WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Socialdemokraternas hemliga datanätverk (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16007)

jonny 2006-09-05 02:01

Tycker det är anmärkningsvärt att sossarna inte hade högre säkerhet. Tydligen fanns det (åtminstone teoretiskt) planeringar från Säpo tillgänliga bland annat.

Och jag håller med om att informationen i övrigt borde vara öppen. Vad har sossarna att dölja? Varför är inte alla politiska partier öppna med vad de håller på med?

Biltillverkare och annat är en dålig liknelse. En av demokratins grunder bör ändå vara att all relevant information finns tillgänglig för de röstberättigade innan de röstar.

Thor 2006-09-05 06:33

Jag tycker det är konstigt att ingen har ifrågasatt varför Sossarna har hemlig information från SÄPO på sina servrar...

Westman 2006-09-05 07:51

Citat:

Originally posted by Thor@Sep 5 2006, 06:33
Jag tycker det är konstigt att ingen har ifrågasatt varför Sossarna har hemlig information från SÄPO på sina servrar...
Nu vet väl ingen här exakt vad för information som fanns där men att varje riksdagsparti får information från SÄPO är inget konstigt utan fullt normalt då SÄPO är ansvariga för deras säkerhet.

jonny: Alla har rätt till intern information och till att välja vad man vill publicera. Ingen, absolut ingen, publicerar allt det som produceras i form av mail, förslag, utkast etc. Jag har svårt att förstå varför det skulle vara av vikt för den demokratiska processen att få se mailkonversation om vad en partimedarbetare ska äta till lunch eller vilka olika förslag på valaffischer som de har valt mellan.

danski: Ja det är olagligt och beroende på vilken sida/system det gäller så kan det vara allt från dataintrång till spioneri om du lyckas.

Danski 2006-09-05 12:19

Om informationen är så känslig som påstås på ett firstclassnätverk bör man nog ha bättre lösenordpolicy än att har namn/namn och dela med sig utav dessa. Finns där information om hur t.ex. SÄPO skyddar olika personer är det ju rent av tragiskt med en sån säkerhet.

Givetvis ska eller får man inte logga in på nätverk man inte ska ha tillgång till men det är ju uppenbart att allting görs till en mycket större sak än det är. Eller det är kanske en systematisk och organiserad spionbrottslighet som ligger bakom för att söka upp landssäkerhetskritisk information vilket media talar om....

jimmie 2006-09-05 12:35

...

patrikweb 2006-09-05 13:48

Jag tycker det är missbruk att dom för förtur, skulle ett företag eller någon person ha anmällt ett litet datorintrång så skulle polisen inte gjort något.

Men när sossarna anmäller något då ska det slösas mer skattepengar och då ska polisen fungera och slå in dörrar hos folk och ta in på förhör.

Sedan är det löjligt detta, FC har så många buggar samt dom får skylla sig själva om dom har sådana dåliga lösenord.

claes 2006-09-05 19:29

Citat:

Originally posted by patrikweb@Sep 5 2006, 13:48
Jag tycker det är missbruk att dom för förtur, skulle ett företag eller någon person ha anmällt ett litet datorintrång så skulle polisen inte gjort något.

Men när sossarna anmäller något då ska det slösas mer skattepengar och då ska polisen fungera och slå in dörrar hos folk och ta in på förhör.

Sedan är det löjligt detta, FC har så många buggar samt dom får skylla sig själva om dom har sådana dåliga lösenord.

Socialdemokraterna är landets största parti och har regeringsmakten, d v s kontroll över försvar, internationella relationer, socialvård och mer eller mindre allt annat här i landet och har till och från haft regeringsmakten sedan andra världskriget.

På gott och ont är de det statsbärande partiet i Sverige och självklart är det av större vikt för landet och dess medborgare att information detta parti tycker ska vara hemlig också ska skyddas och brott mot detta skydd ska utredas, förövarna jagas, fällas och straffas.

Tyck vad ni vill om politiken, skratta åt "Sigge/Sigge" eller vad det var för korkad inloggning, men det är en principiell mycket viktig händelse, det är ett angrepp mot demokratin och den måste få prioritet vid utredningen - på ett liknande sätt som varför mord på en polisman i tjänst får högre prio än mord på en vanlig medborgare.

Och, vad ni än gör, försvara inte att andra gått in i systemet bara för att det var enkelt lösenord. Det spelar ingen roll. Det är fel ändå. Brott blir inte mindre brottsliga bara för att den drabbade varit klantig. Jag är precis lika mycket en biltjuv om jag brutit mig in och startat med en skruvmejsel än om jag hittat bilnycklarna. För fan ryck upp er och visa lite karaktär.

PgD 2006-09-05 20:25

Mitt förtroende för socialdemokratin som värnare av riktes säkerhet har fått sig en allvarlig knäck nu när det har visat sig att de har ett nätverk med så låg säkerhet att till och med en folkpartist kan ta sig in.

Westman 2006-09-05 21:09

Citat:

Originally posted by PgD@Sep 5 2006, 20:25
Mitt förtroende för socialdemokratin som värnare av riktes säkerhet har fått sig en allvarlig knäck nu när det har visat sig att de har ett nätverk med så låg säkerhet att till och med en folkpartist kan ta sig in.
Vad är då värst, dåligt lösenord eller att glömma en hel portfölj med hemligstämplade handlingar på en offentlig toalett? Knivig fråga... :D

Det är inte sossarna som är problemet, det är människorna i gemen. ;)

andla 2006-09-06 12:24

Citat:

Socialdemokraterna är landets största parti och har regeringsmakten, d v s kontroll över försvar, internationella relationer, socialvård och mer eller mindre allt annat här i landet och har till och från haft regeringsmakten sedan andra världskriget.
Vilken nivå ligger denna kontroll? Användare och lösen och sedan fri tillgång till alla register, försvarshemligheter m.m. Är det inte så att deras intranät bara har information om just partiet och dess aktiviteter medans t.ex försvarshemligheter har militären hand om OSV. Jag har väldigt svårt att tro det.

Det jag irriterar mig över är att ingen reagerar hur tidningar blåser upp en storm och går så långt att de får det att låta som att folket kräver avgång för Lejonborg. Detta kommer antagligen att hamna i högst upp i högen av fågelinfluensa och akrylamid ett bra tag framöver antar jag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson