![]() |
nä, jag glömde inte starta om servicen när jag förde över filen. Dock kanske det krävs fler filer än den, men den var den enda som fanns i datamappen.
Men det är ingen som vet något annat knep när man endast har filerna utan ett exekverbart mysql? :) Det var ett misstag att anta att det var så lätt som jag trodde, men orka lägga in operativsystem bara för att göra en export via mysql. Systementor - hade du flera filer eller bara en som du flyttade? |
Om du ska flytta alla databaser du har på en server till en annan utan att något ska läggas till eller tas bort så är det bara att kopiera den mapp som innehåller alla databaser. Se bara till att sökvägen är exakt likadan på båda servrarna. I annat fall ställer du om sökvägen i my.ini. Leta rätt på raden där det står "datadir=" och ställ in sökvägen. Du har även en rad med "innodb_data_home_dir=" som du behöver ställa in. Starta sedan om servern.
Jag förmodar att du redan har installerat MySQL på den nya servern. De mappar som användas där för databaserna "datadir" kan du inte använda dig av längre. Döp om den mappen och ersätt från din andra server. Tänk på att databasen mysql innehåller information om alla dina databaser; lösenord, tabeller, åtkomsträttigheter osv. |
tack tack - nu är du inne på min linje!
Grejen var bara att det bara var en enda datafil på gamla servern och flera på nya... Så det verkade skita sig ändå. Just nu har jag lagt ned projektet att rädda gammal data och har börjat samla ihop lite nytt för det jag har behövt. Vi får se om jag gör ett nytt försök sen. :) Tack iaf! |
Varför inte bara göra det enkelt och rätt? patricweb och elprisguiden var ju inne på rätt spår. Om man trycker output från mysqldump till mysql på en *nixmaskin behöver man inte ens lägga tid på att kopiera filer mellan maskinerna.
Bara för att det finns många avancerade speciallösningar till ett problem inom webbranchen betyder det inte att det faktiskt finns ett problem........ :) |
problemet är alltså att det inte finns något operativsystem eller fungerande mysql på källburken utan hårddisken är bara utplockad å satt i annan burk. Jag vet inte varför ingen har greppat det trots att jag sagt det ett par gånger. :)
Eller så menar någon att det inte är ett problem, det kanske går att anropa mysql.exe eller vad den heter ändå och göra en dump - men jag förutsatte att det inte skulle räcka. |
Citat:
Jag har gjort det själv så jag vet att det är lätt. |
nä, disken nämnde jag inte - men att det inte fanns något OS i aktuell burk har jag sagt. :)
Jaja, end of story. hihi Men stort tack för infon! |
Citat:
Om du inte är 100 på att kopieringen av filerna blir korrekt (manualen för mysqlhotcopy borde tala om vad man bör tänka på), kan du alltid starta upp mysql i ro-läge efter kopieringen, köra en mysqldump, initiera ett nytt dataset och sedan trycka in dumpen i det nya dataset:et. Då är du säker på att det blir rätt så länge du får ur den dumpen utan att den skriker. |
Zippa ihop *alla* databasrelaterade filer från hårddisken och skicka den till nån av oss så läser vi ut en mysqldump i textformat åt dig alternativt i MyISAM-format.
ibdata* är innodb-datafiler. Kolla att innodbvärderna är samma på den nya databasemaskinen som den gamla (såvida autoextend inte löser det). Jag kan göra det gratis åt dig. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson