WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   KIA vs Analytics (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18781)

robertsson 2007-01-23 12:17

Citat:

Originally posted by N!cklas@Jan 20 2007, 14:50
Ingen som råkar använda bägge delar (skulle inte tro det...) som kan se hur pass bra/dåligt siffror överensstämmer dem emellan?
KIAs uppställning var ju definitivt tydlig och bra att visa upp

Jag kan jämföra Nielsen Netrating med Statcounter och där skilljer det max 40 sidladdningar per vecka (på 400.000 sidladdningar). Däremot skilljer sig siffrorna för unika besök kraftigt eftersom dom räknar unika på helt olika sätt som sagt.

Conth 2007-01-23 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av N!cklas
Hur står sig statistiken man får ut från Analytics i förhållande till den som deltagarna i KIA-Index har? Är det någorlunda jämförbart eller stora skillnader? Främst är det antalet besökare som är intressant så klart, men även sidvisningar är av visst intresse...

Fördelen med Kia-godkända mätverktyg ställt mot Analytics är som jag ser det att dom inom Kia kan ställas mot varandra. Än tror jag inte att Analytics har nåt värde när man presenterar trafiken till en mediabyrå.

Har inget Analytics men bifogar en bild på en veckorapport på Nielsen//Netratings så kan du se hur det ser ut och jämföra.

Lite OT.
Varför ser jag inte din sajt på KIA om du nu är med där??
400.000+ browsers bör ju vara topp 30 - eller missar jag något??

Thomas 2007-01-23 12:47

Citat:

Originally posted by Conth@Jan 23 2007, 12:39

Vi jobbar fram ett nytt media-kit och då känner jag att det finns ingen anledning att ligga med i listningen. Gissar på att vi är tillbaks och har nya paket till annonsköparna under februari. Vi betatestar just nu.

Brukar ligga runt plats 22 - 24 beroende på hur Aftonbladet och Expressen pushar sina ekonomisiter. Sedan får man inte glömma att det är 5 nätverk på platserna 1 - 20. På tv.nu mäts det endast på förstasidan, inga programpopuper och inget i forumen.

Nya sajter annonsborsen.se (59 000 räckvidd som unika webbläsare), marathon.se (13 000)
Data saknas Gamereactor.se (ofullständig taggning), TV.nu, Ztv.se
Total trafik på KIAindex 136,3 milj besök (fördelat på mätleverantörer: NN 49,2%, RI 46,1%, ICS 3,0%, HBX 1,7%). En ökning på 23,2 milj besök jämfört med föregående vecka beroende på den kraftiga MSN.se ökningen enligt ovan.

Conth 2007-01-23 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av Conth

Brukar ligga runt plats 22 - 24 beroende på hur Aftonbladet och Expressen pushar sina ekonomisiter. Sedan får man inte glömma att det är 5 nätverk på platserna 1 - 20. På tv.nu mäts det endast på förstasidan, inga programpopuper och inget i forumen.

Nya sajter annonsborsen.se (59 000 räckvidd som unika webbläsare), marathon.se (13 000)
Data saknas Gamereactor.se (ofullständig taggning), TV.nu, Ztv.se
Total trafik på KIAindex 136,3 milj besök (fördelat på mätleverantörer: NN 49,2%, RI 46,1%, ICS 3,0%, HBX 1,7%). En ökning på 23,2 milj besök jämfört med föregående vecka beroende på den kraftiga MSN.se ökningen enligt ovan.

OK, såg inte det.
Dum(?) följdfråga är ju då: varför? vad innebär det "data saknas"?

Thomas 2007-01-23 13:11

Citat:

Originally posted by Conth@Jan 23 2007, 12:59
Dum(?) följdfråga är ju då: varför? vad innebär det "data saknas"?
I vårt fall beror det på att vi bett N//N att inte skicka data till KIA under en period. Vi vill inte vara med på "Annonsbörsen" medans vi testar våra nya paket. Vi rabatterar lite till befintliga kunder när vi provar. Därav saknar KIA data för vår site för tillfället.

Thomas 2007-01-24 15:57

Citat:

Originally posted by Fulton@Jan 24 2007, 14:29
Snälla, tjata inte om $49k

Prisbilden varierar mellan systemen och tillvalen. Se bilmarknaden, skulle bara en "bil" räcka skulle vi köra Trabanter allihopa.

För att få ett lite mer relevant pris-exempel vore det intressant att veta enligt nedan.

Vad skulle det kosta mellan tummen och pekfingret att exempelvis mäta WN?

WN har senaste 30 dagarna haft 280 249 sidvisningar, det är det ni baserar priset på va?

Det som önskas är mätning av den data som KIA önskar.

Unika webbläsare, Sessioner samt Sidvisningar? Inget extra lull-lull önskas. Trabant är okey bara den håller hela vägen till KIA-City en gång i veckan.

Även inrapportering till KIA för listning då.

thorsell 2007-01-24 18:20

Citat:

Originally posted by Thomas@Jan 24 2007, 16:57
För att få ett lite mer relevant pris-exempel vore det intressant att veta enligt nedan.

WN har senaste 30 dagarna haft 280 249 sidvisningar, det är det ni baserar priset på va?

Unika webbläsare, Sessioner samt Sidvisningar? Inget extra lull-lull önskas. Trabant är okey bara den håller hela vägen till KIA-City en gång i veckan.

Precis den här frågan är verkligen intressant att få svar på, bara basic och inget extra lull-lull..

Thomas 2007-01-25 00:17

Jag tycker nedanstående är en intressant diskussion för framtiden, vi har lite olika åsikter i denna debatt.

Citat:

Tips: Den som är smart använder AJAX teknik för att ändra sidinnehåll utan sidladdning, för sidvisningar i sig har inget ändamål annat än för annonsvisningar.
Jag anser att det beror lite på hur man värderar trafiken från webmasterns bäste vän! (sökmotorn).
Ajax är väl sökmotordödaren #3 efter Flash och Java-applets!?

Skulle nätet bestå av Ajax, Flash och Java skulle man få köpa annonser i nationalencyklopedins i bokform och KIA skulle inte behövas ;). Skämt och sido, jag tror ingen webmaster byter bort den enda relevanta gratis trafik man kan få pga priset på statistik.

Jag säger inte att Ajax är dåligt men det krävs tanke bakom att bygga en sökmotorvänlig site i Ajax.

Citat:

... annat än för annonsvisningar.
Annonsvisningar brandar bolag och gör att 95% av oss är har jobb. Anledning till att internet är så stort och utvecklat som det är idag beror på Annonsvisningar. Mängden kvalitets-exponeringar är avgörande, det är inte unikt för internet som medium.

Vi säljer ju båda egentligen kringtjänster till dom som gör reklam på internet. Annonsörerna får ju råden från mediabyråerna. Mediabyråerna är mej veteligen överens om att upprepad exponering i kvalitets-miljö är prisvärd branding.

För att täcka behovet at branding krävs stora volymer exponeringar då många just nu vill branda sig.

Är tanken att man skall via ajax ändra annonserna samtidigt som ajaxinnehållet ändra sidans innehåll? Då är jag med men då uppstår ju en rad andra nackdelar som än inte är lösta. Exempelvis iframes som uppdateras gillas varken av webbläsare eller användare vad jag vet.

I nån ända uppstår det alltid problem, skall bli spännande att se hur framtiden utvecklar sig. Ajax är bra för användaren som är på siten, hur blir det när sökmotorerna inte hittar info'n som ändras via ajax. Det slår ju mot samme användare inom inte allt för lång framtid.

Som sagt jag är inte emot Ajax, tittar man på sidan i min profil ser man det. Dock bör man tänka igenom allt så man inte står där förvånad och har tappat all sökmotortrafik. Ibland är ju det den enda trafik som finns att tillgå.

handle with care

Thomas 2007-01-25 14:32

Citat:

Originally posted by Fulton@Jan 25 2007, 14:02
Det skulle kosta dig ~23k SEK för ett år. Ren ASP, endast att peta in Javascript kod på sidorna.
Allright, nu har vi ett relevant exempel. Ett par tusen i månaden för en site som WN.

Tackar!

Anders Larsson 2007-01-30 23:09

Citat:

Ursprungligen postat av Fulton
Citat:

Originally posted by -Thomas@Jan 24 2007, 15:57
Citat:

Ursprungligen postat av Fulton
Snälla, tjata inte om 49k
Prisbilden varierar mellan systemen och tillvalen. Se bilmarknaden, skulle bara en bil räcka skulle vi köra Trabanter allihopa.

Om sidvisningarna exkluderar sökrobotrelaterad trafik skulle det innebära c:a 3,3 miljoner sidvisningar per år. Det skulle kosta dig ~23k SEK för ett år. Ren ASP, endast att peta in Javascript kod på sidorna.
En hel del lull-lull ingår (realtidsrapportering, visuella rapportmodul etc etc), lite som att köpa en sportbil med extra allt.
Och nej, du kan inte få 900 cc motor till den...

Kanske en dum reflektion, men sker mätning enbart via JS? Hur pass relevant blir detta då, med tanke på besökare som inte har JS aktivt (framförallt mobilbesökare) och besökare som blockar JS från "onödiga" domäner. Har själv blockat GAs javascript, för att få snabbare laddningstider.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson