WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Att lansera ett community (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21837)

palmik 2007-06-24 16:37

Är det babysidan det gäller skulle jag nog satsa lokalt till en början och försöka få kanske 20-30 personer som snart ska ha barn riktigt aktiva.

Inte så insatt i ämnet men nån form av eventkalender (med dokumenthantering etc) för alla dessa kurser osv hade säkert funkat ... då behöver du bara få kursledarna att använda det ... föräldrarna kommer automatiskt ... och upptäcker förhoppningsvis alla andra funktioner på ditt community.

andla 2007-07-02 17:17

Av vad jag har testat så funkar det inte bra om man inte skickar in mycket trafik. Vad är väl tristare än ett forum där ingen svara på dina frågor. Om du kan skicka in 100-200 besökare varje dag så tror jag att ett forum kan överleva. Bara några få underforum är bäst i början för att besökarna blir otåliga om de måste hitta till rätt kategori. Dela upp till fler kategorier allteftersom forumet växer. Om du har råd att spendera några tusen på ett forum så prova adwords och skicka in besökare från google. Kanske kan man få in trafik med hjälp av trackbacks om du skriver lite texter. Vet inte hur många besökare du kan hämta med hjälp av den tekniken? Men du får nytta av länkarna i SEO perspektiv.

Gustav 2007-07-03 19:22

Citat:

Originally posted by Leon@Jun 18 2007, 00:26

Som du ser så har jag aldrig lyckats få mitt community aktivt.
Och då har jag ingen eller iaf obefintligt med konkurenter
på detta område. Det finns bara inget intresse i Volontär Relaterade Ämnen

Jag måste bara fråga om du har försökt dölja länken till dig själv genom att stryka under andra ord i stycket :lol:?

I vilket fall, så är det säkert möjligt att få igång ett volontärforum. Det finns garanterat över 100 personer i Sverige som någon gång arbetat som volontär. Ett större underlag än så behöver du inte. Dock måste folk ha ett incitament till att skriva. Det är den kända forumparaxoden - är forumet inte redan aktivt så blir ingen annan aktiv. Som folk tidigare nämnt så krävs det att man är några eldsjälar som gillar att diskutera saker via forum, för att det ska ta fart. Försök att nå folk som jobbar som volontärer just nu. Försök få dem att skriva om sina erfarenheter, ungefär som semsterresenärer skriver resedagbok.

melin 2007-07-03 20:18

Citat:

Originally posted by Leon@Jun 17 2007, 23:26
Ojj, ända sedan jag började med mitt community så har jag funderat på detta oxå.
Läst allt ja orkat, och SEO fixat sidan till min bästa förmåga. iof är min kodnings
erfarenhet 0 jämmfört med alla andra här på WN, men ändå.. =P
Nu ska vi se här, lite statistik:
Board Up Days 648.00
Number of posts 1584
Number of topics 1138
Number of users 244
Som du ser så har jag aldrig lyckats få mitt community aktivt.
Och då har jag ingen eller iaf obefintligt med konkurenter
på detta område. Det finns bara inget intresse i http: //www.volunteer forum. se
Och ja kör med AdWords (google) reklam sedan starten.
Ligger även ganska högt upp på många bra ord vad gäller
communityt.
Jag har oxå rent mjöl i påsen vad gäller fusk medlemmar
Har dock en utanför admin som jag har som standard användare,
som jag jämt skriver med.
Så mitt community används sällan av folk som skriver, enligt statistiken
så läser folk väldigt mkt i poster osv dock, men ingen postar även fasst
gäster kan göra det.
Det viktigaste arbetet jag gjort är att spamskydda sidan.
Det har tagit nån månad, men nu kommer det aldrig eller
iaf väldigt sällan in spam på sidan. Det är viktigt...
RSS flöde av nya inlägg osv, tycker jag inte är så viktigt
även fasst ja har det, för det är ingen som använder det i princip...
Så mitt slutgiltiga råd för att du ska lyckas, be dina vänner hjälpa dig
med att regga sig och bli lite aktiva. Mina vänner vill dock inte ens regga
sig på en volontär sida då dom anser det va skit och bla bla bla...
Få hoppas ditt community har mer lycka på den punkten då..

Du glömde tipsa om att man kan smyga in länkar till det egna forumet från populära forum som WN fast det bryter mot reglerna..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson