WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   php vs asp (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1611)

Joel 2004-02-24 00:05

Ett ord, en vinnare, ett självklart val: PHP

martink 2004-02-28 18:14

PHP utan tvekan.. Jag kodade alla sidor i ASP.NET/C# tidigare, men man jobbar snabbare i PHP..
Visst, syntaxen är inte lika vacker som i C#, och biblioteken är ostrukturerade.. Men vem behöver vacker syntax och strukturerade bibliotek.. så länge man slipper vänta på ASP.NET's kompilator så..

sleazy 2004-02-28 19:11

Har börjat bygga i PHP nu, förstår mig dock inte riktigt på sesssions och cookie hantering i nuläget så det har jag lagt åt sidan. Fortfarande inte provat ASP, kommer noga göra det senare men jag vet inte om det blir någon seriös kodning med det språket, fast det beror ju förståss på, som någon tidigare nämnde så är ASP tydligen mer eftertraktat på arbetsmarknanden.

Kanske lite off topic men ingen som vet vart man kan lära sig lite om sessions och cookies? Jag har haft en bok om PHP men den är utlånad och som vanligt så lämnar inte folk igen böcker. Jag har varit inne och grävt lite på PHP.net men jag skulle vilja ha lite tydligare exempel istället för att måsta gräva omkring i functions listan.

martink 2004-02-29 15:11

Jag lånade ut en bok om PHP för 5 år sedan men har inte fått tillbaka den så vänta dig inte för mycket ;-)

Tittar man på hur många servrar det faktiskt finns som stödjer de olika språken så leder ju servrar med PHP-stöd över servrar med ASP-stöd .. (http://news.com.com/2100-7344_3-5139...l?tag=nefd_top). Jag är inte övertygad om att ASP skulle vara mer eftertraktat. Tror snarare att det är så att företag som söker ASP-kodare helt enkelt inte har tillräcklig kunskap för att avgöra vad som är bäst för dem själva ;-)

Har du tittat på session_register på PHP.net? Här finns exempel på hur man använder $_SESSION för att spara sessionsvariabler..
http://se.php.net/manual/en/function.sessi...on-register.php

Robert 2004-03-01 02:42

Citat:

Originally posted by martink@Feb 29 2004, 13:11
Jag är inte övertygad om att ASP skulle vara mer eftertraktat. Tror snarare att det är så att företag som söker ASP-kodare helt enkelt inte har tillräcklig kunskap för att avgöra vad som är bäst för dem själva ;-)
Det här känns bara som vanligt religionskrig:

Atari vs Amiga: Amigaägare sket fullständigt i Atari men Atariägare hade behovet av att "tävla" (helt fruktlöst dock)
IE vs Netscape: IE användare sket fullständigt i Netscape men Netscape användare hade behovet av att "tävla" (helt fruktlöst dock) [typ "hata M$"]
Mac vs PC: PC användare sket fullständigt i Mac men Mac användare hade behovet av att "tävla" (helt fruktlöst dock) [typ "hata M$"]
PHP vs ASP: ASP användare sket fullständigt i PHP men PHP användare hade behovet av att "tävla" (helt fruktlöst dock) [typ "hata M$"]

Min erfarenehet av konsulting mot större uppdragsgivare (inte typ "Nisses Hemsida") säger fortfarande att de aldrig skulle använda någon outsider för att dom vill spara ett 4-siffrigt (5 ibland) köpbelopp för servermjukvara. Detta oavsett om det heter PHP eller nått annat. JSP (WebSphere) och ASP (.Net eller ej) gäller i sådana fall.

ZN 2004-03-01 13:39

Citat:

Originally posted by desdecado@Mar 1 2004, 00:42
Min erfarenehet av konsulting mot större uppdragsgivare (inte typ "Nisses Hemsida") säger fortfarande att de aldrig skulle använda någon outsider för att dom vill spara ett 4-siffrigt (5 ibland) köpbelopp för servermjukvara. Detta oavsett om det heter PHP eller nått annat. JSP (WebSphere) och ASP (.Net eller ej) gäller i sådana fall.
Min egen erfarenhet inom konsulting mot kommuner säger att kan dom spara 1 krona så gör dom det, deras budget är oftast jävligt tight.

Per 2004-03-01 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av desdecado
Citat:

Ursprungligen postat av martink
Jag är inte övertygad om att ASP skulle vara mer eftertraktat. Tror snarare att det är så att företag som söker ASP-kodare helt enkelt inte har tillräcklig kunskap för att avgöra vad som är bäst för dem själva ;-)

Atari vs Amiga: Amigaägare sket fullständigt i Atari men Atariägare hade behovet av att "tävla" (helt fruktlöst dock)
IE vs Netscape: IE användare sket fullständigt i Netscape men Netscape användare hade behovet av att "tävla" (helt fruktlöst dock) [typ "hata M$"]
Mac vs PC: PC användare sket fullständigt i Mac men Mac användare hade behovet av att "tävla" (helt fruktlöst dock) [typ "hata M$"]
PHP vs ASP: ASP användare sket fullständigt i PHP men PHP användare hade behovet av att "tävla" (helt fruktlöst dock) [typ "hata M$"]

Ja, ingen litar på dessa outsiders. Det är inget stort företag som kör open source-prylar som linux, apache, php eller mysql! Det är bara Linus och hans skäggiga, långhåriga nördkompisar som gör. Microsoft däremot - där har vi säkerhet, minimerad bugghärd och god kvalité!

(Någon gång i framtiden kanske det är dags att höja WN till sansad nivå igen, och då slipper kanske folk undan mina sarkasmskurar.)

Robert 2004-03-01 19:54

Citat:

Originally posted by Jome@Mar 1 2004, 16:32
Ja, ingen litar på dessa outsiders. Det är inget stort företag som kör open source-prylar som linux, apache, php eller mysql! Det är bara Linus och hans skäggiga, långhåriga nördkompisar som gör. Microsoft däremot - där har vi säkerhet, minimerad bugghärd och god kvalité!

(Någon gång i framtiden kanske det är dags att höja WN till sansad nivå igen, och då slipper kanske folk undan mina sarkasmskurar.)

Efterfrågan på arbetsmarkanden det senaste året (som jag har följt dagligen via mail från de 3 största jobbsiterna i sverige) så verkar den mesta efterfrågan ligga på JSP följd av .Net (ej specifierad). De få gånger jag har sett någon vilja ha PHP kompetens så har det varit 1 museum och några andra företag som jag inte kommer ihåg riktigt vad dom pysslade med (konsultföretags som behövde kompetens för "kunds räkning".
Kan ha att göra med marknadsföring från MS, kanske att kunden känner trygghet av att ha SLA etc, vad vet jag.

Jag kommenterar bara "jobbsituationen" för tillfället, det var inte en utvärdering av "vilken teknik som är bäst" dvs buggar, säkerhet etc.

Jag gillar inte, precis som ni, folk som endast har suttit med sitt skötebarn och religiöst kan utala sig att det dom sysslar med är minsan bäst, det vore väl skit annars om dom hade ägnat tid åt "fel" saker. Ännu värre är folk som säger sig ha kört flera av teknikerna men sedan slänger ur sig en teknisk groda om varför det ena är bättre än det andra.

faldo 2004-03-16 18:52

Tänkte bara göra ett litet tillägg till detta ämne.
Det går mycket bra att köra både asp och php på en IIS server samtidigt.
Dock kan man inte blanda koden i själva dokumenten, vilket är synd. man borde kunna lägga till en <language=php> tag eller en <language=asp>, men de går ju inte inte vad ja vet.
En sida jag är webmaster på har exempel på hur jag har löst de: Själva sidan e byggt från grunden i asp men använder en php sida för att komma i kontakt med en ShoutCast server.

Edit Cellsynt [länk]:

sweangels.no-ip.com

oGGo 2004-03-16 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av desdecado
Citat:

Ursprungligen postat av martink

Word!
Det stämmer som handen i brallan! :huh:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson