WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Söker snapback .se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18784)

Decibel 2007-01-22 15:29

För att vara framgångsrik på snapbacks måste man *host* tangera *host* vad IIS kallar för överdrivet nyttjande av tjänsten, d.v.s man får inte påverka driften.

Än sålänge finns inga fasta regler som säger att man inte får göra mer än X antal registreringsförsök per minut vilket gör det svårt, endera så är man framgångsrik på snapbacks, eller så blir man av med ombudsavtalet, gränsen är hårfin och IIS bestämmer själva vart den är.

Skulle det komma fasta punkter som säger max X antal reg-försök per ombuds-id per minut, ptja, då har man ett annat läge.

Thor 2007-01-22 16:07

Så i princip gäller det att hamra järnet ur de stackars servrarna tills dess IIS säger att man hamrat för mycket? :)

JonathanS 2007-01-22 16:19

Nja, gränserna har faktiskt definierats publikt (gentemot ombud) av IIS. Kontrollera tidigare e-postmeddelande från [email protected] daterat 2006-03-14.

Decibel 2007-01-22 16:27

Citat:

Originally posted by Thor@Jan 22 2007, 16:07
Så i princip gäller det att hamra järnet ur de stackars servrarna tills dess IIS säger att man hamrat för mycket? :)
Ja, nackdelen är att när de säger att man hamrat för mycket är det för sent, då ryker ombudsavtalet ;)

Decibel 2007-01-22 16:39

Citat:

Originally posted by JonathanS@Jan 22 2007, 16:19
Nja, gränserna har faktiskt definierats publikt (gentemot ombud) av IIS. Kontrollera tidigare e-postmeddelande från [email protected] daterat 2006-03-14.
Antar du syftar på smtp-delayen efter 4 mail per minut.
Hittade nämligen ingen [Ombud-announce] från det datumet i min burk

Tog kontakt med IIS (via telefon) då för att få reda på maximala antalet smtp;s som är tillåtna, enda svaret jag fick var "inte för många bara", hur många är det då.
Ställde också frågan konkret, gäller begränsningen per smtp eller per ombud och där var svaret tydligt, per smtp.

Man får köra mer fler än 1 smtp, men varje smtp är begränsad till 4 mail /minut.
Man får inte överbelasta IIS system, frågan är när man gör det?

Detta gör det hela väldigt lulligt.

Citerar mailflödet från konversationen senare så jag fick det "i tryck", svårt att hävda något som är sagt på telefon.
Sista mailet fick jag aldrig svar på, dom tröttnade väl... Blir nog jobbigt när man har frågor som det inte finns svar på...

Sorry om jag pajjar tråden lite ;)
Ursprungsfrågan är helt eller delvis besvarad längre upp, blir detta en större spinoff delar jag tråden .

Citat:

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: JX Internettjänster [mailto:[email protected]]
Skickat: den 14 september 2006 08:47
Till: Kundtjänst II-stiftelsen
Ämne: Några frågor om ombud!

Hej info,

Vi är idag ombud (A15313, Quality Unlimited AB) och har en
fråga.

Ni har tidigare sagt att maximalt antal registreringsmail per
minut är 4st per mailserver.
Det finns inga regler om antalet mailservrar man får nyttja,
det finns åtskilliga andra ombud som använder 10+, min fråga
är därav hur många mailservrar man då får använda utan att
det klassas som att störa er tjänst.

Jag önskar ett svar med en siffra, inte någon höftning ifrån
villkoren eller liknande, hur många mailservrar får man
använda per ombud?

-------------------------------------------------------
Håkan Persson - JX

Svar den 14 september 2006, 11:06:56

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1
Hej,

Tyvärr kan vi inte ge dig en exakt siffra eftersom det inte är
"svart eller vitt". Det som gäller är att man som ombud inte ska
blockera eller störa vårt system eller skaffa sig fördelar gentemot
andra ombud på ett otillbörligt sätt. Nedanstående kommer att
stå i det nya ombudsavtalet och det är det som gäller tillsvidare.
Om det visar sig att ett ombud brutit mot detta och skaffat sig
fördelar så ser vi allvarligt på det.

Bilaga A - Regler för ombud
8. Ombudet får inte överbelasta II-stiftelsens nät, hindra
II-stiftelsen från att tillhandahålla
sina tjänster (t ex genom s k Denial of Service attacker) eller utföra annan åtgärd som
kan hota driften eller stabiliteten av se-domänen.

9. Ombudet får inte genom tekniskt eller annat förfarande söka bryta mot eller kringgå av
II-stiftelsen från tid till annan särskilt beslutade instruktioner, eller medvetet utnyttja
felkonfigurationer, programfel andra brister i procedurer eller programvaror som
används av II-stiftelsen.

Mvh
Andreas
.SE

---------------------------------------

Hej VIP,

Tack för ditt svar!

Vi har tagit del av det nya avtalet men det förändrar ju inte
situationen.

Det finns ju flertalet ombud idag som kör med 10 eller fler
mailservrar, d.v.s. 10x4 registreringar per minut, per ombud, detta
borde väl vara allvarligt ?
Dessa säljer ju en "snaptjänst" så agerandet är ju medvetet.

Ett tips borde vara att man maximalt från köra 4st registreringar per
minut, per ombuds-id, så slipper ni få era system totalt sänkta varje
natt och samtidigt höja kvalitén.

Detta borde ju vara mer aktuellt på tapeten än att ta ut 12.000kr
ifrån oss ombud och förinta de som inte registrerar något.

Håkan Persson - JX

Svar den 14 september 2006, 13:13:08

Vi har inte kunnat se att något ombud har agerat oetiskt eller på
annat sätt stört vårt system i samband med frisläppandet av
domäner.

Om du har funnit några oegentligheter och har något mer konkret så tar vi gärna en titt på det.

Mvh
Andreas
.SE

------------------------------------------

Hej VIP,

Det faktum att ert registreringssystem ligger helt offline (väntetid
på 1h eller mer) mellan 00.45 och 01.00 varje natt, ibland ännu längre
p.g.a. ombud som nyttjar flertalet mailservrar för registreringar
borde väl vara konkret nog för er att ta en titt på.

Frågan är ju när det blir oetiskt, 2, 5, 10, 20, 100 mailservrar, då
vi ska erbjuda samma tjänst är det ju en tolkningsfråga samtidigt som
vi inte vill vara sämre än konkurrenterna vill man ju inte orsaka
skada för IIS, därav min förfrågan på konkreta begränsningar.

Håkan Persson - JX

JonathanS 2007-01-22 17:17

Denna information gick ut till ombuden i det e-postmeddelande jag refererade till:

Citat:

... Återgång till normalläge (4 smtp-uppkopplingar/2 min, 16 mail, 4 TCP-koppel/IP-adress) sker kl 10:00...
Menar du att det finns ombud som överskrider dessa gränser utan påföljder från IIS?

Decibel 2007-01-22 19:22

Citat:

Originally posted by JonathanS@Jan 22 2007, 17:17
Denna information gick ut till ombuden i det e-postmeddelande jag refererade till:

Citat:

... Återgång till normalläge (4 smtp-uppkopplingar/2 min, 16 mail, 4 TCP-koppel/IP-adress) sker kl 10:00...
Menar du att det finns ombud som överskrider dessa gränser utan påföljder från IIS?

Det finns vad jag vet, eller sett, läst, hört någon begränsning ytterligare än det, så ja, att någon eller några kliver förbi detta finns nog både en och flera.

Granskade min kommunikation med IIS igen.
Vad jag vet hittils är att 1st smtp/ip är okej, medan 8000st smtp/ip;s inte är det.

Med / menar jag och, eller

Även i mitt tidigare citering med IIS så behöver inte just ordet smtp betyda smtp utan kan även vara ip-adress, vilket då IIS förstått att jag menar, men för er utomstående som inte är hemma på ombudens regler tänkte jag härmed förtydliga det ;)

Edit: fick det bekräftat av IIS att det är fullt tillåtet med 2st fristående smtp;s på vardera varsin ip-adress att köra samtidigt enligt RFC2128, vilket då ger en dubblering av ovanstående gräns, är det då kanske okej med 4st också?, eller kanske 10?

autosvar 2007-01-22 22:01

Citat:

Originally posted by Decibel@Jan 22 2007, 17:39
min förfrågan på konkreta begränsningar.
Kanske lite knasigt - men eftersom hela förfarandet antingen blir ett ärligt lotteri (alla får samma chans per lott, fler lotter ger större vinstchans - till exempel genom att be flera ombud att försöka snapabacka) eller ett fusklotteri (vissa använder ombud som fuskar för att få större vinstchans genom att använda x antal mailservrar) så är det kanske lika bra att skippa hela snapbackförfarandet och övergå till auktion eller traditionellt lotteri? Vid lotteri = En intresserad person får den utgående domänen, två intresserade och uppåt får köpa en eller flera lotter digitalt. Lottningen övervakas av lämplig myndighet och överskottet går oavkortat till exempelvis Rädda Barnen eller något lämpligt IT-projekt. En auktion blir givetvis en auktion, varken mer eller mindre.

Decibel 2007-01-22 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
min förfrågan på konkreta begränsningar.

Kanske lite knasigt - men eftersom hela förfarandet antingen blir ett ärligt lotteri (alla får samma chans per lott, fler lotter ger större vinstchans - till exempel genom att be flera ombud att försöka snapabacka) eller ett fusklotteri (vissa använder ombud som fuskar för att få större vinstchans genom att använda x antal mailservrar) så är det kanske lika bra att skippa hela snapbackförfarandet och övergå till auktion eller traditionellt lotteri? Vid lotteri = En intresserad person får den utgående domänen, två intresserade och uppåt får köpa en eller flera lotter digitalt. Lottningen övervakas av lämplig myndighet och överskottet går oavkortat till exempelvis Rädda Barnen eller något lämpligt IT-projekt. En auktion blir givetvis en auktion, varken mer eller mindre.

Ja det vore nåt, dom kan ju ta av alla pengar dom fått in ifrån oss kvarvarande ombud för att finansiera det :lol:

neware 2007-01-22 22:35

Redan 2005 indikerade Anette Hall att det skulle skrivas in i ombudsavtalen vilka regler/gränser som gäller (se nedan). Det får väl anses som ett minimikrav att man vet vilka regler som gäller eftersom uppsägning hotar om man skulle bryta mot dessa godtyckliga och luddiga regler som kommuniceras på olika sätt från gång till gång.

Efter uppsägningen av Crystone i samband med att de numeriska domänerna släpptes kunde jag inte tolka det annorlunda än att det endast är tillåtet med en SMTP/IP (kalla det vad man vill) per ombud.

Jonathan, kunde inte ombudsföreningen verka för att reglerna tydliggörs?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> >>
From: Anette Hall <[email protected]>
To: Niklas Elelid <[email protected]>
Date: aug 26 2005 - 2:47pm

Hej Niklas!

Uppskattar att du visar att frågan är viktigt för er som ombud. Vi planerar att så fort som möjligt få in en ändring i
ombudsavtalet. Planen är att skriva en text som tydligt visar på en begränsning i antal så att det inte råder tveksamheter kring
hur många ansökningar som är tillåtet att skicka på ett och samma domännamn. Vi ska givetvis också definiera vad som anses som
attack mot systemet.

......

Ha en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar
NIC-SE

Anette Hall

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson