![]() |
Bedrägeri. Sälja slitna gamla böcker för långt över marknadsvärdet lär sticka ut i bokföringen...
|
Citat:
För begagnade varor gäller: 1) Försäljningspris - Inköpspris = Påslag 2) Påslag x 0,8 = X 3) X x 0,25 = Moms att betala för dig som säljer. Dessutom kan man inte lämna momskvitto till en kund vid försäljning av begagnade varor. |
Citat:
Du kan säkert hitta boken i någon landsorts bokhandel till det priset. |
Där ser man... Så momsräkningen blir annorlunda... Jag måste lära mig att deklarera och det kommer jag också att göra inom mån av tid... Det är mycket att tänka på...
Är det inte mycket svårt att få tag i böcker som säljs i överskott? Det kan väl ändå inte vara det lättaste? |
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med momsen som denna tråd verkar skapa?
För det första. För ett företag som är momsregistrerat är momsen inte någon kostnad. Det är en skatt som förmedlas åt staten. Med andra ord. Den moms som du lägger på din faktura till kund ska du betala in till staten. Kunden i sin tur får tillbaka den momsen från staten. Om du inte är momsregistrerad så lägger du inte på någon moms när du skickar fakturan. Kunden har således samma kostnad oavsett om det är moms eller inte på ett belopp. De företagare som gnäller på att det inte är pålagt moms med anledning att de då inte kan dara av momsen, har inte förstått ett nickel vad moms är för något. Kostar en länk 8 kr så skickar du en faktura på 8 kr om du inte är momsregistrad och är du momsregistrad så skickar du en faktura på 10 kr. Att vara momsskyldig uppstår i princip när du har en omsättning på minst 30.000 kr. |
Det här inte ett problem för oss längre eftersom att vi redan har fått vår momsregistrering. Så den här tråden är ganska inaktuell om man inte vill diskutera vidare angående moms.
Sedan så handlar det om lite större summor än 8 kr... snarare 1000-tals kr. :P Men jag förstår din poäng... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson