WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   SMTP relay server? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16145)

Xamda 2006-09-12 22:21

Att spärra port 25 är en helt verkningslös åtgärd som bara syftar till att låsa in kunderna till den aktuella internetleverantörens SMTP, fullkomligt oacceptabelt.

Dock har väl i dagsläget de allra flesta webhotell en alternativ port öppen för att nå deras SMTP, typ 2525 eller 2500 (eller vad som helst). fast det hjälper ju föga om man ej har ett konto på ett sådant webhotell.

Personligen ser jag spärrandet av port 25 som en ren konkurrensbegränsande åtgärd - helt förkastligt, något för Konkurrensverket...

Marcus 2006-09-13 01:07

Först och främst bör det poängteras att det diskuteras om två olika saker i den här tråden och jag är inte helt säker på att alla förstår skillnaden.

För det första diskuteras dels spärrandet av port 25 för UTGÅENDE trafik. Detta är något som de flesta ISP:er gör i dagsläget av nedanstående anledning.

Citat:

Originally posted by Xamda@Sep 12 2006, 22:21
Personligen ser jag spärrandet av port 25 som en ren konkurrensbegränsande åtgärd - helt förkastligt, något för Konkurrensverket...
Anledningen till varför utgående PORT 25 är spärrad beror på alla de trojaner och virus som öser ut spam. Dessa försöker ofta använda t.ex. SMTP-servrar i Ryssland eller något annat udda ställe och genom att spärra port 25 förhindrar man på så sätt åtminstone att ex.vis BBB-bolagets kunder bidrar till spam-utskick även om de blir infekterade.

Det andra som diskuteras i den här tråden är INGÅENDE trafik på port 25. Dvs om man själv vill sätta upp en SMTP-server. Detta är något som man själv "endast" vill göra om man vill låta den egna servern ta emot mailen. Detta är något som "vanligt folk" normalt inte gör. Det är även detta fenomen som ursprungligen diskuterades i tråden av trådskaparen i och med benämningen "SMTP relay".

Westman 2006-09-13 08:58

Jag skulle vara riktigt nöjd om alla ISP:er stoppade utgående på port 25 precis som BBB m.fl. gör. Att däremot begränsa inkommande trafik är idiotiskt förutom möjligtvis på portarna 137 - 139.

lars 2006-09-13 09:06

Citat:

Originally posted by Marcus@Sep 13 2006, 01:07
Anledningen till varför utgående PORT 25 är spärrad beror på alla de trojaner och virus som öser ut spam. Dessa försöker ofta använda t.ex. SMTP-servrar i Ryssland eller något annat udda ställe och genom att spärra port 25 förhindrar man på så sätt åtminstone att ex.vis BBB-bolagets kunder bidrar till spam-utskick även om de blir infekterade.
Nu börjar vi väl iof. komma lite off topic, men även om just detta var tanken bakom att spärra port 25 för utgående trafik, så lär den åtgärden bli ganska verkningslös, eftersom de som gör virus och annan skit som spyr ut SPAM lika gärna kan konfigurera sina program för att skicka detta via någon annan port (exempelvis 2525 eller 2500 eller vad som helst).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson