![]() |
Jag tror att det går, även om det inte är lätt.
Nicha dig väldigt hårt inom ett område. Lägg in mycket information om området, text, nyheter, artiklar osv. Bygg upp en gemenskap kring sidan likt en community alt. slå dig ihop med en community inom området för att på det sättet dra besökare inom din målgrupp. Du kan också rikta din reklam inom din smala målgrupp och komma undan billigare. Konkurrera inte med mängden besökare utan med att du har RÄTT besökare. Kvalitet istället för kvantitet. Det är säkert inte lätt, men säkert inte heller omöjligt. |
Det som gjort blocket störst idag är pengarna som schibsted sitter inne med.
Jag minns Blocket då de var en gratistjänst, då jag först började använda dem, runt år 2000-2001 var det. Sedan Blocket såldes till Schibsted-koncernen, har det hänt en hel del med tjänsten. Pengar gör Pengar. Det är möjligt att konkurrera med dem, men det krävs rätt mycket. Man behöver nog vara en hel del personer, samt sitte inne med ett kapital på c:a 10 miljoner kr, tror jag. Har man inte pengarna, får man gå den långa vägen, och då är det att man kör en oerhört proffesionell och användarvänlig sida, samt optimerar den så gott man kan. Det skulle ex. inte skada med en kampanj på rix fm ex. Men det kostar. Överträffar man inte blocket som produkt, så har man inte en chans. Deras design är inte speciellt snygg, men de har väldigt bra användarvänlighet. |
Ingenting är omöjligt som en känd idrottsman sa en gång. Men har du en bra idé se till så att det är tydligt att det är din idé så att folk höjer på ögonbrynen när blocket snor idéen.
|
Intressanta svar! Jag tror att den största anledningen till att blocket dominerar är för att killen som en gång startade det hela gjorde det väldigt tidigt. Han satte hjulet i rullning och sedan dess har det bara behövt rulla.. jag menar deras koncept och sida skiljer sig inte nämnvärt från när det hela började.
Blocket har ju varken avancerade funktioner eller annat flashigt, de lever på sina besökare. Blocket är bra för att det hänger mycket folk där. Konkurrera med blocket handlar alltså uteslutande om besökare. Där finns det ju möjlighet för redan stora hemsidor att ge sig in på marknaden. Men hur gör man om man börjar från noll? Att locka besöka bort från blocket är nog som ni andra skrev, en väldigt segdragen process. Man får kanske börja väldigt nischat och sen sprida ut sig. Själv tycker jag blocket är svindyra men det kanske kvittar när man vet att man får sina saker sålda där. Kanske inte hjälper att erbjuda gratis annonser heller, sålänge blocket är standard. Sen en sista sak. Finns ju redan flera små uppstickare, men jag kommer knappt ihåg någon. Det gäller att ha ett lätt namn som folk minns, gärna påhittat. Google är ett genialt namn, det har ingen innebörd sedan tidigare och kan alltså med 100% förknippas med företaget. Allt går! :) ps. Vad skulle det kosta att låta bygga en site av blockets modell? Alltså en enkel och smidig annons-sajt utan alltför avancerade funktioner. |
Citat:
Generellt sett, av diverse småprojekt, har jag lärt mig att utan konventionell marknadsföring så är det exceptionellt svårt att slå sig fram på nätet. Särskilt när man riktar sig till mindre datorvana användare. Det är alltid så att är du först är det enkelt att vara störst. När konkurrenter sedan uppstår så efterapar de bara. Om dui nte definierar om hela idén och raffinerar den till något bättre så blir du aldrig större. Sen har vi ju det där då att med ett rejält kapital och lite hederlig brist på moral så kan man alltid "göra en Microsoft": If you can't beat 'em, buy 'em. |
Hehe, jaaa du. :D
Du är inte den enda som tänkt den tanken, faktum är att när jag la upp kategorin Köp & sälj på min meta sök-tjänst, så hittade jag över 35(!) Köp o Sälj sajter bara i lilla Sverige! Snacka om överetablering! Du har dessutom några stora jättar förrutom blocket att slåss mot, Eniro är väl den värsta av dom.. Så helt ärligt, tror jag att det är bara att lägga ner den idén. |
Dessutom finns det kategorispecifika köp & sälj på de flesta communities.. Nä, det är nog svårt.
Kolla meta-söktjänsterna, nästan alla annonser är ändå från blocket :) |
Blocket.se har etablerat sig och nästan alla vet vad Blocket.se är, samt att tjänsten är vältid snabb och praktisk.
En fråga, vad innebär "meta-söktjänst" i grunden? |
Citat:
|
Citat:
Jag har slutat använda www.allaannonser.se (Annons- & Auktionsdelen) på grund av att i princip alla annonser är från Blocket och Tradera ändå samt att allaannonser.se är så grymt sega med att uppdatera annonserna, på det sättet kan man förlora viktiga annonser :( Jag går direkt in på Blocket's eller Tradera's sida istället. Jobb-delen på sidan behöver vi inte äns snacka om, den är RIKTIGT kass! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson