WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Tråkigt med domänhysterin.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21045)

autosvar 2007-05-04 14:50

Citat:

Originally posted by grazzy@May 4 2007, 13:27
Neh, inför att man måste göra nånting med sina domäner inom två år tex, annars återfaller dem till iis. Ställ lite krav, sidan skall uppdateras x antal ggr / år. Innehålla kontaktinformation osv. Om en domän inte gör det och någon klagar till iis (viktigt moment, kan tom vara pengar inblandade) så startar de en granskning av domänen i fråga.
Du glömmer bort att domäner faktiskt inte bara används för webbsidor utan även för e-post. En tom sida kan vara kopplad till 100 aktiva för användarna viktiga e-postadresser.

Hofvet 2007-05-04 14:57

Jag håller med, jag hade en diskussion om detta med bland annat stordomänhandlare och webhotellschefer i Billigare se domäner.

Jag tror det här är ett väldigt svårt problem att lösa med tanke på att de som sköter domänhandeln tjänar mer desto fler domäner folk köper. En lösning kanske är att höja priserna vilket skulle leda till att massdomänuppköp blir mindre lönsamt samtidigt som .SE får sina svårförtjänta pengar...

AnOnYmUs 2007-05-04 14:57

Ja, visst är det tråkigt när folk köper upp tomter vid havet, småhus och sånt..

Alltså, när folk registrerar domäner, så vet dom oftast potentialen i namnet, vad man kan göra med namnet och hur stor en sajt kan bli, med hjälp av bara namnet.

Att öka priset kanske förändrar saken lite men inte speciellt markant, för vet jag potentialen i ett namn, så köper jag det oavsett.

Bilar .se är ett jävligt bra namn, och därför har väl TBA satt priset rätt högt (om det nu fortfarande är dom som äger det, har inte ens orken att kolla). Dom vet potentialen i namnet, samt att alla större biltillverkare/bilförsäljare skulle ha råd att betala priset för namnet. Varför ska dom då sälja det till lägre pris, bara för att ngn annan tror dom har en jättebra idé?

Angående att man inte ska stirra sig blind på namnet. Jag håller inte med om det. Tänk va mycket man slipper i marknadsföringsutgifter med hjälp av bara namnet. Vad kommer folk ihåg lättast? "Bilar. se" eller "Hjabbes .se" (exempel).

Givetvis har innehållet och tjänsten den största betydelsen, men med namnet så blir den fullständig. Annars blir det bara en till tjänst i mängden som man får lägga ut dyra pengar på.

Se bara på "AllaAnnonser", det säger ju med en gång vad det handlar om. Det tar väl 2 sekunder för en person (om ens det) att inse att det handlar om just "ALLA ANNONSER" :)

Sedan får man en hel del gratis med hjälp av "keyword.tld", för det är alltid folk som skriver in det i sina browsers och testar om man kan hitta något.

Det är tyvärr först till kvarn som gäller. Man kan inte sura för att en domän är upptagen och att den inte användes till ngn större nytta. Sånt är livet. Jag blir inte sur för att en rik pompös har köpt en tomt vid havet och sedan inte använder tomten, trots att jag vet att där skulle jag vilja ha mitt drömhus och jag vet att dom kommer bygga nya områden runt omkring som sedan ökar värdet på just den tomten. :) Han/hon var före mig, thats it.

Det är synd att det inte finns någon bättre formula för vad en domän är värd, där man tar hänsyn till alla saker, så kanske folk slapp att fråga i forumen. Men ibland tänker man inte på saker som kan göra namnet mer värt.

grazzy 2007-05-04 14:58

Mmm.. bara för Torbjörn att skicka in en lista på de användarna till iis då ju. Så clearar de honom direkt ;)

Isak 2007-05-04 15:00

Citat:

Originally posted by grazzy@May 4 2007, 13:27
Neh, inför att man måste göra nånting med sina domäner inom två år tex, annars återfaller dem till iis. Ställ lite krav, sidan skall uppdateras x antal ggr / år. Innehålla kontaktinformation osv. Om en domän inte gör det och någon klagar till iis (viktigt moment, kan tom vara pengar inblandade) så startar de en granskning av domänen i fråga.

Personligen tror jag inte på regleringar. Jag menar hur svårt tror du att det är att om man sitter på en domän värd 100 000 att betala kanske en 1000 lapp för att någon ska lägga upp en enkel länksamling med lite adsense länkar där eller nåt. Skulle göra marginell skillnad för domänhandlare. När Bolama reggade alla dessa domäner gick de ju igenom besväret att starta ett företag för varje domän. Jämfört med detta är det väl en marginell grej att också lägga upp en websida där om det var ett krav. Men du kanske vill införa statliga kvalitetskontroller av alla sidor eller nåt ?
Känns lite väl mycket Ryssland i min mening.

Interface 2007-05-04 15:00

Tycker ni klagar, premium-domänerna räcker ju ändå inte till alla och sidorna på nätet inom varje gebit kommer ju mångfaldigas så det är bara att inse att alla som vill syssla med bilar på nätet inte måste/behöver ha bilar i namnet, och om så är fallet så går ju ordet bil etc att kombinera med massvis med andra ord utan att det är ett så himla dåligt domän-namn; som tex dessa som är lediga:

barabil.se endastbilar.se bilberget.se bilesset.se bilistgaraget.se nyafinabilar.se

-sen tycker jag att tjänster som Missdomain inte alls inverkar negativt, tvärtom, man ser domän-namn på auktion där som inte blir sålda trots att priset inte är högt begärt och man ser många ganska skapliga namn som blir sålda för en femhundring eller så, om man nu är seriös med en satsning på nätet (dvs investerar större summa pengar) och vill ha ett bra namn till sin business så borde man väl kunna laxa upp några tusen eller mer än så til och med, dvs om man är villig att betala för domän-namnet så är det än så länge inte så svårt att få en bra domän, förutom bil.se förstås...

(Däremot tycker jag att åäö-gratisutdelandet i höstas var lite skevt, vissa reggade typ tusentals domäner, som dom såklart inte kommer ha kvar om 1 år, dom kunde ha satt nån limit per person..)

FredrikMH 2007-05-04 15:01

Jag sitter på en hel hög domäner, alla är tänkta att användas för något. De som inte längre är attraktiva för mig släpper jag. Sen att det kommer ta 10-20år innan där finns något på dem beror på andra saker :D

Interface 2007-05-04 15:03

"...att inse att alla som vill syssla med bilar på nätet inte måste/behöver ELLER KOMMER ATT KUNNA ATT ha bilar i namnet...) ...ska det vara...

Pewa 2007-05-04 16:46

Skönt att fler håller med!

Att ha ett bra domännamn är som sagt bonus för marknadsföringen, iaf till en början.
Hur många visste vad google var innan sökmotorn dök upp?

Väldigt svårt att begränsa det här fenomenet dock. Krav på antal domäner/person eller att man måste ha en "sida" kopplad till varje domän kommer folk bara gå runt.

Jag tror fler reggar domäner för att de tror de kan bli värdefulla än för att det faktiskt har en idé till just det namnet. Ta alla x24.se som exempel.. de som reggade 25 sådana domäner hade knappast 25 ideér de tänkte genomföra.

Näe, bort med alla giriga köpmän och fram med kreativa ideér, det är ju så utveckling skapas!

j3rk3r 2007-05-04 17:00

Håller med dig Grazzy, men jag tror aldrig att ett rättvist system kan fungera. Tror faktiskt att det skulle bli värre, med mutmisstankar och mer "smutsigt spel" om domänerna.

Dessutom är jag kapitalist och för en fri marknad, även om den är skit ibland ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson