WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   RIKTAD Networks AB (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19024)

Internet Sweden 2007-02-01 10:07

Nivå..
Du kliver in i en tråd, kallar någon för mupp och insinuerar att han är skojare och skyndar sedan därifrån med motivering om tidsbrist. Det är bara fegt och dumt.

1337pm 2007-02-01 10:27

Kan man satsa pengar någonstans om huruvida jokkoapa eller Danski kommer vinna den här tråden? Bring it on ladies, alltid skoj med faktaspäckade trådar som är kryddade med förolämpningar och oseriösa inlägg (som det här).

Seattlegrunge 2007-02-01 10:40

Citat:

Originally posted by 1337pm@Feb 1 2007, 10:27
Kan man satsa pengar någonstans om huruvida jokkoapa eller Danski kommer vinna den här tråden? Bring it on ladies, alltid skoj med faktaspäckade trådar som är kryddade med förolämpningar och oseriösa inlägg (som det här).

Jag kan nästan se mig dig framför mig hur du sitter vid din dator med biran i ena handen och andra handen använder du till att klicka på F5 för att ladda om var 10 sekund :)

Internet Sweden 2007-02-01 10:47

Citat:

Det mesta av det du skriver nu utelämnades i första inlägget som istället lät som en beskrivning av ett slarvigt företag som trampat dig på tårna genom att ta kunderna som inte längre ville betala 1000kr om året för en domän hos dig.
Gissningsvis därför ingen svarat i tråden mer än några som har fått ovanstående intryck?

- Ja nu är det frågan om en CNO-domän, så prisangivelsen du anger är dubbelt mot faktiskt pris. Vidare så har meddelandet även skickats till ett ombud som tar ca 100/år/domän - så jag har svårt att tro att priset är orsak till byte för kund, sen vet inte jag vad riktad tar ut av kund - men jag ger dig rätt att jag nog varit för knapphändig med information i mitt första inlägg.

Citat:

>Att ange ett namn företaget jobbar under istället för det juridiska namnet kan vara slarv.
- Så skulle det kunna vara - men så är det inte: på sin hemsida skriver dom "RIKTAD Public Relations AB d/b/a RIKTAD Networks AB" och då d/b/a i detta sammanhang är en förkortning för "doing business as" så är det väl ett ganska troligt antagande att de medvetet utger sitt bolag att heta något annat än de gör ?

Citat:

>Att få underskrifter från fel personer på ett företag kan vara slarv.
Om det är slarv - vart vill du komma ? Är det ok då ?

Citat:

>Att inte ha en fullständig prislista på sin websida kan vara slarv.
Nja nu är det ju så att dom vare sig visar några priser eller allmäna villkor för .se
Vilket strider mot ombudsavtalet (speciellt det nya) http://www.iis.se/pdf/mall_bilaga_A.pdf punkt D

Citat:

>Att vara gayklubbägare, musiker(drag-on-the-line) och filmskapare privat kan jag fortfarande inte relatera som skumt bara för man är VD.
Det har jag heller aldrig påstått - läs det jag skrivit istället..

Inlägg som syftar till att vår prissättning skulle vara orsaken att få kunder att känna sig blåsta och lurade och därför vill till annan leverantör ser jag som ganska platta - jag ser inget problem att tappa kunder till konkurrenter - det gör alla !

Slutligen Danski - Du har ofta bra kvalitet i det du skriver, ibland tycker jag att du är ute och cyklar sakmässigt och ibland är jag bara av annan åsikt, men det som rynkar mina ögonbryn är dina tjuvnyp.
Dom ska du inte dela ut om du inte vill ha några tillbaka - så sluta böla när dom kommer! Bortsett från det har jag inga problem med dig !!

1337pm - Ibland är du en riktigt skön filur ! :lol:

Wojt 2007-02-01 12:33

Ni kanske borde gifta er?

Kristofer 2007-02-01 13:30

Tycker vi ska nominera detta till kategorin "Roliga trådar 2007". Fanns väl något liknande 2006 om jag inte missminner mig.

Conny Westh 2007-02-02 22:41

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Jan 31 2007, 17:00
Jag har börjat tröttna på ett Svenskt aktiebolag som ett antal tillfällen gått på kunder till oss - inhämtar underskrift hos nån anställd som faxar tillbaka till dem och så kommer dom till oss och påstår sig ha fullmakt att flytta kundens domäner till sig och vill för det inhämta auth-code från oss. (Jag har börjat höra mig omkring och har nu förstått att vi inte är ensamma som blir kontaktade av dem). Tjaa det får man väl finna sig i kan man tycka att man tappar några kunder då och då..

Till saken hör att kunden som skrivit på den sk fullmakten inte är densamma som är vår kund.

Sen när man börjar syna dem lite i sömmarna hittar man följande:
Bolaget som skickar ut faxfullmakter kallar sig själva "RIKTAD Networks AB"

De är registrerade ombud hos IIS (.se) under namnet "RIKTAD Networks AB"
De är registrerade ombud hos Ficora (.fi) under namnet "RIKTAD Networks AB"
De är registrerade ombud hos Norid (.no) under namnet "RIKTAD Public Relations AB"
De är registrerade ombud hos Eurid (.eu) under namnet "RIKTAD Networks Scandinavia AB"

Vid kontroll har de sedan start av bolaget endast hetat RIKTAD Public Relations i Sverige AB (org. 556681-3936) och ingenting annat.

Jag har också ett starkt minne av att detta ämne om att verka och ingå juridiska förbindelser under annat bolagsnamn än det som är registrerat tagits upp bla i det här forumet och att det inte är tillåtet eller tom direkt olagligt.

Kan det verkligen vara så att 4 av 4 domänregister är så totalt utan kontroll att de godkänner dem som ombud utan att kontrollera bolagsnamnet, så länge dem betalar.

Jag vet inte vilka regelverk .fi, .no och .eu har, men vad gäller .se så visas vare sig prislista eller IIS's avtalsvillkor på www.riktad .se
---
Hmm, dom har registrerat följande domäner på bolaget eller på sig själva:
[dipcom.se] en lokal konkurrent heter dipcon.se
[prodocom.se] en lokal konkurrent heter prodocon.se
[euro909.se] en global konkurrent, numera en del av Verisign heter Euro909.com
[euid.se] och [euroid.se] har en slående namnlikhet med EURid som är registret för .eu och leder till Riktads ".eu-sida"
[domandirekt.eu] länkas till en negativ artikel om domandirekt (joop, det är en av orsakerna till min irritation)

Känns ju inte speciellt seriöst..Dom skriver på riktad.se att dom är medlemmar till Svensk Handel - finns det något sätt man kan kontrollera det ? Är det lagligt att ingå juridiska avtal under falskt bolagsnamn ? Är det överhuvudtaget lagligt att utge sig företräda ett bolagsnamn som inte existerar ? Är det fler WN-medlemmar som blivit utsatta för deras "knep" ?

Det enda namnet som förekommer kring bolaget är Grundaren/VDs namn som får en att fundera en smula när man googlar på http://www.google.se/search?hl=sv&rl...S%C3%B6k&meta= <_<

Kommentarer någon ?

Du behöver inte bry dig om avtal som undertecknats av personer som inte har teckningsrätt enligt bolagsverket. Annars måste de visa upp en fullmakt från någon som har teckningsrätt. Ofta kan det vara så att det krävs flera personers namnteckning för att teckningsrätten ska gälla.

Kolla det så kan du neka pga ogiltig underskrift, och så bör du kontakta din kund och kontrollera deras vilja. Det kan ju vara en vanlig supportsnubbe som missuppfattat vad de godkänt....

Internet Sweden 2007-03-08 13:49

BUMP

Vissa saker hade jag inte uppmärksammat tidigare - men det är ju HELT J*vla patetiskt !!

Tror ni inte att "Arthur Jonathan, RIKTAD Networks AB" sitter i "Etik-kommitén" hos ombudföreningen Registrars.se..
Registars mötesprotokoll

Något "RIKTAD Networks AB" har enligt bolagsverket aldrig existerat och "Arthur Jonathan" är alltså personens förnamn.

Det här flyttade ju i mina ögon registars.se till en HELT annan planhalva vad gäller trovärdighet
- Vi får kanske snart se Comitnet som ordförande i Registrars.se !? Dom verkar ju hålla en högre etisk profil än Riktad iaf..

jonathanfranze 2007-03-08 14:13

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Mar 8 2007, 14:49
Tror ni inte att Arthur Jonathan, RIKTAD Networks AB sitter i Etik-kommitén hos ombudföreningen Registrars.se..http://www.registrars.se/Mtesprotoko...2006-03-21.pdf
Hej Jokkoapa. Protokollet som du hänvisar till är gammalt. Sedan dess har Riktad slutat vara medlemmar i Registrars.se och slutade därmed vara medlem i Etikkommitéen också. Idag finns det ingen som är medlem i etikkommitéen, men det är något vi hoppas kunna ändra på under det kommande årsmötet för Registrars.se som kommer att hållas den 20:e mars, då kommer alla medlemmar att ha möjlighet att välja in medlemmar till etikkommitéen.

Idag vet jag att Riktad Networks har blivit medlemmar i Registrars.se igen.

Internet Sweden 2007-03-08 15:24

Hej Jonathan,

Citat:

och slutade därmed vara medlem i Etikkommitéen
Det känns ju iofs lite bättre..
Citat:

Idag vet jag att Riktad Networks har blivit medlemmar i Registrars.se igen.
Hmm okej det är alltså inte bara inträdesavgiften ni sänkt..

Under vilket Bolagsnamn är de medlemmar hos er ?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson