![]() |
Citat:
OT:Förresten, 30% av alla sökningar resulterar i en peng i googles ficka, sheisse, det ger verkligen perspektiv på hur stora fickor de har. |
Citat:
|
Hittade ingen statestik från 2007 just nu..
Men denna får duga: http://www.clickz.com/showPage.html?page=3347951 |
Hur stor andel som klickar på annonserna beror i stor utsträckning på om annonserna placeras ovanför eller till höger om träfflistan. Ligger man högst upp så når man ut väldigt bra.
Grundfrågan om man ska välja optmiering eller adwords, har egentligen inget svar som är rätt för alla. I vissa branscher är konkurrensen på adwords så tuff att det är svårt att hitta en bra ROI, så även i dne organiska listan. Dessutom är en av de stora framgångsfaktorerna med adwords, hur bra man lyckas optimera sin kampanj. En väl optimerad kampanj (relevanta, klickattraherande och konverterande annonser) ger lägre klickpriser, bättre annonspositioner, fler klick bättre konverteringsgrad och slutligen bättre ROI. Man tror inte att skillnaderna är så stora, men om man kan komma ned i klickkostnader som ligger närmare 40 - 50 öre i snitt istället för 1,50 kr så är mycket vunnet. Det som talar för att satsa pengarna på organisk optimering är att det ger ett mer långsiktigt resultat, förutsatt att man satsar på en långsiktig lösning. Baseras det i första hand på inhyrda länkar så är även kostnaden långsiktig. :) |
20-30% kan faktiskt stämma, jag hade en sajt på förstaplats serp och förstaplats adwords. 25% Klickade faktiskt på adwords, men den största delen kom ju från naturliga, plus att det är gratis att ligga där.
I vilket fall så håller jag inte med om att seo-företag inte behövs, även om en vanlig webbutvecklare skulle fatta hur man sätter bra titlar så skulle inte det räcka. Man måste även sätta rätt titlar, dvs keywordsresearch, och det klarar inte många seo-fötetag av ens. |
Citat:
Min egen uppfattning är att just "webbhotell" är ett av de nyckelord som är svårast. De allra flesta webbhotell har åtminstone ett hum om SEO och därmed blir det mycket svårare än att se resultat för branscher där de flesta knappt vet vad en dator är. Altus innebar ändå störst skillnad eftersom vi inte fanns med bland de 100 första i Google innan dess. Seeknear åstadkom ingenting. De arbetade ett år vilket resulterade i en position på ungefär 50 på google. I och med bytet till SEOLogik förbättrades detta en aning, men för det viktigaste nyckelordet finns vi fortfarande inte på topp tio. Det är min erfarenhet av att anlita konsulter för seo och jag är inte nöjd med resultatet. Det har blivit bättre men inte tillräckligt bra. SEOLogik är ändå de som gett ett mest seriöst intryck och deras återrapportering har varit bra även om jag hade högre förväntingar på resultaten. Slutsatsen är att av de jag har erfarenhet av är SEOLogik bäst och förmodligen kan det vara vettigt att anlita dem för mindre konkurrensutsatta nyckelord. Å andra sidan är det enklare att optimera om ingen annan optimerar för samma ord, så där kan det möjligen finnas en poäng i att göra det själv. Vad gäller adwords är min egen erfaranhet att jag ibland uppmärksammar produkter och lösningar via adwords som jag inte hade en aning om. Jag googlar efter något jag vill veta och får se en annons som är relevant men handlar om något annat. Jag kommer inte på något bra exempel, men det skulle kunna vara som att googla efter en moped och få en annons om en mc varefter man inser att en mc kanske är ett bättre val för att man inte behöver leta alterantiva vägar utan får köra på motorvägen. |
Citat:
Anledningen till att jag frågar är att jag vet att Seeknear sitter på en kompetens som med mycket stor sannolikhet är mycket större än de flesta andra bolag, både i Sverige och internationellt. Ordet webbhotell är svårt, men inte på något sätt omöjligt. |
Seeknear var ett par år sedan, de har förhoppnigsvis blivit mycket bättre sen dess.
Hoppade över till Seologik när avtalet med Altus upphört. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson