WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Så är det i Indien (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19077)

Andreas Bard 2007-02-03 11:16

Citat:

Originally posted by clirre@Feb 3 2007, 11:54
....Man måste nog åka till ett land som motiverar en att jobba lite också ....

Visst finns det mycket distraktioner i Indien också, men Indierna är riktiga arbetsmyror så man rycks nog med där. Så i arbetssynpunkt är det absolut bättre än Thailand.

//Andreas

blixtsystems 2007-02-03 11:24

Har också en mor som är intresserad av andlighet och som har bott i Indien sedan en 15 år tillbaka. Åkte dit första gången då jag var 18 och har sedan dess tillbringat många vintrar i detta underbara land.

Det är dock gått väldigt fort med utveckligen där, och under det senaste decenniet har det blivit betyligt mindre mystiskt och annorlunda.
Det var något av en upplevelse att åka till en liten by där de bara stirrade på en om man räckte fram pengar då man ville betala för sig och bara fick en undrade min som betydde "vad skall jag med den där papperslappen till?"
Idag så finns det väl ingenstans där inte någon granne har en MC eller TV, och suget efter materiella ägodelar har tagit över mycket av andligheten.

Jag hade också förhoppningar om att kunna jobba från Indien men det fick ingen vidare respons från arbetsgivare tyvärr, även om jag redan gjorde jobb för dem hemifrån. Istället skickade de runt jobbet till olika utvecklare, och fast ingen av dem kunde lösa problemet så hörde de inte av sig till mig, så det blev fixat förrän jag kom hem igen. Då jag undrade varför de inte kontaktade mig i Indien som jag sagt att de skulle göra så hade de ingen riktig förklaring, det verkade helt enkelt inte kännas rätt för dem.
Så i min erfarenhet så blir det helt klart en hel del kunder man förlorar på att vara baserad i Indien, men man har ju lite mer marginaler med låga levnadsomkostnader och skatter så det kanske skulle vara möjligt att få det att fungera bra om man lyckas hitta några öppensinnade kunder.

fabian 2007-02-03 14:57

Det är rätt att Bangalore är IT-staden i Indien, det är där många av de stora IT-företaget ligger, och många duktiga IT-folk bosätter sig där just för att det är där många av jobben fins.

Jag kommer börja min resa i Mumbai (fd. Bombay) där jag har lite kontakter. Min tanke är att i förstahand drifta våra svenska sajter därifrån, vilket inte är något problem, eftersom det enda jag behöver är en uppkoppling och min laptop. Jag skall även undersöka möjligheten att sätta upp ett kontor, och anställa en programerare.

I indien jobbar man 6 dagar i veckan, MÅNGA timmar per dag (En kille jag träffade på ett tåg jobbade som personlig bankman åt några av Bollywood´s största stjärnor började jobbet klockan 06.00 och slutade 20.00).

Man kan få duktiga kodare och grafiker för 2-3 tusen kronor per månad, men för en välutbildad karriärs-kodare ligger lönen på ca 5 000 kronor per månad.

Indier överlag är otroligt arbetssamma och flitiga. Att ha ett bra jobb inom IT ger löner som är gigantiska mot att jobba med att måla de där strecken i mitten på vägen (vilket dom gör för hand, med penslar).

Många har ju varit i Thailand, och det kan ju vara kul att jämföra lite. Thailand är otroligt rent jämfört med indien, lugnare och mer anpassat för oss västerlänningar. Indien är grymt smutsigt. Man slänger sopor på gatorna, det springer runt hundar och kor överallt.

Prostitutionen i Thailand är väldigt utbredd, medans den nästan inte finns alls i Indien. Jag har under mina resor i Indien bara sett en prostituerad, och det var en transvestit.

För den som vill prova Indien första gången rekommenderar jag att åka till Goa som är Indien-light. Det är inte lika kaosigt, det är lite lugnare och snällare och det är väldigt turistanpassat.

Om man åker till Indien för sitt företags räkning kan man ju ta ut traktamente för att täcka ökade levnadskostnader. Maxbeloppet för Indien är 530 kronor per dag år 2007. Dessa behöver man inte betala skatt eller arbetsgivaravgifter, och på dom pengarna lever man som en gud där nere. Flygbiljetten brukar kosta 7-8 tusen kronor om man bokar den i någorlunda god tid.

magic 2007-02-05 10:00

Mycket trevlig tråd, tack Fabian!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson