WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Starta företag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22109)

dannelito 2007-07-04 23:48

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Jul 4 2007, 23:00
Det finns en del tjänster/produkter som är skattefria i Sverige, dvs du lägger inte på någon mervärdesskatt vid försäljning. Om inte jag har helt fel för mig så är försäljning av reklam placerat på hemsidor just av denna typ.
25% moms, dock ingen reklamskatt som med tryckta medier.

bjoahl 2007-07-05 18:26

Du startar inte företag för att slippa betala moms..
Du startar företag för att har något att sälja!

Visst, du kan regga en enskild firma (gratis) och köpa en dator och få tillbaka nån tusenlappar på momsen.

Rent ekonomiskt så kan du lika gärna lägga samma kraft på att plocka blåbär eller vad-som-helst och förmodligen få mer pengar över. Bokföring, moms och företagsdeklaration är en hel del jobb att lära sig..

FredrikMH 2007-07-05 23:19

Citat:

Originally posted by wiseguy@Jul 4 2007, 22:48
25% moms, dock ingen reklamskatt som med tryckta medier.
Så var det :)

MattiasA 2007-07-06 09:42

Citat:

Originally posted by bjoahl@Jul 5 2007, 18:26
... du kan regga en enskild firma (gratis) och köpa en dator och få tillbaka nån tusenlappar på momsen.
...

Det kostar faktiskt 1000kr

bjoahl 2007-07-06 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av MattiasA
Citat:

Ursprungligen postat av bjoahl
... du kan regga en enskild firma (gratis) och köpa en dator och få tillbaka nån tusenlappar på momsen.
...

Nejdå, du kan starta anmäler du dig bara till skatteverket och det gratis. Vill du registrera dig hos bolagsverket så kostar det 1000 kr men det är helt onödigt.

FunTrix 2007-07-09 16:32

Citat:

Originally posted by bjoahl@Jul 5 2007, 18:26
Du startar företag för att har något att sälja
Visst, du kan regga en enskild firma (gratis) och köpa en dator och få tillbaka nån tusenlappar på momsen.
Rent ekonomiskt så kan du lika gärna lägga samma kraft på att plocka blåbär eller vad-som-helst och förmodligen få mer pengar över. Bokföring, moms och företagsdeklaration är en hel del jobb att lära sig..

Jag har inte tänkt att starta företag bara för att slippa betala moms utan för att jag vill testa på att driva ett företag och lära mig hur det fungerar och då tycker åtminstone jag att det är bättre att lära sig de mest grundläggande sakerna i ett mindre företag med inte så stor omsättning. Om man sen får tillbaka lite på momsen är det bara ett plus.
En sak jag funderar på är dock om det är dyrare att driva ett företag än att få inkomsterna som privatperson. Om vi säger att jag har tjänat 1000kr hos tradedoubler en månad som privatperson så får jag betala skatt och arbetaravgift på nästan hälften av inkomsten om jag nu istället tjänar in den här tusenlappen till företaget och vill plocka ut den som lön, tillkommer det då några mer avgifter än skatt och arbetaravgiften som gör att den här tusenlappen sjunker ännu mer?

jonny 2007-07-09 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av FunTrix
Citat:

Du startar företag för att har något att sälja

Jag har inte tänkt att starta företag bara för att slippa betala moms utan för att jag vill testa på att driva ett företag och lära mig hur det fungerar och då tycker åtminstone jag att det är bättre att lära sig de mest grundläggande sakerna i ett mindre företag med inte så stor omsättning. Om man sen får tillbaka lite på momsen är det bara ett plus.
En sak jag funderar på är dock om det är dyrare att driva ett företag än att få inkomsterna som privatperson. Om vi säger att jag har tjänat 1000kr hos tradedoubler en månad som privatperson så får jag betala skatt och arbetaravgift på nästan hälften av inkomsten om jag nu istället tjänar in den här tusenlappen till företaget och vill plocka ut den som lön, tillkommer det då några mer avgifter än skatt och arbetaravgiften som gör att den här tusenlappen sjunker ännu mer?

Det blir ungefär samma sak.

Däremot kan du köpa utrustning till företaget för 1 000 kr; exempelvis ett webbhotellskonto till hemsidan. Då kan du handla för hela tusenlappen och inget försvinner till staten.

akkeman 2007-07-09 18:50

Citat:

Citat:

Originally posted by -MattiasA@Jul 6 2007, 09:42
Citat:

...

Nejdå, du kan starta anmäler du dig bara till skatteverket och det gratis. Vill du registrera dig hos bolagsverket så kostar det 1000 kr men det är helt onödigt.

Fyller inte en registrering hos bolagsverket någon funktion, t.ex skydda företagsnamn eller liknande? Blev lite ställd av ditt inlägg, och hittade ingen vidare info när jag sökte runt på berörda sajter.

bjoahl 2007-07-09 19:20

Citat:

Ursprungligen postat av akkeman
Citat:

Originally posted by -bjoahl@Jul 6 2007, 09:25
Citat:

Originally posted by -MattiasA@Jul 6 2007, 09:42
Citat:

...

Fyller inte en registrering hos bolagsverket någon funktion, t.ex skydda företagsnamn eller liknande? Blev lite ställd av ditt inlägg, och hittade ingen vidare info när jag sökte runt på berörda sajter.

En enskild firma blir bara skyddad i ett LÄN, dvs inte ens nationellt. Om du vill bygga ett varumärke i en enskild firma så skaffar du det nationellt via PRV (1300kr+moms) eller i europa hos OHIM (750€+moms). Enklast är att bara skriva ™ efter ditt namn för att markera att det är ett varumärke. Om du lyckas inarbeta varumärket så får du gratis monopol på detta kostnadsfritt enligt varumärkeslagen.

FunTrix 2007-07-09 20:49

hmm okej, det verkar åtminstone vara bättre att ha ett företag om man vill köpa saker till sitt företag.
Finns det någon bok eller hemsida ni kan tipsa om mig som ger bra information hur allting går till (bokföring, moms osv)?
bjoahl > Går det att registrera en enskild firma hos skatteverket online eller är den enda onlinetjänsten foretagsregistrering.se?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson