WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Blev drabbad av kortbedrägeri -19,000! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20562)

matthew 2007-04-12 19:34

Citat:

Originally posted by webbteknik@Apr 12 2007, 16:27
Personligen har jag alltid kortet kopplat till ett konto utan kredit och med aldrig mer än några tusenlappar på kontot. Vill jag köpa något dyrare så vet jag alltid om det på förhand och för då över pengar från ett annat konto till kortkontot, snabbt och smidigt med hjälp av internetbanken.

Kör med exakt samma taktik, har aldrig mer än 2000kr på det kortet som jag använder till "vardagsköp" och köp över internet. Har ett annat kort med kredit och lite mer pengar på som jag använder vid speciella tillfällen.

Storen 2007-04-12 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av Filip
Citat:

Ursprungligen postat av ToBad
Vem betalar bankens nota för dessa bedrägerier?

För att hålla uppe förtroendet för konto- och kreditkort, så är det banken som står för bedrägerierna.

Ja, me n i slutändan är det ju trots allt vi kunder som står för notan. Bankerna är vinstdrivande företag och ser till att täcka sina förluster som alla andra.

Sedan finns det försäkringar mot sånt här som bankerna tecknar.

Det pågår omfattande lansering vad gäller kort utrustat med chip som är betydligt säkrare än så länge. Den troliga anledningen till att man inte byter ut de kort som finns på marknaden är kostnadsrelaterat. Man väljer att byta ut korten allt eftersom giltighetstiden gått ut då man ändå måste få ett nytt kort..

Storen 2007-04-12 19:49

... Sannolikheten att man som användare av "gamla" kort råkar ut för bedrägerier är förhållandevis liten och står inte i proportion till att tvinga bankerna att byta ut korten...

akkeman 2007-04-12 21:24

Attans så surt! Själv är jag lagom nojig, och om jag mot förmodan tar ut kontanter, så drar jag alltid i bankomatens delar eftersom jag har fått för mig att en attrapp lossnar när man gör så :)

När det gäller näthandel så har jag det ordnat som så, att kontot som är knutet till kortet sällan har några större summor. Jag för istället över pengar innan jag gör ett köp. Utan kredit givetvis.

Angående vem som står för notan vid bedrägerier, så är det väl genom försäkringar och annat en förskjutning som till sist landar på den skyldige.

Hofvet 2007-04-12 21:26

Det är ju inte bara korten som ska bytas ut, det är ju avläsningsutrustningen med och det är betydligt dyrare och krångligare.

ToBad 2007-04-12 21:36

Citat:

Originally posted by akkeman@Apr 12 2007, 21:24
Attans så surt Själv är jag lagom nojig, och om jag mot förmodan tar ut kontanter, så drar jag alltid i bankomatens delar eftersom jag har fått för mig att en attrapp lossnar när man gör så
Precis så gör jag med. Tyvärr så kan man nog inte räkna med att man står med en stor bankomatdel i handen, men jag drar och vickar lite i kortinmataren, speciellt på bankomater som står lite ensamt.

Mickee 2007-04-12 21:54

Råkade ut för kortbedrägeri i Polen förra veckan där jag med en affärsbekant gjorde inköp i en större butik, såg kortet dras två gånger och fick kvitto på att "köp en genomfört" vid första dragningen, ändå så när jag surfade banken i mobilen på kvällen så var det draget två gånger. Handlade om köp på några tusen, iövrigt så betalar jag inte så mycket med kort då det är så för lätt att sno cc och handla med på nätet. Samtidigt som man får tänka lite "bättre bli av med pengar från kortet än av en ficktjuv" för pengarna som ficktjuven snor lär man väll aldrig se röken av..

Marcus 2007-04-12 21:56

Blev av med några tusenlappar från mitt konto hos FSB för ett par år sedan. Uppmanades att göra polisanmälan och skicka in underlag för detta till banken samt fylla i ytterligare några papper. Efter ca 1 månad hade polisen lagt ner ärendet direkt då det öppnats. Det dröjde ca 3 månader total innan jag fick tillbaka pengarna pga kortet utnyttjats utomlands. Enligt uppgift skulle jag fått vänta endast 1 månad om det utnyttjats i Sverige.

I övrigt kan jag väl tillägga att jag använder endast E-kort online där man kan sätta en maxgräns samt välja att låta kortet fungera under endast ett köp eller under X valfria månader. Förmodligen hade bedragarna kommit över pengarna när jag var i Venedig och betalade i restaurang...

robertsson 2007-04-12 22:10

Citat:

Originally posted by Mickee@Apr 12 2007, 20:54
Råkade ut för kortbedrägeri i Polen förra veckan
Stad? Butik?

Filip 2007-04-12 22:35

Citat:

Originally posted by akkeman@Apr 12 2007, 20:24

När det gäller näthandel så har jag det ordnat som så, att kontot som är knutet till kortet sällan har några större summor. Jag för istället över pengar innan jag gör ett köp. Utan kredit givetvis.

Det är faktiskt bättre att handla med kreditkort än kontokort. När du handlar med kreditkort, så är du skyddad enligt lagen och behöver inte betala om du inte får varan/tjänsten som du har "köpt". Något som verkligen gäller vid bedrägeri. (Förutsatt att man inte varit vårdslös (eller är det grovt vårdslös?))

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson