WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Top 10 Biggest Adsense Publishers (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16677)

mellow 2006-10-06 17:14

Som han skrev i sin blogg så är det en lista sammanställd av intervjuer och artiklar på internet. Det finns nog åtskilliga personer som har en inkomst på $10,000+ per månad via Google AdSense men som kanske inte går ut med det publikt.

grazzy 2006-10-06 17:37

Thomas, jag pratar inte om typein-trafik. Jag pratar om organisk trafik.

Ja alltså, 10000/månad är det måånga som tjänar. Julklapp får man nånstans vid hälften av den summan.

Det var väl ett rätt bra gäng här som får googles julklappar, det brukar man kunna läsa om när det vankas julgröt. Vissa barn som varit duktiga får ju till och med flera stycken presenter.. hehe.

Thomas 2006-10-06 18:11

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 6 2006, 17:37
Thomas, jag pratar inte om typein-trafik. Jag pratar om organisk trafik.
Jag med.

Jag säger inte att du har fel inte heller att det är omöjligt. Men för att få in 10k domäner i MSN's index krävs minst 50 000 expirade skulle jag tro. Skulle man köpa 10 000 helt nya domäner kanske man får in 1000 i MSN och 150 i google 2 månader innan allt var bortfiltrerat. Typintrafiken på de domäner man kan köpa idag tror jag är obefintlig och kan räknas bort.

Den kraft som krävs för att google skall indexera ett nätverk av 10k domäner kan man nästa inte ens uppnå med expirade "bra" domäner med bortglömda inlänkar som kommer tillbaks. En korslänkning al'a hilltop skulle genomskådas inom en uppdatering.

Jag tror som du att det går att få ett adsensekonto med mycket pengar i månaden. Problemet är jag ser är kostnaden för domänerna och hostingen gör att det inte är värt det. Det är för risky business.

Ett litet nätverk a 50-100 domäner tror jag skulle funka bättre. Då kan man greppa det och bibehålla en viss kvalitet, med lite kvalitet kanske man kan räkna att en domäner lever 6 månader innan det står 0 hits om dagen.

Citat:

Ja alltså, 10000/månad är det måånga som tjänar. Jag tjänar runt hälften av det.. och jag får ju knappt deras julklappar (fick den tre veckor in i januari förra året, så det var nog sista-sista--sista batchen). Minimusen var inte ens trådlös som den de duktiga grabbarna fick :P

Det var väl ett rätt bra gäng här som får googles julklappar, det brukar man kunna läsa om när det vankas julgröt. Vissa barn som varit duktiga får ju till och med flera stycken presenter.. hehe.

Ibland är du helt underbar! Skrattade så jag nästan inte kunde andas.

grazzy 2006-10-06 18:35

Alltså, ta inte illa upp men om du inte får in dina domäner i MSN så gör du nog något fel? I ett nätverk jag har under .se ligger alla sidorna VÄL indexerade i MSN. Dessutom med bra ranking på huvudkeywordsen.

De har ett fåtal externa inlänkar samt intern länkning enligt en egen algoritm jag har tagit fram som förhindrar reproc-länkar. Det jag har gjort är helt enkelt att jag delar in siterna i nivåer, varje nivå har ett antal noder, sedan länkar varje nod till alla noderna i nivån under sig självt. Det gör att alla siter får lika många inlänkar och länkar ut. Google skall vi däremot inte prata om här.

Hilltop verkar intressant men jag kan inte säg att jag förstår vad det har med detta att göra? Det verkar vara en ranking-algo som påminner väldigt mkt om hub/authority -> node-ideerna som altavista etc körde med innan pagerank kom. Det som google nu kallar för Trustrank i princip, om jag inte missförstått saker och ting alltför mycket.

Du har helt rätt i att risken är stor. Vid en insats på runt fem miljoner sek får man tillbaka tio miljoner sek på ett år (om mina siffror stämmer), fast då riskerar man ju att inte få nått också. Känns som att börsen är ett intressantare investeringsalternativ faktiskt..

Kul diskussion i alla fall! :P

Thomas 2006-10-06 18:42

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 6 2006, 18:35
I ett nätverk jag har under .se ligger alla sidorna VÄL indexerade i MSN.
Dina räkneexempel har .com domäner som exempel så jag förutsatte att det är internationella marknaden.

Om du reggar 10k .se domäner och lägger gennererat content på skall jag banda programmet när du är med i insider och efterlyst. Skall även rama in printscreen-bilder från förstasida på aftonbladet och expressen. Eventuellt kommer jag även rama in löpsedlarna på tidernas internet-skurk.

Jag förutsätter att det är .com domäner med engelsk content så det försvinner i mängden.

Filip 2006-10-06 18:46

grazzy - Det är helt fantastiskt vad du får allt att låta enkelt!
Du kanske bör skriva en bok i tjäna-pengar-online? Jag har hört att det ska vara lukrativt!

grazzy 2006-10-06 18:47

Thomas
Citat:

Det förvånar mig faktiskt att detta inte görs mer, tillräckligt stor volym bara. Jag vet varför jag inte gör det.. men det är ett personligt val smile.gif
Filip, det finns massa sätt att göra enkla pengar på. Råna en bank, spamma ner nätet, sälja busringningar till tonåringar etc etc. Man väljer det man är bra på. Jag råkar kunna ett gäng scriptspråk.. Skriva e-böcker är inte riktigt min grej. Dessutom är jag inte så förtjust i nischen att scamma folk (som jag anser att "bli rik fort"-nischen är).

PS, jag tyckte jag hade en kul och informativ diskussion här med Thomas Filip, jag antar att du inte håller med? Jag kanske är helt ute och cyklar och borde skärpa mig, ta på mig slipsen, börja jobba 8-17 och vara snäll mot dryga stockholmare som ringer. Förlåt?

Thomas 2006-10-06 21:46

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 6 2006, 18:35
Hilltop verkar intressant men jag kan inte säg att jag förstår vad det har med detta att göra? Det verkar vara en ranking-algo som påminner väldigt mkt om hub/authority -> node-ideerna som altavista etc körde med innan pagerank kom. Det som google nu kallar för Trustrank i princip, om jag inte missförstått saker och ting alltför mycket.
Hilltop är helt klart intressant i detta fallet om du skall få fart på 10 000 domäner.

Hilltop är en metod för att råda bukt på spamproblemet. Dokumentet är daterat tidigt men man får inte förglömma att Krishna Bharat som skrev dokumentet återfinns här.

Den del där Bharat beskriver hur man genom att kolla på IPn's C-klass kan värdera länken är "läsvärd".

Citat:

Nu vet jag att åtminstonde EV1 erbjuder p4or + 8 ipn för < 150 usd / månad.
2.1 Detecting Host Affiliation
We define two hosts as affiliated if one or both of the following is true:
They share the same first 3 octets of the IP address.
The rightmost non-generic token in the hostname is the same.

Dvs att en EV1server med 8 IP-adresser faller inom Host Affiliation och länken värderas sämre. Om man väntar jättelänge med att beställa extra IP's kan man få 2 olika.

Nu stämmer det förmodligen inte exakt för det är förmodligen vidareutvecklat men man få inte glömma att killen är Principal Scientist på Google och ansvarar för algoritmen. (Principal Scientist = Chef över forskarna?)

För de som inte är så insatta i ämnet så betyder det kortfattat att en länk från en sida hostad på IP 111.111.111.111 till en site som hostas på IP 111.111.111.112 värderas sämre än en från 111.111.112.111 till 111.111.111.112.

Så om man har 100 siter och använder samma webbhotell till alla kan man vara säker på att korslänkar värderas sämre. Ett webbhotell har oftast inte så många IPadresser med olika sub-c klasser.

a.b.c.d
111.222.233.244

N!cklas 2006-10-06 22:57

Kastar in ett tack till Thomas & Grazzy för underhållningen och den kunskap som förmedlas. Fortsätt diskutera ni så läser jag ;)

Wojt 2006-10-07 01:01

Undrar hur den communityn kommer undan med "click fraud" ? På en community borde väl ett frekvent antal klick av samma person vara mer förekommande än andra adsense sidor på internet som verkar blivit nedstängda, eller?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson