WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Hjälp med köp&säljssida? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17043)

2cool4school 2006-10-23 02:10

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 23 2006, 01:55
Böcker är det absolut bästa sättet att lära sig programmering på. En kopp kaffe, en oreilly-bok och en soffa. Jag har svårt att se hur nånting annat skulle vara möjligt. Det man lär sig på nätet är bara detaljer, helheten får man från paperback. Eod.

Skriker ju bara oldschool över det hela :)

MrBig 2006-10-23 07:24

Kanske "oldschool" men en bok lär dig att göra rätt och snygg kod. Kanske därför som det finns så mycket skräpsidor och script idag för att alla som kan koda lite och tittat på andra script kallar sig programmerare..... Tittar du på andras kod så kanske du lär dig väldigt ofta hur man egentligen inte skall göra.

Jag rekommenderar också att läsa en bok först, behöver inte var den mest avancerade. Detta ger en bra grund att stå på.

DeSoto 2006-10-23 09:31

Citat:

Originally posted by MrBig@Oct 23 2006, 07:24
Kanske oldschool men en bok lär dig att göra rätt och snygg kod.
Mja, riktigt så är det inte. Läser man Jesper Eks böcker blir man knappast en bra programmerare. Däremot kan man bli en bra programmerare av att hänga på SitePoint och läsa inlägg och artiklar. Så det går inte att hårddra det på det sättet.

Jag håller dock med i att man lär sig bäst genom att sätta sig ner och läsa en
bra bok. Sen är det inte många som har tålamodet att göra det, utan de vill helst lära sig programmera på två röda.

Kaninkul 2006-10-23 09:46

Citat:

Originally posted by DLS@Oct 22 2006, 13:55
Hej hej,

Har bestämt mig för att förhoppnignsvis försöka lära mig lite mer kodning, och tänkte starta försiktigt med att göra lite moddning av cms och templates...

Vill dock inte helt kasta bort min tid utan tänkte göra ett tappert försök att åtminstonne försöka göra en riktigt hemsida..

Så min fråga till er som kan betydligt mer om detta är, finns det något slags script (eller scriptsamlingar) eller kanske rent av nått open source cms med mods/plugins som kan användas för att göra följande (eller liknande)

En startsida med meny och länkar, även nyheter i korthet och en avdelning för användarnas egna annonser?

Skulle ju vara kul om det fanns något sådant man kan leka med själv, givetvis kan ajg anlita någon för detta men för närvarande har jag alldeles för många folk som redan jobbar med mina projekt.. så jag tänkte lära mig lite själv :)

Tack tack

Jag håller med 2cool4school, att sätta sig ner ifrån grunden är ju bara jobbigt. Sätta sig o läsa en lång bok om kodning är döden. Men som sagt det är ju upp till dig.

Frost 2006-10-23 12:55

Tack för alla tips, jooma har jag aldrig riktigt gillat men ska ge det ett försök med dessa mods till..

Angående hur man lär sig.. jag är ju som sagt grafiker i grund och botten, och där funkar det utmärkt att läsa teori (färglära, typsnitt, konsthistoria etc) och sen ta det till praktiken.. När det gäller kodning så är det en helt annan femma för min andra hjärnhalva ;)

Jag kan inte förstå relationerna likalätt som det grafiska och då har jag märkt att det är lättare att kika på andras kod för att se hur det hela hänger ihop. Inser dock att om jag vill lära mig det ordentligt så får jag läsa bra mkt mer än jag gjort hittils, men som sagt, jag är rätt nöjd om jag bara kan modda lite php just nu ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson