![]() |
Citat:
Alla fall när det kan bli så stora fel att den visar avbrott på flera H som kanske inte ens funnits. |
Citat:
Tack för snabbt svar! Nu blir det ett litet sidospår om MySQL på VPS här.. Ingen startkostnad, men gör du då alla installationer som krävs med MySQL, SSL-certifikat osv. helt gratis menar du? Hur håller man installationen aktuell - om man vill ha in säkerhetspatchar, uppdateringer osv., görs det också gratis? Och blir inte en VPS-lösning väldigt svårarbetad om jag vill göra inställningar själv då jag väl knappast har tillgång till något grafiskt gränssnitt? Hur startar man om servern på distans om den hänger sig? Hur är det med backuper? För att slutligen gå tillbaka till huvudspåret; samtidigt tycker jag egentligen inte att en server med SSL-enablad MySQL 5 med extern åtkomst borde vara så speciellt, något framsynt hotell borde kunna erbjuda det som standard utan VPS. |
Citat:
Även uppgraderingar/patchar brukar endast ingå som managed tjänst, men många olika distar har automatiska update som kan köras med något enda kommando. Allt får du sköta igenom ett shell etc men går ju självklart installera kontrollpaneler av olika slag. Finns både dom som är gratis och dom som kostar. Men Plesk/Cpanel vet jag inte om någon av dom har MySQL5 som standard + ens kan aktivera SSL stöd smidigt i. Backup är normalt en extra tjänst. Om det skulle finnas stor efterfrågan så skulle säkert fler erbjuda det, men att sätt upp en hel server för 1 kund är inte så lönsamt för någon. |
Citat:
Kostnad backup? Nej givetvis inte för en enda kund, med det borde vara hyfsad efterfrågan om fler insåg att okrypterad extern MySQL-administration via 3306 (som ju många hotell faktiskt erbjuder) går lika öppet som E-post över nätet. Sätt upp tjänsten och skriv en insändare på CS ledarsida så får du kunder. |
Managed = Betala för att andra ska sköta och drifta servern. Pris är alltid olika vad som ska ingå och göras.
Även samma sak med backup beroende på nivå. Jo att det skickas okrypterat är ingen nyhet, men risken är rätt liten att det avlyssnas. Risken att du har någon skit på din dator är mycket större och då spelar det ingen roll att trafiken krypteras vidare från din burk. |
Citat:
Jag tror nog att det faktiskt finns hotell som inser det och erbjuder extern åtkomst till MySQL via SSL, men det gäller bara att hitta dem... |
Om någon vill komma åt din data så skyddar inte SSL något specielt om man vet vad man håller på med.
Är det viktig data som inte får avlyssnas så ska inte ens MySQL finnas öppen över internet alls. |
Kunde inte sagt det bättre själv.
Öppna MySQL är det inte många företag som är så glada över. |
Nu vet jag visserligen inte hur andra gör, men vi tillåter bara MySQL externt om kunden specifikt ber om det, och då spikat till en viss adress.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson