WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Attack mot jobbsajt drabbade webbhotell (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15783)

jonny 2006-08-23 16:11

När vi ändå är inne på medierna. Har ni verkligen lyckats få in 1 000 kunder på samma server?

Thomas 2006-08-23 16:25

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 23 2006, 16:11
När vi ändå är inne på medierna. Har ni verkligen lyckats få in 1 000 kunder på samma server?
:) jag valde orden "bland flera hundra andra kunder" i mitt inlägg ovan. Tusen är nog för att få läsarna att förstå att det är massor av andra kunder på en och samma server.

Jag undra om vi har 1000 kunder och vi har minst 4 maskiner till det förutom mail och db. Så svaret måste vara att vi just nu inte får in 1000 kunder. Och andra sidan borde det iofs inte vara en omöjlighet om man pusslar lite i vad de olika kunderna utnyttjar. Enklare att köpa hårdvara är nog kontentan.

BoISaren 2006-08-23 17:26

Varför går första länken till någon Bobby nyhet?

ric 2006-08-23 17:54

Citat:

Originally posted by BoISaren@Aug 23 2006, 16:26
Varför går första länken till någon Bobby nyhet?

DN har ersatt nyheten på den länken.

Här är den nya adressen.

Decibel 2006-08-23 18:19

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 23 2006, 16:11
Siffran hon nämner är halva svaret på en helt annan fråga, nämligen hur många sajter som kunde vara drabbade och svaret var 1000-2000st. Det handlar alltså inte om unika kunder, allraminst på en maskin ;)

Thomas 2006-08-23 18:38

Citat:

Originally posted by Decibel@Aug 23 2006, 18:19
Siffran hon nämner är halva svaret på en helt annan fråga ...
Det är ju det som är det luriga med denna typ av publicitet.

Jag visste om det här med DN men jag vaknade till tv4's ekonominyheter där dom kort sa att JX hade kastat ut Jobbjakt. Jag var ytters tveksam till att vi ens skulle kommentera det för nyhetsuppläsaren lär ju inte pedagogiskt förklara vad det handlade om.

Motsvarande vore som att jobbjakt hyrt en personbilsplats av oss, och det som skulle in på p-platsen var en husbuss med släp. Då skulle ju helt plötsligt alla fatta vad det handlade om. Men men det visste man ju sedan innan att det inte var så det skulle gå fram. Det är ju inte "hot" nog dessutom var det ju 2 veckor sedan jobbjakt flyttade från oss.

Polismannen skriver:

Han tror att oviljan att anmäla Osynliga partiet beror på kulturen i IT-branschen. Många tror att polisen inte utreder IT-relaterade brott. Dessutom är IT-firmorna rädda för dålig publicitet.

Det är ju precis det som förväntades hända och nu också händer. Dvs dålig publicitet pga att man inte kan förvänta sig att den som tar åt sig nyheten förstår. Hur många hemma i tv-soffan förstår skillanden mellan delad-hosting & dedikerad :)

hyperfly 2006-08-23 18:43

"- I dag kan vem som helst kräva att vi ska stänga en sida de inte tycker om. Det är en tendens som börjat i år. Förra året hade vi inte ett enda liknande ärende."

Kanske inte bästa saken att säga i media, även om många kanske vet det. Folk får lätt idéer.

Thomas 2006-08-23 18:48

Citat:

Originally posted by hyperfly@Aug 23 2006, 18:43
Kanske inte bästa saken att säga i media, även om många kanske vet det. Folk får lätt idéer.
Nu är inte detta ett exakt citat av Håkan men och andra sida är det ju delvis sant om personen har lite trafik och/eller kunskap. Att ljuga hade ju kanske inte varit så lyckat heller.

Det är ju mej veteligen inte så lätt att skapa en ddos av rang som det framstår av citatet kan jag hålla med om. Lite krävs det ju.

Sedan om nu så var fallet att JX lärt nån något så är det otroligt att denne inte redan lärde sig det av sprays "makelovenotspam". ;)

Decibel 2006-08-23 18:50

Citat:

Originally posted by hyperfly@Aug 23 2006, 18:43
"- I dag kan vem som helst kräva att vi ska stänga en sida de inte tycker om. Det är en tendens som börjat i år. Förra året hade vi inte ett enda liknande ärende."

Nej precis, det har jag inte sagt heller ;)
Resultatet av en lite mysko omskrivning, det jag ville komma till var att det har ökat med krav från andra än myndigheter om önskan att stänga ner sajter, samtidigt som vi inte agerar i andra fall än uppenbara lagbrott eller oegentligheter.

webbteknik 2006-08-23 19:29

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=98890

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson