WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Att tänka på vid colocation? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18829)

Sneaky 2007-01-22 20:46

OK, nu har jag bestämt mig för en HPserver och hosting hos glesys.
De har lovat mig gratis installation av server och mjukvara.

De vill att jag skickar en spec på vad jag vill ha. Och jag har ingen aning.

FreeBSD
php
MySQL
Sedan behöver jag någon kontrollpanel, Är c-panel eller plesk gratis?
Vilken gratis panel är bra?

Vad behöver jag mer för program för att få en fullt fungerande server?

Sigurd 2007-01-22 20:50

Citat:

Originally posted by Sneaky@Jan 22 2007, 21:46
OK, nu har jag bestämt mig för en HPserver och hosting hos glesys.
De har lovat mig gratis installation av server och mjukvara.
De vill att jag skickar en spec på vad jag vill ha. Och jag har ingen aning.
FreeBSD
php
MySQL
Sedan behöver jag någon kontrollpanel, Är c-panel eller plesk gratis?
Vilken gratis panel är bra?
Vad behöver jag mer för program för att få en fullt fungerande server?

De är inte gratis. VHCS är ruskigt bra med tanke på priset (gratis).

Du behöver iaf PHP, MySQL, Apache, FTP-, SSH-server och SMTP-, POP3-, IMAP-server för e-post. Mycket mer behöver du egentligen inte.

lars 2007-01-22 23:29

VHCS är enligt mig den bästa fria kontrollpanelen, enkel för både administratör och användare. Bland de som kostar pengar skulle jag rekommendera DirectAdmin. Grattis till valet av HP-server - eller snarare grattis till att du INTE valde Fujitsu-Siemens, jag har i alla fall en massa dålig erfarenhet av både deras maskiner och deras service/support.

jomper 2007-01-23 11:08

Är det verkligen vettigt att köpa colocation om man känner att man behöver en kontrollpanel för att hantera sin server?

Om du ändå kör SSH så tycker jag det är vettigt att skippa FTP och köra filöverföringar över SSH med SFTP. Då skickar du inga viktiga lösenord eller viktig data i klartext.

Decibel 2007-01-23 11:47

Citat:

Originally posted by jomper@Jan 23 2007, 11:08
Är det verkligen vettigt att köpa colocation om man känner att man behöver en kontrollpanel för att hantera sin server?
Varför skulle en kontrollpanel vara hinder vid colocation?

jomper 2007-01-23 12:48

Jag menar inte att det är ett hinder, men om jag kände att jag behövde en kontrollpanel a'la CPanel, Plesk etc för att hantera min server själv skulle jag fundera på om inte managed hosting var rätt alternativ ändå.

Sigurd 2007-01-23 12:57

Citat:

Originally posted by jomper@Jan 23 2007, 13:48
Jag menar inte att det är ett hinder, men om jag kände att jag behövde en kontrollpanel ala CPanel, Plesk etc för att hantera min server själv skulle jag fundera på om inte managed hosting var rätt alternativ ändå.

Även om man kan hantera en *nixmiljö kan det vara skönt att ha en kontrollpanel ibland. Speciellt om man inte är ensam på servern.

Hjalle 2007-01-23 15:05

Kan man genom support få hjälp med att uppdatera kernels och apacheversioner, eller är all säkerhet upp till en själv?

Sigurd 2007-01-23 15:10

Citat:

Originally posted by Hjalle@Jan 23 2007, 16:05
Kan man genom support få hjälp med att uppdatera kernels och apacheversioner, eller är all säkerhet upp till en själv?

Ja, men de tar med all största sannolikhet betalt för den "konsulttid" det tar. Mellan 400-500 sek / h är ganska överkomligt. Finns säkert de som tar det dubbla priset också.

Emj 2007-01-23 23:27

Citat:

Originally posted by Sneaky@Jan 22 2007, 18:30
Tack för alla svar, nu känner jag mig säkrare på det här
Kjette: iLO verkar ju schysst, ska kolla upp det sen, hoppas det är gratis bara.
Och ni andra, F-S verkar ju inte vara det jag vill ha. Eftersom jag är nybörjare på colo och servrar vill jag ha nått stabilt som fungerar på en gång. Det blir definitivt en HP av något slag.
Nu lite mer om hostingläget. Falkenberg räknas väl som Göteborg. Glesys har jag bara hört gott om. Har ni erfarenheter?
Hittade en annons här på WN om följande:
http://www.leweb.se/colocation.php
Hehe fri bandbredd på colo. Då kan dom väl ändå inte skylla på att det påverkar andra användare när man har en egen maskin.. =)
Vad tror ni om LeWeb?

Jag har en maskin där, funkar hallon! Inget gnäll om bandbredd nej. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson