WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Jobba åt Google? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19020)

webbteknik 2007-02-01 12:28

Låter som en riktigt kul och intressant sak att prova på någon gång i livet. Jag hade utan tvekan övervägt att lämna mitt nuvarande jobb för något sådant. Ångrar man sig så kan man ju alltid sluta efter något år och flytta tillbaka till Sverige och börja jobba här på nytt.

Konst 2007-02-01 14:41

Vet inte hur det är att jobba för Google, men Dublin är en riktigt härlig stad. Folk är vänliga och en härlig pubkultur.

Flyg hem till Sverige kostar inte alls mycket med lågprisbolagen så att åka och hälsa på vänner i Sverige över en weekend behöver inte kosta mer än vad det skulle att hälsa på en vän i en annan del av Sverige. Låt inte "300 mil" avskräcka dig...

Jag tycker du ska ta chansen. Som någon tidigare nämnde är meriten värd mycket och tänk på alla nya människor som du kommer träffa och konktaker som kommer kunna knytas. Du kommer va bra mycket bättre rustad för att dra igång något eget efteråt...

Max 2007-02-01 20:10

Go for it! Har du påbörjat exjobbet - i så fall kanske du kan göra klart det på distans. Om inte, skjut upp det något år och undersök sedan om du inte kan göra det på google.

jonny 2007-02-02 09:46

Är det riktigt intresserade och du tycker att lönen är ett problem får du väl begära lite mer i lön då. I värsta fall säger de nej

Gazunk 2007-02-05 21:45

Google har väl flera gånger utnämts till världens/USA:s bästa arbetsplats så det verkar vara ett riktigt drömjobb.

Alpha 2007-02-06 00:01

Om nu problemet är att du inte vill flytta så kanske dem kan ordna så att du kan jobba i Sverige? Google har väl kontor även i Sverige?

Prata med dem, går säkert att lösa.. trots allt Google vi pratar om ;)

mvh

niqlas 2007-02-08 12:27

Google är drömjobbet,
jag skulle släppt allt och åkt dit omedelbart,
jag skulle betala för att jobba där.
blablablbala ....

Kommentarer om att arbeta hos google är oändliga, och många tycker nog jag är rätt körd där uppe som inte har tagit chansen att få sitta inom deas väggar.

Men ja, jag avvaktar, har som sagt en kontaktperson vid Dublin kontoret som jag är välkommen att ringa när jag känner för det, plus att jag står som avvaktande på att bli anställd i deras system. Det sistnämnda lät som en riktigt bra idé som jag aldrig har tänkt på, att höra om det går att få en anställning vid deras kontor i Sverige. Problemet då är bara att jag är rätt säker på att de inte sysslar med samma sak, deras Dublin kontor jobbar mot sverige, svenska företag, universitet etc när det gäller allt från webkodande, webmarknadsföring osv osv. Sverige kontoret verkar vara mer inriktad på att googles mer företagsekonomiskt inriktade bit, då större antalet är säljare och civilekonomer.

Har gjort en mailfråga om de har någon aning om hur deras anställningsbehov kommer att se ut efter sommaren (allt uppordnat, examen, bolognaprocessen, osv). Som svar fick jag veta att det råder, och kommer att råda brist kompetens framöver med precis den utbildning jag besitter, men att de inte har någon som helst aning om de kommer behöva anställa personer i min tänka roll. Det verkar som de anställer mer på sikt, istället för att de behöver personal precis omedelbart, fast å andra sidan examineras folk vid högskolarna runt sommaren.

Det är svårt att få ett grepp om någonting hos Google, det mesta är under sektretess, till och med delar av det material man får efter andra anställningsintervjun. När man vill att de ska utveckla, för man vill veta mera avvaktar de alltid med svar till man har blivit anställd, eller tills man kommer på den sista intervjun vid deras kontor, som enligt dem ska mer ses som ett möte för att se ifall personkemin stämmer, och att man ska få se hur det egentligen är att arbeta på google.

Google vid SVTs reportage var googles huvudkontor i USA, i Dublin har de inte samma spelregler och resurser som i USA. Jag antar däremot att samma anda finns vid Dublin kontoret, främst av den anledning att stora delar av deras kontor är splittrat i olika nationaliteter.

Det kan tyckas vara lätt att få jobb i Sverige, när Google försökt få en direkt anställd två gånger på två månader men situationen i Sverige är rätt hopplös. Iallafall den del av Sverige jag befinner mig nu, där främst lönerna är under all kritik, de kan sammanfattas med att man tjänar mer att sitta i kassan hos Ica.

Jag är rätt säker på att jag kommer att starta eget, har starka planer på att dra igång en egen verksamhet efter några år i arbetslivet. Google skulle i en sådan situation ge mig otroligt mycket erfarenheter.

Har fått kontakt med en kille i Riga, som tydligen driver en rätt stor webbyrå. Han vart erbjuden en chefsposition hos Google, men tackade nej. Tyvärr vägrar han yttra sig om det mesta hos google då han ständigt hänvisar till deras sekretess. Men rådet jag fick, är att om Google vill anställa mig omedelbart, är jag så pass attraktiv på arbetsmarknaden att om jag bara marknadsför mig själv kommer jag komma precis dit jag vill. Kanske dags att börja söka nätverka, söka jobb, sprida sina alster på webben...

Jag efterlyser fortfarande någon som har arbetat åt google, eller känner någon som gör.

eliasson 2007-02-13 05:30

jag jobbar på Ireland och just i ett "IT-campus" men jag sitter och funderar på vart Google skulle ha sitt kontor. Jag vet att dom har ett datacenter här ute men någon större arbetsplats känner jag inte till, du råkar inte ha något område/adress?

Citat:

Originally posted by Wojt@Jan 31 2007, 19:18
Va, snöar det inte på Irland?

Nej, vi fick snö för några dagar sen men det var regn också det blev isgata. Senaste gången det var snö var för 4 år sen och då varade det i 2 dagar. \o/

niqlas 2007-02-15 12:47

Google håller till i södra delen av Dublin, just utanför självaste "staden", i hamnområdet. Har själv aldrig varit där, men det ska visst vara cirka 10-15min tåg från centrum under rusningstid, alldelens vid vattnet. Iom att dublin verkar benämna sina stadsdelar med nummer, faller Google kontor under "Dublin 4", ska tydligen nästan vara vägg i vägg med HPs byggnader.

Vet inte om Google kontor betecknas som en större arbetsplats i irländska mått, men de har runt 1400anstälda i byggnaden, och under 2007 ska de anställa cirka 500fler.

Vilket IT-campus sitter du vid? Blanchardstown? Du har med andra ord varit bosatt i irland mer än 4år, syftar på att du nämnde att förra gången det snöade var för 4år sedan?

Hofvet 2007-02-15 20:56

Citat:

Originally posted by niqlas@Jan 31 2007, 14:55
Hej, jo erm.. på bordet framför mig ligger två kakor, den ena smakar choklad och den har jag redan ätit halva av, den är extremt god!
Den andra ligger brevid, den ser ut att vara oerhört sådär ruskigt smaskig, kanske rentav ännu godare än chokladkakan, men jag vet inte om jag vågar smaka för om jag äter den orkar jag inte äta upp den supersmaskiga chokladkakan.

Vad ska jag göra!?

Man lever bara en gång!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson