WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kund vill häva ett avtal efter utfört jobb (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18225)

rocky 2006-12-20 16:25

Man kan inte vara helt "dumsnäll" heller, om du nu ska ta tillbaka varorna så se då till att han får pröjsa för arbetet och åtminstone ytterligare några procent eftersom även material har gått åt vid installationen (t ex du har klippt till högtalarkabel) och HB Finans vill väl ha en viss procent av dig också.

Yoghurt 2006-12-20 16:30

Har ni avtalat om öppet köp?
Öppet Köp är friviligt och inte något som säljaren är tvungen att ge.

jonny 2006-12-20 16:38

Jag hänger inte riktigt med i diskussionen? Är det bland annat en plasma som är beställd men ännu inte levererad?

MAT 2006-12-20 16:39

inget öppet köp!
har varit i dialogen...
Utan tvärt om givit extra 3 månader på demo produkterna.

MAT 2006-12-20 16:40

Allt är levererat men plasman behövde en sväng till doktorn.

1337pm 2006-12-20 16:46

Ang det där med att få dåligt rykte så är det såklart en balansgång. Om staden är liten och du tror dig förlora i längden på att argumentera med den här kunden så får du väl fråga dig vad som ger mest förtroende - lättja eller auktoriet?

Började jobba med ett företag igår som har problem med alldeles för mkt kostnader kontra intäker, och som under en tid jobbat under devisen att det är bättre att vara snäll mot sina kunder oavsett hur de agerar. Men nu har det straffat sig när högen med fakturor inte täcks av intäkerna. Så det kanske är bra på kort sikt att inte tvista med en kund, men i längden kan det bara bli jobbigt.

Seattlegrunge 2006-12-20 16:52

Öppet köp/ångerrätt när man handlar från fysisk butik finns inte, det finns endast då distansavtal råder, t ex näthandel, då är det 14 dagar som gäller enligt distansavtalslagen. Så du är inte tvungen att ta tillbaka några varor.

Har man däremot erbjudit sin kund öppet köp (upp till var och en handlare) så är det en annan femma.

Om man nu inte går med på att ta tillbaka varorna så är kundens enda utväg att reklamera varorna, men måste då ha en skälig grund till reklamationen, annars gäller det inte.

Kihlbom 2006-12-20 17:54

Om det är en liten stad och du vill agera bra tror jag att det är bra om du gör så mycket som möjligt för att ta det tillbaka. Det är i alla fall det jag tror på mest.

Dock bör du få betalt för det utförda arbetet.

Mitt tips är alltså att låta honom lämna tillbaka sakerna och betala för arbetet. Visst, du går lite back men du kanske till och med får en nöjd kund som kommer tillbaka sen och pratar bra om dig. Min uppfattning är att alltid få kunden nöjd, även om det kostar lite pengar. Dock vet jag inte hur många tusenlappar det handlar om.

hundserver 2006-12-20 19:00

"Tänk efter före" heter det ju, Ok nu handlar det ju om en del pengar 40.000 om jag fattade det rätt, Att göra förhastade affärer med de summorna är inge vidare smart, Så egenteligen bör han ju få stå för affären,

Om inte annat för ALLA dina omkostnader om du väljer att häva köpet,
Du skall inte betala bara för att "se bra ut" utåt pga en kund som har gjort bort sig.
det gör mer att du ser "dumsnäll" ut, Säg åt kunden att du byter in tv´n mot alla dina omkostnader, bensin,tid m.m.

Personligen hade jag nog INTE hävt köpet,

Polis_ttt 2006-12-20 20:11

Jag skulle inte låta det bli något öppet köp. I många fall så lämnar butiker en ångerrätt på x antal dagar mot sina privatkunder, men detta gäller oavvänd prudukt, obruten förpackning etc. Men då det gäller demo-produkter så har jag aldrig hört att man lämnar detta och då produkten är installerad hos kund dagarna efter köpet och det tom. är avbetalning på varorna (från någon som sa sig alltid ha pengar över varje månad) så måste det ju finnas avtal skrivet som du kan häva gäller och ingen ångerrätt finns att tillgå.

Om någon handlar för ca 40k och sen kommer på att det var för dyrt, så är det i min värld deras problem.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson