WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Snapname-tjänst (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2083)

Thomas 2004-04-22 02:48

Citat:

att utveckla en automatiserad nattöppen registreringstjänst för .se handlar väl isåfall också till viss del om viljan skicka iväg en ansökan kl 00:00:01 istället för kl 08:00 samma dag.
Håller med!

Citat:

någon som har uppfattning om hur mycket depositionen brukar ligga på vanligtvis? förekommer summorna 30 000 även i praktiken?
Skrev det ovan ;)

... vakna ombud finns det säkert massor av nu när det bara kostar 5k ...

Får även köpa domäner för hela summan om jag inte är ute och reser.

WN

Marcus 2004-04-22 02:59

Citat:

Originally posted by WN@Apr 22 2004, 00:48
Citat:

att utveckla en automatiserad nattöppen registreringstjänst för .se handlar väl isåfall också till viss del om viljan skicka iväg en ansökan kl 00:00:01 istället för kl 08:00 samma dag.
Håller med!

Citat:

någon som har uppfattning om hur mycket depositionen brukar ligga på vanligtvis? förekommer summorna 30 000 även i praktiken?
Skrev det ovan ;)

... vakna ombud finns det säkert massor av nu när det bara kostar 5k ...

Får även köpa domäner för hela summan om jag inte är ute och reser.

WN

humm, alltså... det kostar ju vad jag vet 5000 SEK ex.moms i anslutningsavgift. sedan avlägger man även en depositionsavgift på mellan 10.000 SEK och 30.000 SEK beroende på kreditbedömning (kreditvärdighet) och bedömning med avseende på antalet sålda domännamn per månad och det var alltså depositionsavgiften jag tänkte på.

MrBig 2004-05-10 14:57

I samband med denna tråd så ville jag fråga en sak. Det står på nic.se :

"domainname.date_to_delete: 2004-05-27"

Betyder detta att:
  • domänen kommer att bli ledig natten mellan den 26 och 27 maj, eller
  • domänen kommer att bli ledig natten mellan den 27 och 28 maj?

Emil_P 2004-05-10 15:07

Citat:

Originally posted by MrBig@May 10 2004, 11:57
I samband med denna tråd så ville jag fråga en sak. Det står på nic.se :

"domainname.date_to_delete: 2004-05-27"

Betyder detta att:
  • domänen kommer att bli ledig natten mellan den 26 och 27 maj, eller
  • domänen kommer att bli ledig natten mellan den 27 och 28 maj?

Det innebär att informationen raderas 27/5, och du kan registrera den tidigast den 28/5, direkt efter midnatt.

Henrik Larsson 2004-05-14 20:08

Citat:

Originally posted by MissDomain@May 10 2004, 12:07
Det innebär att informationen raderas 27/5, och du kan registrera den tidigast den 28/5, direkt efter midnatt.
Att den raderas 27/5 håller jag med om, men däremot dröjer det nog ytterligare en månad innan man kan registrera det. Alla domännamn som avregistreras (på grund av uppsägning eller utebliven årsavgift) spärras för nyregistrering i en månad. Alternativ benämning för spärrning är placeras i karantän.

Domännamn som just nu är spärrade för nyregistrering

Datumen, som står efter respektive domännamn i den textfil som ovanstående länk pekar mot, är datumen som respektive spärrning gäller till och med, dvs. registrering kan ske först vid midnatt, natten efter, de datum som anges i ovanstående textfil.

Dock inkluderas inte innehållet i textfilen vid sökningar på NIC-SE:s hemsida (eller för den delen via whois). Ta som exempel domännamnet "5dollar.se" som finns med i textfilen och som enligt den blir ledig för registrering 21/6.

Enligt en sökning på NIC-SE:s hemsida är den ledig. En whois-uppslagning ('whois -h whois.nic-se.se 5dollar.se') ger samma svar. Försöker man registrera domännamnet så tar det tvärstopp.

Emil_P 2004-05-15 00:14

Citat:

Originally posted by Henrik Larsson@May 14 2004, 17:08
Att den raderas 27/5 håller jag med om, men däremot dröjer det nog ytterligare en månad innan man kan registrera det. Alla domännamn som avregistreras (på grund av uppsägning eller utebliven årsavgift) spärras för nyregistrering i en månad. Alternativ benämning för spärrning är placeras i karantän.
Sorry, jag måste ha fått hjärnsläpp när jag skrev mitt inlägg. Det är precis som "Henrik Larsson" skriver, 30 dagars "karantän" innan man kan regga domännamnet.

Isak 2004-07-01 08:25

Undrar om någon snapname tjänst dykt upp än ?
Eller bra tips om 'nattöppna' domän registrerare (för .se)

Henrik Larsson 2004-07-01 10:20

Jag har alltid nattöppet (.se).

domaintarzan 2004-07-01 10:40

NIC-SE kommer snart att skicka ut mail till samtliga ombud om förhållningsregler då det framkommit att vissa ombud skickat in tusentals registreringar av samma namn och då sänkt hela NIC-SEs system.

ZN 2004-07-01 18:34

Citat:

Originally posted by domaintarzan@Jul 1 2004, 10:40
NIC-SE kommer snart att skicka ut mail till samtliga ombud om förhållningsregler då det framkommit att vissa ombud skickat in tusentals registreringar av samma namn och då sänkt hela NIC-SEs system.
Hehe, har dom sagt det?
Någon skrev ett inlägg nyligen att det inte gjorde något om man skickade in många mail.
För övrigt så tycker jag deras system suger, hur mycket som helst kunde gjorts bättre.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson