![]() |
Stort tack för alla svar, framförallt akkeman för så bra svar (jag är andra halvan av handelsbolaget ifråga)
|
Ja, tack för alla svar!
Det är härligt att folk delar med sig av sin kunskap! <3 |
Det finns andra alternativ för dig som har HB. Då kan du hyra ut arbetsrummet till ditt HB och ta marknadsmässig hyra för det. Hur man uppskattar vad som är marknadsmässigt verkar det inte vara någon som vet.
|
Citat:
Jag räknar med att kunna dra 3000 per år, men kan man dra lite mer så vore ju det kul. :) |
Jag har själv hyrt bil, dator, skrivare, scanner, rum etc etc av mig själv till min enskilda firma. har funkat alldeles utmärkt gentemot skattemyndigheten
|
Intressant. Tjejen som jag har anlitat för att ta hand om min bokföring tyckte att det var en gråzon det där med att hyra ut privata saker till firman sådär... Hon vågade inte ställa upp på att ta hand om sådana prylar för min del. :)
Har du information kring hur sånt ska hanteras? Alla förslag tar tacksamt emot! När man har en firma som inte riktigt kommit på fötter så gör ju sånt där en rätt stor skillnad på ekonomin. |
Citat:
|
Det är ju uppenbart att om man som privatperson äger allt som behövs för ett företag så finns det två val. Antingen köper företaget ägodelarna eller så hyr man ut det till sig själv för marknadsmässigt pris. Det är ju självklart att slitaget ökar på min dator, stol, bil osv om de används 8 timmar extra per dag. Inga konstigheter.
|
Citat:
Du är helt klart ute i en gråzon den biten är odiskutabel men det är möjlligt att skatteverket skulle godkänna upplägget i ett AB men knappast i en enskild firma. Du och bolaget är samma person, och hyr alltså av dig själv. Hur och i vilket inkomstslag beskattar du sedan hyreintäkterna? |
Men om jag startar ett företag måste jag ha utrustning. Antingen köper jag den i affären eller begagnat av mig själv. Vad gäller att hyra sin egen bil så är det helt ok enligt skatteverket. Varför skulle det inte vara det. En enskild firma är fortfarande ett företag även om man kör samma deklaration.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson