WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Sex sells? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19759)

Mats 2007-03-05 19:55

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

QUOTE (autosvar @ Mar 5 2007, 08:56)
QUOTE (Gustav @ Mar 5 2007, 05:21)
En annan intressant sak är att sexiga kvinnor drar åt sig mer uppmärksamhet än sexiga män. Både män och kvinnor reagerar på bilder av sexiga kvinnor. Det är dock endast kvinnor som reagerar på bilder av sexiga män. Det är förklaringen till att både herr- och damtidningar ofta har sexiga kvinnor på omslaget.
Det där är ett välkänt fenomen. Men vad beror det på egentligen?

Vi är helt enkelt inte lika intresserade av att flukta som ni är! Nej, men helt seriöst - det vara inte bara ett skämt. Kvinnor blir mer intresserade när de på något kan identifiera sig med personen på bilden. Män blir lättare visuellt attraherade än kvinnor när det gäller foton på det motsatta könet.

Tror det beror precis på vem annonsen är riktad till och i vilket media den publiceras.
Jag har ett exempel på bilden nedan.
Körde en annonskampanj med dessa två bilderna två veckor efter varandra och bannern med killen på var nästan 80% mer klickad än den med tjejen. Köpvärdert på dom båda annonserna var ungefär det samma.

// Mats

Gustav 2007-03-05 20:26

Citat:

Originally posted by Mats@Mar 5 2007, 20:55

Tror det beror precis på vem annonsen är riktad till och i vilket media den publiceras.
Jag har ett exempel på bilden nedan.
Körde en annonskampanj med dessa två bilderna två veckor efter varandra och bannern med killen på var nästan 80% mer klickad än den med tjejen. Köpvärdert på dom båda annonserna var ungefär det samma.

// Mats

Intressant. Det var inte så att du använde bilden på mannen mot en homosexuell målgrupp då? Förklaringen kanske annars kan vara att vi numera är så vana vid att se halvnakna kvinnokroppar i media att vi inte längre reagerar. En man som står och håller i sin penis hör väl däremot fortfarande till ovanligheterna :P. I vilket fall så är annonsen med mannen mer i ögonfallade enligt mitt tycke (och nej, jag är inte gay).

Mats 2007-03-05 21:29

Citat:

Det var inte så att du använde bilden på mannen mot en homosexuell målgrupp då?
Jovisst var det så, båda annonserna fanns på samma sajt under denna 4-veckorsperiod.
Sajten är riktad mot både homosexuella kvinnor och män, det intressanta är att statistiken på sajten är inte 80% homosexuella män och 20% lesbiska kvinnor utan ungefär 55/35, resterande 10% är övriga.

// Mats

j3rk3r 2007-03-05 22:05

Bara jag som tycker att den vänsta bilden(med killen) rent generellt känns mer "homosexuell" än den högra? Kan ju vara för att jag är kille också(Hetro).

Om sajten var vänd mot homosexuella(och min teori om att den vänstra var mer homosexuellt laddad) så kanske flatorna antog att det fanns lite skojiga saker för dem också? :)

Tez 2007-03-05 23:45

Nej, du har helt rätt. Tjejen ser inte alls ut att vara lesbisk. Men killen gör det definitivt.

mbomelin 2007-03-06 10:34

Jag tyckte också killen såg lesbisk ut :o (sorry var tvungen hihi)

autosvar 2007-03-06 11:06

Citat:

Originally posted by Tez@Mar 5 2007, 18:43
Kvinnor blir mer intresserade när de på något kan identifiera sig med personen på bilden. Män blir lättare visuellt attraherade än kvinnor när det gäller foton på det motsatta könet.
Kvinnor är mer egofixerade?

olsson 2007-03-06 13:00

Värt att tänka på att det är rätt lätt att åka på ERK ( http://www.etiskaradet.org ) om man uppfyller:
Citat:

1. Reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam).

2. Reklam som konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna och därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam).

3. Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.

ERK ger inga böter ( och har ingen befogenhet att göra det ) utan det blir mest "skamvrån" och pressrelease.

Sen finns det ju en del andra regler när det gäller reklam men det var just reklam som försökte sälja med sex som det pratades om.

// Philip

Tez 2007-03-06 13:26

Citat:

Originally posted by mbomelin@Mar 6 2007, 11:34
Jag tyckte också killen såg lesbisk ut :o (sorry var tvungen hihi)
:D Haha!! Hoppsan...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson