Conny Westh |
2008-12-24 11:28 |
Citat:
Originally posted by Hjalle@Dec 7 2006, 20:47
Frågan är hur orolig man ska vara för att i slutändan själv få ett jobb med $1000 dollar som månadslön:/
|
Ja, om man anlitar någon från långt-bort-i-stan för en spottstyver så kommer en svensk utvecklare att bli arbetslös under samma tid som utvecklaren i långt-bort-i-stan har uppdrag. Det innebär ju att jobben flyttar från sverige.
IT-branchen kommer torligen att möta samma öde som den svenska tekindustrin, dvs den kommer att utplånas. Det tycker jag är tråkigt eftersom jag jobbar just med utveckling.
Jag har fått massor av erbjudanden att anlita påde balter, indier, ryssar m.m. men jag kommer aldrig att förmedla dessa kontakter eftersom de utarmar den svenska arbetsmarknaden för utveckling.
Och ja, hittar jag svenska kläder så köper jag hellre dem än importerat även om de är dyrare, men inte om det är sämre kvalitet givetvis.
Tyvärr var jag för ung på 70-talet så jag kunde inte ensam rädda den svenska teko-industrin. Jag är inte så egotrippad att jag bara väljer det absolut billigaste när jag köper saker utan jag ser även till varifrån saker kommer, vem som producerat det och vilket rykte producenten har. Jag röstar med fötterna för att uttrycka det kort. Jag försöker se saker långsiktigt. Om jag köper oetiska saker eller saker/tjänster sm produceras eller handlas oetiskt (enligt min egen moraliska uppfattaning) så stöder jag ju det oetiska. Finns inga alternativ så tja då har jag inget val, men har jag ett val så försöker jag i möjligaste mån välja det som är etiskt enligt min uppfattning.
|