WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Sveriges första SEO-tävling! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16556)

Thomas 2006-10-02 20:28

Citat:

Originally posted by berneboy@Oct 2 2006, 20:14
Ingen kan hindra dig från att använda felstavningar på en hemsida. Inget olagligt i det.
Menar du allvar?

agaton 2006-10-02 20:52

Ja, han menar allvar. Har du inte hört om 118118.se? Det var ju nån snubbe som köpte den domänen och vägrade sälja den till dess rättmätiga (?) ägare.

Sedan domännamnen släpptes fria i Sverige har de ingenting att säga till om, i alla fall inte när det gäller domänen. Startar man en tidning, eller en företagsverksamhet med t.ex. Aftonbladhet, är det dock inte okej enligt PRV.

Thomas 2006-10-02 22:05

Citat:

Originally posted by agaton@Oct 2 2006, 20:52
Har du inte hört om 118118.se?
Vad är det felstavning på?

berneboy 2006-10-02 22:14

Det jag menar är att ingen kan hindra dig att skriva en felstavning av något varumärke på din hemsida. Att du kan åka dit för varumärkesintrång genom att regga och utnyttja felstavade domännamn är en helt annan sak.

Om det vore olagligt att skriva aftonbladhet så skulle väl aftonbladet börja höra av sig till mig snart....

Thomas 2006-10-02 22:21

Citat:

Originally posted by berneboy@Oct 2 2006, 22:14
skriva en felstavning av något varumärke på din hemsida.
Nu var det väl ändå att uppenbara felstavningar på en mängd varumärken skulle användas i en SEO-tävling? Det är väl ändå ingen tvekan om att det är tidningarnas registerade varumärken man använder sig av när man ser listan med keywords?

Nu är det ju inte att man av misstag skrivít ordet på en hemsida. Ett företag använder ett annat företags varumärke som en del av en tävling är väl skillnad?

clonix 2006-10-02 22:33

Thomas... kunde inte sagt det bättre själv! :)

boena 2006-10-02 22:50

Förstår inte riktigt varför Jim valde sådana ord heller. Inte för att jag tror att det kommer hända något dock... Men kunde väl ha hittat på något eget ord som inte indexerade, hade varit roligare för tävligen.

FredrikMH 2006-10-02 23:22

Allting känns oseriöst och det känns som om hela tävligen är ihopaslängd på ett par timmar. Reglerna är bristande och orden att optimera för är dåligt valda. Känns lite som ett projekt gjort under fikarasten...

agaton 2006-10-03 00:29

Fast när tråden kom upp om att vi på seo-forum ville ha en tävling så var alla positiva till felstavningar av de största tidningarna.

Visst har han inte hunnit tänka igenom allt men jag tycker ändå det hittils har fungerat bra. Eftersom Jim har sån benkoll på alla som tävlar och dessutom har hjälp av oss andra så tror jag ändå det kommer fungera.

terlag 2006-10-19 13:50

Är med i tävlingen men det känns fel att jim utnyttjar tävlignen för sin egen vinning.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson