![]() |
Optiskt zoom är inget att ha.
Köper du en systemkamera så har den ingen zoom i sig själv utan det beror på objektivet som du köper till din kamera. Ett objektiv kan ha fast brännvidd eller zoom. 50mm brukar vara ganska normalt, lägre tex 18mm räknas som vidvinkel och högre tex 100mm räknas som teleobjektiv. Köper du ett objektiv med zoom så brukar ett vanligt standard zoomobjektiv vara ca 28 till 70mm. Ska du även använda kameran för annat än produktfotografering, tex foton på fester, semester mm så tycker jag att du ska köpa en zoom som klara ca 28-70mm. Har du en peng över så kan du även köpa ett fast tex 50mm eller så kan du köpa ett teleobjektiv tex 100-300mm Som Westman skrev, 50mm är lagom för produktfotografering men har du en zoom på 28-70mm så har du även dina 50mm. :) När du tittar på ett objektiv så står det tex 24-120mm f/3.5-5.6. De sista siffrorna står för hur mycket bländaren kan öppnas. För att generalisera, ju lägre bländarsiffra desto bättre objektiv. I exemplet ovan så klarar objektivet när du står på 24mm ett bländarvärde på lägst 3.5 samt 120mm ett bländarvärde på lägst 5.6. Ju lägre bländare, desto mer ljus kan släppas in samtidigt och därför kan man ha högre slutar tid. Köp inte ett objektiv som har för högt lägsta bländarstorlek. Slutartid på 30-1/4000 räcker gott och väl för ditt behov. 30 sekunder är den längsta tiden och 1/4000 den snabbaste. Tex när du fotograferar med blixt så använder man normalt en slutartid på 1/60. Lycka till med kamera köpet. |
Tack för bra läsning. Är själv inne på att införskaffa riktig kamera så man kan förbättra produktbilderna på hemsidan.
|
Citat:
|
Citat:
|
Det är inte kameran som ger den bästa bilden. Det är ljussättning och fotografen.
Du kan ha världens bästa kamera och få ut världens sämsta bild om du inte vet hur du fotograferar. Visst dregglar man lite kring Canon EOS 400D och den räcker långt. Men om du endast skall fota produktbilder så fungerar vilken kompaktkamera som helst. Jag använder inga blixtar men däremot är det oerhört viktigt att ha ett tält och bra belysning. Har byggt mitt eget och det fungerar prima. Budget 500 kr. Det går utmärkt att använd vanliga glödlampor. Jag kör med IKEAs armaturer och lågenergilampor från Hornbach. Det viktigaste är bara att alla skall ha samma temperatur. För att få bort det gula införskaffar du ett gråkort och ändrar kamerans vitbalans inför varje fotografering. |
400D är relativt billig men det går ju lika bra med en 350D.
Jan Eriksson: Det fasta 50 har ju en oslagbar bländare till inget pris alls. Köper man dessutom kamerapaketen som finns så får man ju semesterzoom med på köpet. ;) PS. Det är lättare att ta bra bilder med bra kameror. |
Hej,
Jag har just nu en Nikon D50 och tycker Nikon allt som oftast kombinerar bra kvalitet med ok priser. Skulle jag själv "byta upp mig" skulle jag satsa på en D80 eller kanske tom en D200 (tveksamt). |
Citat:
Finns många knep om man inte vill eller har råd att köpa bra gerjer direkt. För en ovan kan tex sjustering av vitbalans vara svårt men har man tid så är ju detta en lösning. Man kan även i Photoshop ta bort det gula sticket. Till hösten kommer vi att behöva fotografera 1000-tals artiklar. Bilderna är väldigt viktiga för oss så personligen införskaffar jag hellre bra grejer direkt än experimentera. ;) Citat:
Citat:
|
För väldigt många typer av produkter med platt yta och en kort sidbas, så räcker det med en ganska enkel form av ljussättning. Jag tar porträttbilder och klädesplagg med
en vit bakgrund som finns på ca 30-75 cm bakom det jag ska fotografera. Så att när jag ställer skärpan på föremålet hamnar bakgrunden utanför skärpeområdet, och bilden blir inte så platt, samtidigt som det blir enkelt att redigera bakgrunden eller helt ta bort den i photoshop. Stativ och en pall räcker långt. Ljusinsläpp från fönster räcker långt. Till och med en vitt dörr som du vinklar mot ett fönster räcker långt som en bakgrund. |
När tråden ändå är igång så passar jag att fråga på.
Om vi ser på de kameror som ligger i en lite lägre prisklass. Finns det någon markant skillnad mellan
Men ni som har legat igång med detta ett tag. Informera mig :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson