledaren tunnare och tål mindre. När datorer och annat elektroniskt plötsligt går sönder av okänd anledning är det många gånger för att klåpare utan ESD-skydd hanterat dem. Att folk i ett forum som detta inte har all kunskap som krävs för att hantera ESD är inte konstigt, men när de börjar hävda ESD inte skadar bara för att de i sin lilla ankdamm inte sett verkliga funktionsfel är inte okunskap, det är ren dumhet. |
Någon nämnde Sweclockers och idiot hantering av hårdvara. Ursäkta mig att jag råkar hänga på Sweclockers samt ha så onödigt mycket grejer att leka med som inte gör något att dom går sönder. Dagens i-lands problem är nog ESD måste jag faktiskt säga. :P
*Tuggar sina popcorn och sväljer ner dom med cola* Mvh, Viper |
ESD är ett allvarligt problem som tas väldigt lätt på. I mitt förra jobb har jag varit med om att både en hårddisk, ramminne och processor förstörts av ESD. Av den anledningen skärptes regelverket ganska ordentligt och det tillsköts pengar för att hantera problematiken. Efter det tror jag mig veta att detta problem minskat ganska ordentligt.
Bara för att en sak inte verkar ha tagit skada betyder inte det att så är fallet. Att arbeta med datorer och ha den inställningen som vissa ger uttryck för här kan jag tycka är märkligt. Skulle jag få veta att man hanterar prylarna på det sättet så skulle inte vi handla därifrån i alla fall. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson