WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Sitemap funkar det? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17926)

mazada 2006-12-15 00:48

Jag la upp en sitemap för två månader sedan och jag har inte märkt något i serpen att antalet indexerade sidor skulle ha ökat pga detta, men jag tycker det är rätt softa verktyg i webmaster tools.

En sak som jag undrar är om sitemapen får mer betydelse om den uppdateras oftare... kanske värt o automatisera det hela :)

Seattlegrunge 2006-12-15 00:53

Citat:

Originally posted by mazada@Dec 15 2006, 00:48
En sak som jag undrar är om sitemapen får mer betydelse om den uppdateras oftare... kanske värt o automatisera det hela :)
Om du på din sida t ex erbjuder produkter och produktutbudet ändras, samtidigt som du listar alla dina produkter i sitemapen (vilket man bör göra) så är det ju så klart kanon om sitemapen och drivs att databasen och på så sätt uppdateras.

Har du t ex en produkt som man måste klicka sig fram till genom t ex tre produktkategorier först, så är det ju inte helt hundra att den snappas upp (produktens unika url) på samma sätt/lika snabbt av sökmotorn, som när du listar produktens egna sida (direktlänk/url) under din sitemap.

xpat 2006-12-15 08:24

Vanessa Fox (produktansvarig för webmaster central) sa på ses i Chicago att sitemaps snabbar upp indexeringen.
Det går bra att skicka sitemaps som ett rss-feed åxå.

jonny 2006-12-15 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av Max
Citat:

Ursprungligen postat av Charlie
Javascript-länkar hit och javascrit-länkar hit. Hur skulle de motivera att de bara följer en sorts länkning i javascript? Och inte alla andra tusen miljoner länkningar man kan åstadkomma på olika sätt?

Jag förstår inte hur det skulle vara svårare att motivera...?
Det jag ställer mig frågande till är att Google inte följer vanliga javascript-länkar eftersom de då skulle få ett ännu bättre index.
Det är klart att man kan koda för att komma med i Google (vilket jag själv nu uppenbarligen försöker mig på), men jag tror nog att det finns en del som struntar i det (som jag själv tills nyligen...)

Javascript är i grunden av ondo :)
Visst skulle Google kunna parsa din javascript kod; men varför bygger du inte en sida som följer standard och fungerar i alla webbläsare? Alla webbläsare stöder inte javascript.

MattiasN 2007-02-20 22:23

Citat:

Originally posted by Seattlegrunge@Dec 15 2006, 01:37
Ska du ha ett javascript som öppnar ett (popup)fönster samtidigt som Google och andra sökmotorer kan följa din länk så skriver du enligt följande form:

Kod:

<a href="dinhtmlsida.html" onclick="window.open(this.href);">Din ankartext här</a>
EDIT: Du kan så klart välja att anropa din egna funktion istället för window.open, t ex minfunktion(this.href, 'eventuelltandravärden');

När jag gör på detta sätt så öpnnar IE7 det nya fönstret som det ska. MEN den öppnar även länken i "huvudfönstret"

Någon som har några tips

bivald 2007-02-20 22:34

Testa och lägga till return false på slutet...

window.open(this.href); return false;

och se om det hjälper

gjohansson 2007-02-27 09:14

Citat:

Ursprungligen postat av MattiasN
Citat:

Ursprungligen postat av Seattlegrunge
Ska du ha ett javascript som öppnar ett (popup)fönster samtidigt som Google och andra sökmotorer kan följa din länk så skriver du enligt följande form:
Kod:

a href=dinhtmlsida.html onclick=window.openthis.href;Din ankartext här/a
EDIT: Du kan så klart välja att anropa din egna funktion istället för window.open, t ex minfunktion(this.href, eventuelltandravärden);

När jag gör på detta sätt så öpnnar IE7 det nya fönstret som det ska. MEN den öppnar även länken i huvudfönstret
Någon som har några tips

Lägg till "return false;" efter "window.open(this.href);" så fungerar det nog bättre...

Kiper 2007-02-27 21:15

Sitemaps är ingen dum idé och det finns flera gratis verktyg idag som underlättar konstruerandet av filen om man inte orkar göra ett själv :)

Fast konstigt nog verkar det viktigt att sitemap:en är korrekt. Har du något fel så verkar du straffas ganska hårt. Jag har läst inlägg från flera som har försvunnit från söklistan bara för att de (troligtvis) har haft något fel i xml-koden...

Kanske bara är en internetmyt dock.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson