WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Var hitta webbhotell med riktigt snabb MySQL? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18743)

patrikweb 2007-01-19 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av Pingdom
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Pingdom är en bra indikation, men inte helt pålitlig. De hittar störningar som inte finns emellanåt; tyvärr.

Jonny, du refererar till GIGRIB och inte våra betaltjänster på Pingdom. Det är två olika saker och har både olika infrastruktur och olika mätmetoder.
Jag ska kort försöka förklara skillnaden mellan GIGRIB och ”Pingdom webbtjänster”.
GIGRIB
Bygger på att användare laddar ner ett program som de kör i bakgrunden på sin dator. På så sätt bli de del av ett stort globalt nätverk som alla hjälps åt att övervaka varandras sidor. GIGRIBs data blir publikt tillgänglig. Metodologin som GIGRIB använder för att mäta störningar kan du läsa mer om här:
http://uptime.pingdom.com/general/methodology
Pingdoms kommersiella webbtjänst
Är helt separat från GIGRIB. Den använder sig av ett nätverk av dedikerade övervakningsservrar (och en mätalgoritm anpassad till detta), har ingen publik data, har fler funktioner, osv. Vi har idag kunder som Alexa, 11, UK2.net, Nokia, Feedburner, osv, vilka inte skulle använda oss om vi var opålitliga. Ni kan läsa mer om tjänsten på vår hemsida:
http://www.pingdom.com/
Jag hoppas att det här reder ut eventuell förvirring kring Pingdom och GIGRIB och våra mätresultat.

Borde inte GIGRIB byggas ut till mer säkert? För känns som nästan lite på gränsen på förtal att visa kanske 60min downtime som inte har varit på företaget.

Alla fall när det kan bli så stora fel att den visar avbrott på flera H som kanske inte ens funnits.

Andreas2 2007-01-19 17:12

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jan 19 2007, 15:24
Ingen startkostnad.

Inget är omöjligt men känns mycket som lite väl jobbig lösning, bättre säga vilken dist och en minium install av den.

(Trodde jag postade det här nyss?)

Tack för snabbt svar! Nu blir det ett litet sidospår om MySQL på VPS här..

Ingen startkostnad, men gör du då alla installationer som krävs med MySQL, SSL-certifikat osv. helt gratis menar du?

Hur håller man installationen aktuell - om man vill ha in säkerhetspatchar, uppdateringer osv., görs det också gratis?

Och blir inte en VPS-lösning väldigt svårarbetad om jag vill göra inställningar själv då jag väl knappast har tillgång till något grafiskt gränssnitt?

Hur startar man om servern på distans om den hänger sig?

Hur är det med backuper?

För att slutligen gå tillbaka till huvudspåret; samtidigt tycker jag egentligen inte att en server med SSL-enablad MySQL 5 med extern åtkomst borde vara så speciellt, något framsynt hotell borde kunna erbjuda det som standard utan VPS.

patrikweb 2007-01-19 17:32

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas2
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Ingen startkostnad.
Inget är omöjligt men känns mycket som lite väl jobbig lösning, bättre säga vilken dist och en minium install av den.

(Trodde jag postade det här nyss?)
Tack för snabbt svar Nu blir det ett litet sidospår om MySQL på VPS här..
Ingen startkostnad, men gör du då alla installationer som krävs med MySQL, SSL-certifikat osv. helt gratis menar du?
Hur håller man installationen aktuell - om man vill ha in säkerhetspatchar, uppdateringer osv., görs det också gratis?
Och blir inte en VPS-lösning väldigt svårarbetad om jag vill göra inställningar själv då jag väl knappast har tillgång till något grafiskt gränssnitt?
Hur startar man om servern på distans om den hänger sig?
Hur är det med backuper?
För att slutligen gå tillbaka till huvudspåret; samtidigt tycker jag egentligen inte att en server med SSL-enablad MySQL 5 med extern åtkomst borde vara så speciellt, något framsynt hotell borde kunna erbjuda det som standard utan VPS.

Normalt så ingår bara en standard/mini install av valfri dist, allt extra som mysql/ssl och special konfiguering ingår inte utan normalt bara som manged tjänst.

Även uppgraderingar/patchar brukar endast ingå som managed tjänst, men många olika distar har automatiska update som kan köras med något enda kommando.

Allt får du sköta igenom ett shell etc men går ju självklart installera kontrollpaneler av olika slag. Finns både dom som är gratis och dom som kostar.

Men Plesk/Cpanel vet jag inte om någon av dom har MySQL5 som standard + ens kan aktivera SSL stöd smidigt i.

Backup är normalt en extra tjänst.

Om det skulle finnas stor efterfrågan så skulle säkert fler erbjuda det, men att sätt upp en hel server för 1 kund är inte så lönsamt för någon.

Andreas2 2007-01-19 17:52

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jan 19 2007, 18:32
allt extra som mysql/ssl och special konfiguering ingår inte utan normalt bara som manged tjänst.

Backup är normalt en extra tjänst.

Om det skulle finnas stor efterfrågan så skulle säkert fler erbjuda det, men att sätt upp en hel server för 1 kund är inte så lönsamt för någon.

Vad menas med "managed tjänst"? Nåt som kostar och i så fall vad?

Kostnad backup?

Nej givetvis inte för en enda kund, med det borde vara hyfsad efterfrågan om fler insåg att okrypterad extern MySQL-administration via 3306 (som ju många hotell faktiskt erbjuder) går lika öppet som E-post över nätet. Sätt upp tjänsten och skriv en insändare på CS ledarsida så får du kunder.

patrikweb 2007-01-19 18:25

Managed = Betala för att andra ska sköta och drifta servern. Pris är alltid olika vad som ska ingå och göras.

Även samma sak med backup beroende på nivå.

Jo att det skickas okrypterat är ingen nyhet, men risken är rätt liten att det avlyssnas.

Risken att du har någon skit på din dator är mycket större och då spelar det ingen roll att trafiken krypteras vidare från din burk.

Andreas2 2007-01-19 19:17

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jan 19 2007, 19:25
Risken att du har någon skit på din dator är mycket större och då spelar det ingen roll att trafiken krypteras vidare från din burk.
Det var tråkigt att höra att du tycker så, jag håller inte alls med, jag vill minimera riskerna att någon kommer över min information, och det gör man inte genom att skicka sina data okrypterat.

Jag tror nog att det faktiskt finns hotell som inser det och erbjuder extern åtkomst till MySQL via SSL, men det gäller bara att hitta dem...

patrikweb 2007-01-19 19:21

Om någon vill komma åt din data så skyddar inte SSL något specielt om man vet vad man håller på med.

Är det viktig data som inte får avlyssnas så ska inte ens MySQL finnas öppen över internet alls.

Spirre 2007-01-19 19:22

Kunde inte sagt det bättre själv.
Öppna MySQL är det inte många företag som är så glada över.

PRQ 2007-01-20 03:22

Nu vet jag visserligen inte hur andra gör, men vi tillåter bara MySQL externt om kunden specifikt ber om det, och då spikat till en viss adress.

oderland 2007-01-20 09:50

Citat:

Originally posted by Andreas2@Jan 19 2007, 14:59
Tack för tipsen! Tyvärr kan jag inte använda något av dem (vare sig oderland, loopia eller lopnet) eftersom jag har ytterligare lite önskemål som ingen av dem verkar kunna erbjuda... Jag behöver både MySQL version 5 (Triggers) och åtkomst av MySQL utifrån via administrationsport 3306 med SSL (MySQL Connector/NET med säker överföring).

Loopia har version 4.1. Oderland och Lopnet har visserligen version 5 men tillåter inte extern administration.

Inte med ssl dock tillåter vi extern administration till på förhand angiven ip adress. Du kan även ange denna själv i vår kontrollpanel.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson