![]() |
Citat:
Däremot ska du fundera på _vad_ du är intresserad av. Webdesigner säger egentligen väldigt lite. Det är få om någon som kan bli mästare på allt, så fundera på om det är det grafiska, programmeringen, användbarheten eller något annat som lockar. Ska du verkligen göra design kvittar det om du kan asp eller php även om vissa kunskaper är bra för förståelsens skull - förutom om du ska göra allt själv. Vill du jobba på ett lite större företag som webbdesigner så har du i regel kollegor som gör andra delar av ett projekt, t.ex. kodning, förstudie, projektledning m.m.. Dock får du inte glömma att webben sällan är det enda ett företag har - så om du även lär dig att designa för print så är mycket vunnet. Lycka till! Edit: ord som saknades |
Citat:
|
Jag har ett gratisjobb som jag ska börja med idag. Det är för att få en referens till min portofolio och det har jag upplyst kunden om. Han är förhållandevis liten och jag har sålt in min idé som att hemsidan kan vara ett sätt för honom att expandera sin kundkrets. Ingen betalning = Mina villkor.
Att göra saker gratis är inte bra om du inte har andra uppdrag som ger pengar. Tid är pengar och allteftersom uppdragen trillar in kommer du upptäcka, precis som Charlie skriver, att nya kunder förväntar sig en viss prisnivå. Gällande prissättningen rekommenderar jag paketpris för ett specificerat uppdrag, och löpande räkning för allting utöver den specifikationen. På så vis kan du "sälja dig" billigt, men samtidigt trygga dina inkomster över tid, förutsatt att kunden vill gå utanför specifikationen :) |
Citat:
|
Citat:
Det blir lite grann som att komma in på en intervju eller ett kundmöte och de frågar: "Jag ser här att du hållt på länge, av din portfölj att döma borde du ju kunna rätt mycket, men aldrig för ett så här stort företag? Varför har du aldrig satsat på något större?" Personligen skulle jag rekommendera att nischa dig. Jag inte det kommer dröja länge förrän det är vanligare med en en F-Skattesedel istället för en Anställning i branschen. Fler företag verkar ocksågå ifrån den svenska modellen med två dussin mångkonstnärer, och skaffar hellre en expert för varje del av projektet. I framtiden är det A och O att kunna gå till ett jobb och ärligt säga: Jag kan verkligen HTML och CSS. Snarare än att gå och säga: Jag kan <random namedropping här>. |
Citat:
Så vi ser var du ligger i utvecklingen.... du verkar vara en ödmjuk rackare så var inte rädd för att visa vad du kan & inte kan. Alla här vill hjälpa dig (dom flesta iallafall). mvh Thomas THL |
Money talks bullshit w... visa lite prover! det är lätt att säga att man kan, var och varannan person säger sig kunna skapa bra design för webben, men kanske 5% av dessa gör saker som verkligen är bra idag. Ingen är galet bra hela tiden, men att ens hålla en hyffsat hög nivå genomgående kräver massa kontinuerligt övande, och att man utsätter sig för kritik och tar åt sig, hela tiden. Steg 1a för att skapa bra grejer är att veta vad som är bra, redan där gallras 80% av alla bort.
Vill du arbeta med att skapa design (gränssnitt som det egentligen är frågan om) så satsa på att: 1 bli mkt bra på att skapa användbara gränssnitt. 2. lär dig allt om klientsidans kodning, och även i viss mån serversidan. 3. gör massor av exempel på dina kunskaper.. gör allt du kommer över, eget, kunder, gratis, betalande.. tänk inte så mkt, skapa och sälj om någon vill köpa. mina tips iaf :) |
Tack för svaren, mycket är vist som Kaffes nischningsgrej, det ska jag göra. Jag ska styra upp nånting har jag bestämt, men först vill jag känna att jag behärskar CSS och Flash bättre än nu. Jag vet att kraven är höga och att det är därför så många vill se prover... men det kommer. :)
|
Citat:
Bara att nämna projektdokumentation får dessutom vissa arbetsgivare att spetsa öronen lite extra, särskilt om det är något dem själva aldrig tänkt på :P. Så mina erfarenheter verkar skilja lite från Björns. Men jag är säker på att det finns de kunder och arbetsgivare som säkert är böjda åt det hållet också. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson