WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Skapa porrsajt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16792)

AnOnYmUs 2006-10-11 20:24

Bra, 7 svar och bara 1 som besvarar renkis fråga. Liknar mer å mer irc det här...

(För att bespara alla besserwissers, 8 svar nu)

renkis 2006-10-11 20:30

Citat:

Originally posted by Davve@Oct 11 2006, 18:53
Det enda viktiga på en sådan sajt är trafiken, resten bygger man på efterhand. Mindre reklam i brjan och öka det med tiden, det är nog smartast. Va gäller det med filmer så är det bättre ju fler man kan hitta.

Tack för ditt svar :)

Danski 2006-10-11 20:53

Ok, ska väl besvara med lite mer seriös karaktär även om frågan och trådskaparen knappast är det.

Tråden ligger juridik varav jag besvarar från det spektrumet tillsammans med vad frågan var. Ser dock inget samband mellan forumet och frågan menmen…

#1 Du bör skaffa en dedikerat eller colocation server då 99% av alla webhotell inte godkänner porrsidor. Anledningen är att porrsidor har en tendens att dra till sig höga belastningar, hacking/DoS-försök, oärliga människor och abuseanmälningar. Därav inte säga att alla inom porrbranschen är oärliga, fan jag kör själv porrsidor.

#2 Det finns fler porrsidor än många kan räkna till. Räkna på konkurrensen däremot kan vem som helst göra och komma fram till att det ungefär lika lätt att börja sälja kondomer till nunnor.

#3 OK det är inte omöjligt, jag har ju själv inte haft några större problem så hur gör man? En väg att gå är att ha nått unikt material, fotporrsidor och sidor för homosexuella tjänar mer än de som driver allmänna sidor. Hittar du en nisch så är det guld men att hitta fler nischer inom den branschen så måste man nog börja med något så bisarrt att du slutar i fängelse istället.

#4 Så det finns inte fler unika områden (eller inga vi kan komma på ivf) så hur går vi till väga? Jo man kan antigen spamma loss vilket trådskapare inte är helt ofrämmande för men annars kan man utnyttja sina stora kontaktnät och redan befintliga sidor för att få en knuff i rätt riktning. Kom dock ihåg att få lojala besökare till porr är inte lätt! Bestäm dig även för vilken marknad, Sverige? USA? Världen? En sida som lirar skitbra i Sverige kanske inte funkar alls i USA.

#5 Material, nu har porren blivit så vidga spridd att inte många efterlever längre några copyrights. Men om du nu ska hosta material själv så får du se upp att inte Mats polare Max eller liknande får syn på dig. En juridisk tvist vill du inte ha där kan jag lova. Vill du bara länka till andra sidor så går det ju bra men åter igen, du och hur många andra gör det?

#6 Pengar! Mmmm det absolut viktigaste för många, har du 1000 unika om dagen efter hårt arbete så grattis då kan du faktiskt köpa en kebab i veckan! Om du driver den svart vill säga… annars får du nog nöja dig med en falafel…. Om du kan få hit pengarna… Jopp, för att få hit pengarna är inte helt lätt heller, paypal kan du glömma och checkar kommer kosta dig mer att lösa in än du får ut. Det finns tjänster som fungerar och är bra likt PayPal men du kan lika bra råka ut för någon 6-månadersuppstickare som försvinner precis när du ska ha pengarna (till dina 10 kebaber).

#7 Jobb! Det är mycket jobb med porr oavsett vad folk säger. Jag driver AktieBolag, flera stora sidor och livnär mig på detta utan några svårigheter med porren som ett kul projekt. Porren tar tio gånger så mycket tid och genererar inte en sen tiondel av andra sidor.

#8 Har du läst hit är du ett steg på vägen. Betvivlar dock att trådskaparen orkar läsa allt då han verkar vara ute efter snabba och lätta pengar, men har totalt missförstått vad vi sysslar med. Vad jag vill komma till är att du kommer få läsa mycket text, plöja igenom mycket porr och göra det ett bra tag före sidan får en någorlunda självgång. Det finns inga snabba och lätta pengar i porren om du inte spelar in den och då föreslår jag du kan prata med Mats om Maxs nummer
Åter igen, betvivlar att detta alls kommer hjälpa trådskaparen men det finns ju alltid andra här som kan ha nytta av erfarenheten. En jävla tur man inte lägger ner för mycket tid på att hjälpa då…

Milad 2006-10-12 12:42

Bra råd Danski.

Är det ver kligen någon som kontrollerar om man lägger upp en massa filmer som man inte har några rättigheter för?

Mickee 2006-10-12 15:26

milad: kanske inte men risken är inte värt det, som i vilket annat brott som helst?
danski: tack för en bra inlägg! har själv (försökt) driva några sidor men det var inte värt tiden.
För er som verkligen har motivationen så finns det massa matnyttigt på gfy.

Jag skulle rekomendera att man bygger en sida som uppdaterar alla bilder automagiskt så du slipper pilla med sådant, då kan du lägga din energi på besökare vilket bara det är en djungel.

Danski 2006-10-12 15:27

Citat:

Originally posted by Milad@Oct 12 2006, 12:42
Bra råd Danski.
Är det ver kligen någon som kontrollerar om man lägger upp en massa filmer som man inte har några rättigheter för?

De stora bolagen med kända varumärken är väldigt måna om sitt material. De skyr inga medel för att se till att det förblir så och det saknas knappas pengar för att trycka dit dig.

Men som sagt 95% av det som florerar på nätet kan man använda utan risk även om du fortfarande begår en typ av upphovsrättbrott.

robertsson 2006-10-12 15:46

Citat:

Originally posted by renkis@Oct 11 2006, 17:28
Vad ska man då tänka på.
Bra och unikt material :)

thorsell 2006-10-12 18:32

Jag har för mig att surftown.se tillåter sådant material (sett ur webbhotellssynpunkt)..

thoake 2006-10-15 00:36

Det finns flertal svenska bolag som tillåter erotiska/porr sajter. Det de verkligen är intresserade av är att det måste vara lagligt innehåll.
Maila olika webhotell så får du veta.

Wackerberg 2006-10-16 13:44

Det här med porr är väl inte riktigt min grej :rolleyes: , men jag har ett ganska fint domännamn, som associeras med sex ganska direkt, eller ja direkt som dessutom blir väldigt aktuellt inom ett år för svenskar. :o
Efter att ha läst tråden klaragör Danski att det kanske inte är lönt att satsa på länkning. Det är mycket arbete och lite resultat, folk lämnar ju ens sida. Funderar dock på att starta upp en sida där jag snor andras länkar, helt enkelt hittar en bra sida som dagligen pressenterar fem länkar av bra kvalité (kvalisort på pippisvenska). Är det olagligt? Hur ser ni på det? B)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson