WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   60000:-/mån (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15900)

vahlberg 2006-08-30 12:52

Detta är inte min sida utan jag har tänkt att lägga ett seriöst bud på den. Jag har ingen bokföring på den utan har fått lite uppgifter på mail om omsättningen och kostnader.
Vad det är för sida är lite hemligt innan bizniz är klar.
Ideén är inte unik.
Hur stor markanadsandel den har vet jag inte, men om dom omsätter 1200000/år så blir det någon promille kanske.

webbteknik 2006-08-30 12:55

Det normala brukar vara månadsvinsten gånger 10-14.

Sedan kan saker som sidan ålder, målgrupp, framtida möjligheter, domännamn etc etc dra upp eller ner priset ordentligt.

Vad den omsätter är inte särskilt intressant, vinsten är vad som är intressant.

jonny 2006-08-30 14:44

Är det seriösa säljare bör du kunna få ut balans och resultatrapporter. Kanske ett bokslut från föregående år?

Räkna och se vad du själv kan tjäna innan du börjar bjuda.

Storen 2006-08-30 15:12

Ja, och glöm inte varför dom skall sälja sidan..

Analysera kostnadställena så att dessa är rimliga, tag gärna hjälp av experter och försök få en bild av verksamheten bakom sidan...

Är det ett sidoprojekt som inte hinns med och försäljningen av sidan inte är officiell kan du trycka på prislappen. ;)

Har personerna bakom någon plan, mål, marknadsundersökning klar etc skapar detta mervärde och kan också påverka prislappen... Åt "fel håll" för din del ;)..

Mats 2006-08-30 16:33

Vahlberg, med tanke på att vi är i samma bransch så misstänker jag att det är en konkurrerande sexshop som har tröttnat på att (vissa) leverantörer inte kan leverera produkter och att dom är så "färska" i branschen att dom inte har haft möjlighet att lägga upp egna lager.

Denna tendens möter man på ganska ofta med personer som tror att "bara jag öppnar en sexshop" så behöver jag inte jobba, oftast hinner verkligheten ifatt dom ganska snabbt och då tror dom att just deras shop är värd hur mycket som helst och vill sälja den.

Vart jag vill komma med detta utlägg är att jag i dagsläget köpt upp 4 st sådana här shoppar för att driva trafiken till Lastbryggan och har ganska klart för mig hur länge efter dom genererar cash, eller är din tanke att driva denna shoppen parallellt med din nuvarande shop?

Av erfarenhet vet jag att "dom" ofta målar upp en bild av hur mycket dom har att göra, se verkligen till att dom kan "bevisa" att dom vekligen har så mycket att göra som dom säger. Ett bokslut daterat 2005-12-31 säger ju egentligen inte så mycket om hur det ser ut idag.

Jag hade nog räknat på följane vis:
60.000/månaden = 150 ordrar/månaden = 5 ordrar/dag.
Ställ dig frågan vad är 5 extra ordrar om dagen värda, gentemot att exempelvis köpa dom via Google Adwords.

Är det nu så att jag är ute och cyklar och det inte är en konkurrerande shop du skall köpa så får du bortse från mina rader ovan. Lycka till i vilket fall som helst.

// Mats

Gustav 2006-08-30 17:04

Det finns en hel del luftföretag som säljs för dyra pengar när det kommer till webbutiker, tyvärr. Var mycket noggrann innan du köper något. Jag har själv sett en del bluffbutiker till salu på sista tiden. Allt ifrån företag som övervärderar lagret något sanslöst, till företag som inte har något lager och som reggade webbadressen för endast någon månad sedan. Om det är en erotikbutik du tänker köpa, så vet du säkert redan att de flesta går omkull efter 8-12 mån. Det finns alltså mycket som ligger ute tillsalu och det mesta säljs på grund av dålig lönsamhet.

Jag vet inte vad det är för butik/sida som du funderar på att köpa, så mina råd kanske är helt värdelösa. Ville bara ge en varning i alla fall :) Men det är klart att du ska slå till om du kommer fram till att det är ett bra köp.

vahlberg 2006-08-30 17:18

Jag tror inte att dom är speciellt trötta på att driva den eller trötta på ev. leverantörer. Egentligen vill dom inte sälja men vi har fått ett pris som verkar intressant att fullfölja.

Tanken är att driva de båda parallelt. Min egna shop hamnade i sandlådan och har haft svårigheter att klättra upp igen, men kommer så sakta dit den en gång var +lite till. Vi har ingen direkt som tar hand om sidan så vi har lämnat över seo till några som vet bättre.

Jag vet ej vad 5extra order skulle kosta hos adwords(?) men och man ser till vad jag ev. skall betala den nya sidan så skulle jag kunna annonsera friskt på de flesta ställen ganska länge. Detta slipper jag ju om jag köper en som redan genererar 5st/dag.

MVH

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson