![]() |
Och jag tycker att säkerheten är tillräckligt bra. Går säkert lika bra att lura FSB eller SEB även trots att de inte använder "skraplotter". En kedja är ju inte starkare än sin svagaste länk, i det här fallet så är den svaga länken den korkade kunden.
|
Citat:
Dom som drabbas av detta är ju dom som inte ha de kunskaperna. Vi kan ju ta "Gamla tant Edit" som är 83 år + moms som endast vet hur hon sätter på datorn och går in på Nordea för att betala sina räkningar varje månad, vilket hennes snälla barnbarn har visat henne hur man gör för att tant Edit har svår reumatism och kan inte ta sig ut och betala räkningarna på nåt annat sätt. Men henna kanske Norda ska skita i och bara rikta in sig till dom kunder som har "kunskaper". |
rille: Gamla tant edit verkar ju vara tillräckligt "hightech" för att ha en mail som blir spammad med den här skiten. Samt att tant edit verkar vara lite dement som inte lyssnar på vad som sägs i media om det här, inte heller verkar hon kunna läsa innantill då Nordea gång på gång berättar att man aldrig skulle maila och be om inloggningsuppgifter eller dylikt.
Hennes snälla barnbarn kan isf snällt berätta för henne hur det ligger till. Min poäng i det hela är att trots att detta pågått i flera år, trots att nordea gång på gång på alla möjliga sätt berättar för sina kunder att de aldrig skulle maila ut den här typen av mail (eller någon annan typ av mail överhuvudtaget då senast jag kollade inte angav sin mailadress nånstans), trots att media skrivit om det så fortsätter folk gå på det här och skyller på att banken har brister när det i själva verket är dom själva som brister i uppmärksamhet. |
Citat:
Vad jag vet är Nordea den ända av dom svenska bankerna som använder systemet med "skraplotter" och det finns ju en anledning till att just Nordea är speciellt utsatta för det. Det är alltid enklare att göra ändringen vid källan för problemet en ute hos alla de som använder systemet. |
Yo yo yo ArreliuS, varför kör vi inte bara med användarnamn och lösenord på alla banker för? Säkerheten skiter vi ju fullständigt i, vi kan även köra den okrypterad i databasen för det är den ju på ett A4! Det är upp till kunden att sköta säkerheten, orka koda ett bra system som skyddar användaren.
|
Kan det inte hänga ihop med att dom fått tag i nån email-lista till Nordeas kunder?
Ifall dom haft det till Swedbank eller SEB kanske dom också skulle fått bluffmail... |
Jag är uppe i 18 olika falska Nordea siter hittills denna månad, med dom inräknade som jag hittat idag.
securityfocus. se/public/nyhet.asp?id=685 över hälften är fortfarande tillgängliga, hoppas bara att folk har vett nog att inte lämna ifrån sig inloggninguppgifterna. Detta har ju fått ganska stor uppmärksamhet tidigare i år. |
Citat:
Jo för det är ju det jag säger eller hur? Citat:
|
Jag använder swedbank och dom har en dosa som ger engångskoder vilket är hur säkert som helst, swedbank räknas som ett av dom säkraste i världen läste jag nånstans.
Jag fattar inte varför inte Norde gör sitt system säkrare, det är ju deras ansvar att idiotsäkra systemet som nån skrev, folk har alltid varit trögfattade och man ska alltid utgå från det och försöka skydda sig mot användarmisstag, det är ju där Nordea brister stort. |
Nordeas skrapkort är jättesäkra så länge man inte a) berättar sin personliga kod B) är bränd nog att bli avlurad TVÅ skrapkoder. Det är dessutom en väldigt praktisk lösning då kortet ligger i plånboken och man slipper komma ihåg ytterligare en pryl som skall med för att man skall kunna sköta sina bankaffärer.
Jämför nu med ditt visakort, som har _ALL_ information tryckt på kortet som behövs för att göra en transaktion med det på vilken webbsida som helst - ofta helt anonymt. Hur ofta har man inte lämnat bort det kortet till hotellpersonal, barpersonal, restaurangpersonal för att få tillbaka det 5-10 minuter senare? "Lös rätt problem" som en annan skribent här på forum skriver i sin signatur. Det problemet är inte nordeas skrapkoder. Lite naturligt urval har fan aldrig skadat heller för den delen. Helt rätt av nordea att gå ut med att de slutar ersätta puckona som ger bort sina koder. Har man inte koll nog att se om man är på www.nordea.se eller så bör man nog ta en allvarlig funderare på huruvida man skall sköta sina bankaffärer online. Eller ens sköta dem själv, tillsyningsman / överförmyndare kanske är mer lämpligt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson