WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Kan någon bedöma varför google ignorera denna site (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17797)

1337pm 2006-11-30 17:28

Citat:

Originally posted by totoo@Nov 30 2006, 12:46
1337pm: Nu har jag inte greppat alla smarta metoder man kan använda för det här, men vad kan sunet stå till tjänst med? Var lägger jag till köksförmedling där?
SUNET = Swedish University Network och deras webbkatalog har hjälpt upp mina kreationer. Registrera din sajt där (lite stelbent registreringsprocess att hantera), vänta och se glad ut när din sajt klättar på Google.

Anmäl din sajt till DMOZ också men räkna med att vänta lääängen innan sajten listas där. Fick in en av mina sajter där och med hjälp från optimering av html-koden klättrade sajten i fråga 4-5 placeringar på relevanta sökord.

Sök här på WN och du kommer hitta massor av matnyttigt om hur du kan få upp din sajt på Google med flera sökmaskiner.

andgu 2006-11-30 22:32

Hej

Har bara gjort en snabb koll, men det ser ut som om det är samma meta description på alla sidor, misstänker att det kan ha en viss inverkan på hur villig Google är att indexera alla sidor.

totoo 2006-11-30 22:46

oj, brukar man variera dem? Det har jag egentligen inte ens reflekterat över.

Joel Falck 2006-11-30 23:00

Här är ett tips på en sida som går igenom grunderna i sökmotoroptimering:

http://www.wordsinarow.com/seo.html

Kan vara bra att läsa för att sätta sig in lite bättre.

Gustav 2006-12-01 00:10

Det enda som gäller om du vill ha hög PR är inlänkar. Många inlänkar och från sidor som själva har hög PR. Men bry dig inte så mycket om PR – Google bryr sig nämligen inte så mycket.

En sida blir indexerad genom att Google följer länkar på andra webbsidor (det visste du redan). Det innebär att om du bara har en inlänk så måste du vänta tills Google har varit på besök på den sidan som länkar till dig. Google hittar din sida, men brukar nästan aldrig bry sig om att crawla hela sidan vid första besöket. I stort måste du visa för Google att dina sidor är värda att indexera. Det gör du genom inlänkar och unikt innehåll. Med unikt innehåll menar jag att du bör variera dina meta-taggar samt texter. Har du inlänkar från sidor som Google ofta besökar (normalt sidor med hög PR – som Sunet) så kommer det ta kortare tid innan Google hittar dina sidor. Har du bara en inlänk från en sida som Google besöker en gång om året så kommer det så klart ta tid innan din sida indexeras.

Nu vet jag inte vad du har haft för annonser på Blocket, men jag har svårt att tro att det ger något. Om du syftar på de små annonserna som privatpersoner och företag lägger in så skapas det en ny sida för varje annons. De här annonserna brukar försvinna innan Google ens har bestämt sig för att indexera sidan. En länk från en sida som inte är indexerad ger så klart inget. Om du istället syftar på de stora banner-annonserna så är de inte sökmotorvänliga.

Min erfarenhet av Google är att det ofta går fort att få förstasidan indexerad. Sedan kan det ta många månader innan övriga sidor indexeras. Det beror på att Google normalt inte djupindexerar sidor vid första besöket.

Kort och gott blir det:
1. Variera dina meta-taggar och dina texter
2. Skaffa några inlänkar från sidor som har PR (behöver inte vara hög)
3. Vänta i några månader

Nu upprepade jag bara vad andra redan sagt. Men, men...

totoo 2006-12-01 00:31

ja jo, men alltså google har hittat annonserna på blocket, jag har googlat på svenskkf och hittat tre fyra siter som har länkat till den. Det varierar, ibland hittar man några ibland inte, men när det var tre parallella blocketannonser uppe, då hittade man bra. Google har även hittat till sidan via fler siter, så google har helt klart inte haft problem med att hitta den, utan snarare visat spår av tydlig nedprioritering. Sidan har ju vart online i tre månader, och google är in på den varannan vecka typ, men det är som sagt bara första sidan... Men men, inlänkarna har väl varit rätt dåliga, om det nu har gjort nån skillad (vilket någon här sa att det inte skulle göra) så kan det ju vara därför.

Jaja, men kan man väl i alla fall anta att det bara är att hålla ut. Jag var nervös som fan för att jag skulle ha slarvat till någonting som jag själv var för blind för att hitta. Jag trodde inte det, men jag var tvungen att fråga.

Men metataggarna ska jag ta en närmare titt på, jag trodde inte det fanns anledningar att variera dem.

Stort tack

totoo 2006-12-11 23:32

Sådär, nu efter att ha spammat ut adressen lite så att google hittar ett värde i den så verkar hela siten vara indexerad. PR suger ju fortfarande, men det är kundens problem att lösa, inte mitt.

Tack för er tid!

xpat 2006-12-13 08:55

Citat:

Originally posted by totoo@Dec 12 2006, 00:32
Sådär, nu efter att ha spammat ut adressen lite så att google hittar ett värde i den så verkar hela siten vara indexerad. PR suger ju fortfarande, men det är kundens problem att lösa, inte mitt.
Tack för er tid

Om du har optimerat siten så är pr-ökning visst ditt problem, och det handlar inte om storleken på siten...

totoo 2006-12-13 11:27

alltså jag har inte ansvaret för att marknadsföra siten.

Dess PR kommer ju vara dålig om inte ägaren ifråga ser till att klämma ut en massa länkar till den lite här och var, det är inget jag kan göra. Okej, jag kan slänga in den på "rate my site-gejer", men mer än så har jag inte resurser för att göra. Jag slängde in den på sunet. Fler förslag på sådana där enkla lösningar mottages gärna. Den andra siten någon tipsade om tog ju inte emot nyregistreringar just då, så den la jag ner. Men jag kanske ska testa igen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson