WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Design för webben (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15787)

David 2006-08-24 12:02

Jag tackar för din tredje paragraf, varför du börjar tala om en massa självklarheter vet jag inte.

Kaffe 2006-08-24 13:01

Citat:

Originally posted by David@Aug 24 2006, 12:02
Jag tackar för din tredje paragraf, varför du börjar tala om en massa självklarheter vet jag inte.
Därför att jag utefter din förfrågan om råd om programvara inte kan utröna dina faktiska kunskaper inom ämnet.

Jag ville dessutom belysa det faktum att det faktiskt är en skillnad mellan DTP och Webb. Och då har jag bara skrapat på de mer fundamentala skillnaderna, måttenheter och upplösning är ju ett helt ämne bara i sig.

Om du nu ser detta som självklarheter men ändå är programmerare, så bör du själv kunna ta hans photoshop mock-up och realisera dem. Se det som ett råd, och inget annat.

Björn 2006-08-24 13:10

Håller med ovanstående.. för mig ÄR webbdesign gränssnittsdesign, och inte "design". Det är så stora skillnader i tänkande att man inte kan "kliva över" från tryckt medie direkt.

Dessutom, alla som gör bra webbdesign gör i stort sett bara det, man måste vara så "in tune" med vad som funkar och inte att få som även sitter med tryck ens har engagemanget att skaffa sig denna fingertoppskänsla. Det är en helt annan sak idag än för bara några år sen tex.. Det är en annan sak i år än förra året tom. Jag sitter på webben (precis som många andra här) minst 8h om dagen, varav kanske 7 av dem är ps igång och jag designar samtidigt, det har jag gjort i många år nu, och det är ändå på håret att jag känner mig "in tune". Its that hard. imo.

Arbetefödet är i stort sett alltid det samma för mig när jag gör layout för webben...

photoshop och indesign (mockup) => zend eller ultraedit, eller goLive för markup.

thats it.

David 2006-08-24 14:23

Världen måste väl ha kommit NÅGONSTANS sedan Frontpage först introducerades?

Jag skulle gärna vilja höra från någon som faktiskt INTE gör sin webbaserade layout för hand. Jag är inte övertygad om att man måste knacka stylesheets osv själv nu för tiden.

Kaffe 2006-08-24 14:33

Citat:

Originally posted by David@Aug 24 2006, 14:23
Japp, man har lärt sig att man bör kunna sitt hantverk och därför sätter som krav att en webbutvecklare skall kunna HTML och CSS. Det är som sagt inga raketforskarspråk. Det är debatterbart om inte rövarspråket är lättare att lära sig än grundläggande HTML syntax <_<

Carina Malmgren 2006-08-24 15:04

jag brukar använda photoshop för mockup och sen jobbar jag i dreamweaver med koden, men den kod dw skulle generera om jag lät programmet göra som det ville skulle faktiskt vara katastrofal. wysiwyg i all ära men det är inte wasp-wysiwyg precis.
det är inte bara taggar - det är semantik, struktur, logik och användarvänlighet också, något som mig veterligen inte dw har en blekaste aning om.

håller med kaffe om att det är ett hantverk, precis som många andra formgivningsområden.

David 2006-08-24 15:45

Citat:

Originally posted by Carina Malmgren@Aug 24 2006, 15:04
jag brukar använda photoshop för mockup och sen jobbar jag i dreamweaver med koden
Det du skapar består alltså av en samling bildobjekt skapade i photoshop som du lagt ut med hjälp av dreamweaver? Eller är slutprodukten något som är helt skapat i dreamweaver, alltså en samling objekt (t.ex. textsträngar) utlagda och formaterade med CSS?

För om man använder photoshop bara för att visualisera det man tänker innan man implementerar så är det inte riktigt vad jag pratar om.

Kaffe, för guds skull... Det är tid vi pratar om. Om designern kan skapa utseendet direkt med några knapptryckningar så är det vad vi vill ha, inte att jag ska behöva sitta och knacka in stylesheets för hand.

Kaffe 2006-08-24 16:16

Citat:

Originally posted by David@Aug 24 2006, 15:45
Kaffe, för guds skull... Det är tid vi pratar om. Om designern kan skapa utseendet direkt med några knapptryckningar så är det vad vi vill ha, inte att jag ska behöva sitta och knacka in stylesheets för hand.
Tid? Jag har CSS-mallar som jag drar och släpper som du kan få. I regel pratar vi om kanske fem, sex unika element per sida som du behöver stila till.

Grejen med HTML / XHTML och CSS var att man började modularisera klient-kod. I teorin kan man, men minimal mark-up, DOM-scripting och enbart CSS skapa vilken layout som helst utifrån en och samma HTML-mall. Har man därpå redan ett ramverk på plats, så är tid ditt minsta bekymmer.

Men, om du fortfarande vill ha en WYSIWYG-editor, så är nog fortfarande Dreamweaver mitt förstahandsval. Den lägger i a f viss tyngd på lite bättre mark-up och stilmallar. Man behöver dock fortfarande skapa sin grafik i ett bildredigeringsprogram och lägga in dessa.

Carina Malmgren 2006-08-24 18:08

David
nej alltså jag jobbar fram bildelementen i photoshop, skär upp dem och lägger ihop pusslet med css. med andra ord ger jag inte dw cred för det arbetet.
även jag jobbar med cssmallar för att spara tid, sen ändrar jag utifrån uppdrag till uppdrag.

att jag använder dw har inget med wysiwyg-delen att göra utan jag gillar färgkodningen i kodläget och den inbyggda ftp'n.

Björn 2006-08-24 18:24

Citat:

Originally posted by David@Aug 24 2006, 14:23

Jag skulle gärna vilja höra från någon som faktiskt INTE gör sin webbaserade layout för hand. Jag är inte övertygad om att man måste knacka stylesheets osv själv nu för tiden.

Ja, jag nämnde ju goLive, bättre än så blir det inte idag vad wyciwyg anbelangar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson