WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   KIA (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18771)

Kalledoo 2007-08-16 15:08

Skulle väl påstå att det är hyffsat viktigt när det gäller en del av mediaköpen ifrån mediabyråer och dylikt.. Dem har bra koll på det.

Men vid köp ifrån utlandet eller av marknadschefer runt om på svenska företag brukar det inte spela någon större roll. Utländska företag har inte en aning om KIA och det är oftast svårförklarat. Svenska marknadschefer osv har oftast inte en aning om vad det är heller, om dem inte jobbar mycket aktivt med webmarknadsföring.

Det är iaf min uppfattning. ( Jobbar mest med annonsörer inom IT-branschen )

kullervo 2007-08-16 17:44

Citat:

Originally posted by MrHandley@Aug 16 2007, 13:57
Att bara komma med på KIA index är en engångskostnad med Instadia. De är billigast av de som levererar statistik till KIA index.
Det är väl som vanligt att dom lägger på 6-siffriga belopp så fort man faktiskt ska använda tjänsten med mycket trafik. Rätta mig om jag har fel.

Lazyman 2007-08-16 17:50

Citat:

Originally posted by MrHandley@Aug 16 2007, 14:57
Att bara komma med på KIA index är en engångskostnad med Instadia. De är billigast av de som levererar statistik till KIA index.

Nu under hösten kommer det införas en avgift för KIA, ingen hög men för att driva, administrera osv så finns en kostnad som måste täckas. Ni som finns med kommer snart få mer information om detta.

MrHandley 2007-08-17 08:34

Citat:

Ursprungligen postat av kullervo
Citat:

Ursprungligen postat av MrHandley

Det är väl som vanligt att dom lägger på 6-siffriga belopp så fort man faktiskt ska använda tjänsten med mycket trafik. Rätta mig om jag har fel.

Näe, om du skall publicer aina siffror på KIA räcker det med KIA paketet (eller vad de nu kallar det för). Då kommer man med utan extra kostnader. De räknar med att man köper extratjänster från dem.

Lazyman 2007-08-17 12:40

Citat:

Citat:

Originally posted by -kullervo@Aug 16 2007, 17:44
Citat:

Näe, om du skall publicer aina siffror på KIA räcker det med KIA paketet (eller vad de nu kallar det för). Då kommer man med utan extra kostnader. De räknar med att man köper extratjänster från dem.

Nej MrHandley där har du delvis fel. Instadias tanke är att kunder skall köpa till funktioner du inte kommer åt med ”KIA paketet”. Men du har också begränsningar i hur mycket trafik sidan får ha för att deras KIA erbjudande skall gälla.

Jesper 2007-08-17 16:51

Jag har testat Nielsen och Instadia. Tidigare använde jag ICS men när vi hoppade in i G lifes nätverk bytte vi över till Nielsen. Då var iaf reglerna så att man inte fick ha olika verktyg på olika siter i samma nätverk, om jag förstod det hela rätt. Jag vet inte hur det är nu dock.

Vill man bara komma med i listan och får statistik från annat håll (t.ex. Google Analytics) så rekommenderar jag Instadia med sin engångsavgift.

Jesper 2007-08-17 16:59

Citat:

Ursprungligen postat av Lazyman
Citat:

Nu under hösten kommer det införas en avgift för KIA, ingen hög men för att driva, administrera osv så finns en kostnad som måste täckas. Ni som finns med kommer snart få mer information om detta.

Jaha, kommer de kunder från Instadia som betalt sin engångsavgift att bli tvungna att betala till Er ändå?

Vad har Ni för nya administrativa kostnader? Tänkte med tanke på att det aldrig tidigare kostat några pengar.

kullervo 2007-08-17 18:08

Citat:

Citat:

Originally posted by -kullervo@Aug 16 2007, 17:44
Citat:

Den billigaste offerten vi fick i början av året när vi var intresserade att hamna i KIA var ett 6-siffrigt belopp per år och någon gav t.om. en med ett 7-siffrigt. Ser ingen prislista på Instadias webbsajt men kan någon ge ett riktpris för några miljarder sidvisningar per år?

Lazyman 2007-08-17 18:31

Vad Instadia eller annan leverantör att betalt av sina kunder rör inte KIA. Allt Instdadia kan lova är att till detta engångspris se till att data levereras på rätt vis till rätt mottagare.

KIA index i den form den är nu byggdes av mig och har i 2 år sköts av mig. Helt utan att tjäna en sekin. Sedan 1 juni är jag dessutom KIAs kansli och sköter kontroll av leverantörer, framtagande av nya regler, kollar upp leverantörer som skall in osv. I en övergångsperiod så betalas kostnaderna för detta av KIA´s huvudmän, vilket inte är rimligt, en låg kostnad per site som vill vara med är den lösning som valts för framtiden för att säkra KIA och den fortsatta utvecklingen. Som det är nu har det hela stått och stampat ganska länge.

LJO 2007-08-18 22:40

Jag skulle inte oroa mig så mycket om KIAindex. Som annonsör skyr jag betalningsmodellen CPM. Om du betalar per klick (eller ännu hellre, per avslut) är besöksvolymen av mindre vikt.

Däremot är det helt klart värt att analysera sin egen webbplats med ett riktigt verktyg.

(Google Analytics är dock helt OK för många behov)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson