WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Sajtägare rasar mot dyra sms-betalningar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2072)

Johan H 2004-04-20 16:15

Operatörerna tar förmycket, men jag håller inte med vissa av er.
Dessto högre SMS beloppet är på dessto högre skall självklart operatörerna tjäna också.

I love %. :ph34r:

Tobbe 2004-04-20 16:29

Citat:

Originally posted by Haghjoo@Apr 20 2004, 13:15
Dessto högre SMS beloppet är på dessto högre skall självklart operatörerna tjäna också.

Heh.. de får gärna tjäna samma % på alla belopp, men den höga procentuella avgiften är för hög.

Du kan ju omöjligen komma och säga att du med nöje slänger bort dina pengar på avgifter :P

Johan H 2004-04-20 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av Cellsynt
Citat:

Ursprungligen postat av Haghjoo

Heh.. de får gärna tjäna samma % på alla belopp, men den höga procentuella avgiften är för hög.

Du kan ju omöjligen komma och säga att du med nöje slänger bort dina pengar på avgifter :P

Precis det jag menar, nu tar jag en siffra som EXEMPEL, 20% på alla belopp.
Oavsett om det är 3 kr eller 30 kr.

Thats the way to do biz.

Thomas 2004-04-20 18:44

Risken är obetydlig jämfört med andra varianter som tar betydligt mindre andel av den totala vinsten!

35 till 45 öre vore att anpassa sig till liknade metodet, alltså kostnaden plus runt 30% vinst är humnat och normalt i nästa alla branscher.

Kostnaden att ta betalt typ 30 öre (min gissning av driftkostnaden) + vinst runt 15 öre som inkluderar eventuell risk.

Så ett SMS som kostar 3 kr skall dom ha 35 öre av och ett som kostar 30 kr skall dom ha 45 öre av, hade det inte varit kartell hade detta varit priserna som gällt.

Om man räknar att risken att inte folk betalar dubblas så skall dom inte ha mer än 1 kr per 30 kr sms ändå.

Detta är enkel matematik, driftkostnad plus ((driftkostnad * 0,20) * (utfallet av riskbedömningen + 1)) är oftast priset på en produkt när marknaden styr och det finns mer än en aktör!

För att ytterligare späda på mina argument hänvisar jag till vad inkassobolagen köper fakturor för där det finns avtal med kunden, så man borde skämmas om man pratar om risk i denna diskutionen, risken måste vara mätbar och inte bara vara nåt man kan räkna som öresutjämningen, öresutjämning är vad risken är i detta fallet. inte mätbart i hela ören ens ...

WN

Tobbe 2004-04-20 19:02

Citat:

Originally posted by Haghjoo@Apr 20 2004, 13:34

Thats the way to do biz.

Vad grundar du ditt uttalande på? Den tanke att du gjort likadant själv om du varit en mobiloperatör eller några mer konkreta fakta? :)

Se på CCbill m.fl där du mycket riktigt betalar en procentuell avgift, men som är mycket lägre än inom psms-branschen, risken är så mycket större med cc's.

Vi talar om ett minimalt risktagande, vilket verkar vara det enda argument operatörerna har som svar på klagomålen.

ZN 2004-04-20 19:44

vad säger PTS om detta, är det inte dags att dom agerar? Känns som om det inte kommer bli nått av det.

Johan H 2004-04-21 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av Cellsynt
Citat:

Ursprungligen postat av Haghjoo

Thats the way to do biz.

Vad grundar du ditt uttalande på? Den tanke att du gjort likadant själv om du varit en mobiloperatör eller några mer konkreta fakta? :)

Se på CCbill m.fl där du mycket riktigt betalar en procentuell avgift, men som är mycket lägre än inom psms-branschen, risken är så mycket större med cc's.

Vi talar om ett minimalt risktagande, vilket verkar vara det enda argument operatörerna har som svar på klagomålen.

Jag har inte ens nämt risktagandet, beloppet på vad de ska ta bör ju inte bara bygga på risktagandet.
Jag tror inte heller det är så smart att jämföra kreditkorts-avgifter med SMS då det är helt 2 olika saker.

Jag grundar mitt utalande såklart på att de vill tjäna pengar precis som alla andra, och som vilken annan
branch ska de ha mer dessto mer summon hamnar på.

Där kan du jämföra liknelsen med kreditkort om du så önskar!

Viktor 2004-04-21 13:34

http://internetworld.idg.se/ArticlePages/2...4_IW794.dbp.asp

Jonas 2004-04-23 15:19

Citat:

Originally posted by WN@Apr 19 2004, 12:27
Komsikt för jag tog upp just detta med Tobbe på Cellsynt igår! och blev helt chockad av prissättningen!

På ett 3 kr SMS blir min vinst 60 öre och då var det logiskt för mej att min vinst på ett 30 kr sms vore 27.60 kr men det var långt från sanningen.

Hur i hel**te tänker dom igentligen när dom skall ha över 25% av ett 30 kr sms när vi vet att kostnaden är så låg så de kan dela ut vinst på ett 3 kr sms?

Förbannad!

WN

Vi på Snuttis har SMS o Telefoni betalning.

Där våran leverantör har en väldigt bra procent till oss:

Telefoni (0900-nummer): 75%
SMS: 50%

Detta är hyfsad procent sats som vi gärna behåller men tyvärr så verkar det som om dom bluffar.

(A = Medlemmen, B = Vi (Snuttis), C = Leverantören)

Tex:

1. A beställer något B.
2. A skickar ett SMS alt. ringer ett nummer.
3. C tar emot allting.
4. C skall kör en länk hos B.
5. A får sin tjänst.

Tyvärr verkar det som om steg 4 och 5 aldrig händer iom att A får aldrig sin tjänst.
Men A blir debiterad (jäkligt fort) och B får sin %.

Thomas 2004-04-24 02:32

Citat:

Originally posted by MaStEr_Pr@Apr 23 2004, 12:19
Tyvärr verkar det som om steg 4 och 5 aldrig händer iom att A får aldrig sin tjänst.
Men A blir debiterad (jäkligt fort) och B får sin %.

Menar du att betallösningsprovidern debiterar kunden utan att köra skriptet mot er server så kunden får tillgång till tjänsten kunden köpt?

WN

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson